Connect with us

Cum sunt biciclete electrice ușoare, cu motorul Fazua: primele impresii

Piese

Cum sunt biciclete electrice ușoare, cu motorul Fazua: primele impresii

Aceasta a fost ultima piesă din puzzle pentru mine: motorul de mici dimensiuni, construit și furnizat de compania germană Fazua. Ultima, căci din toate motoarele producătorilor mari (Bosch, Shimano, Yamaha, Haibike și Brose), cel de față rămăsese neatins. Până acum. Am avut la dispoziție câteva ore și un traseu lejer pentru a vedea ce poate noul mini-motor, marketat sub sloganul The Invisible Revolution. Să fie chiar așa cum o spune producătorul? O să vă povestesc în cele ce urmează despre ce este vorba.

Acumulatorul și motorul se află în downtube și pot fi scoase.

Ca să ne înțelegem clar din capul locului, trebuie să afli câteva date cheie despre acest motor: este foarte mic, iar întreg sistemul cu tot cu acumulator și cele necesare, cântăresc împreună 4.59 de kg, adică cu 2 kg mai puțin decât un sistem Bosch. Acumulatorul are însă o capacitate la jumătate față de Bosch & concurență, anume de 250 Wh (față de 500 Wh), cântărind totodată mai puțn: 1.3 kg. Motorul cântărește 1.9 kg, iar partea interesantă este că ambele pot fi înlăturate ușor de pe bicicletă, scăzând astfel 3.2 kg.

Gurile de aerisire pentru acumulator se află sub downtube.

Butonul de pornire al sistemului se află deasupra downtube-ului.

Bicicleta de test, Focus Raven, avea aproximativ 15.5 kg, iar cu cele 3.2 kg în minus, s-a transformat într-un hardtail cu o greutate de segment mid-level: 12.3 kg. Chiar și așa, pentru o bicicletă electrică, Focusul era foarte ușor.

Din acest unghi chiar nu-ți dai seama că Raven-ul ar fi echipat cu un motor electric.

Motorul Fazua față de toți ceilalți concurenți livrează puterea foarte lin, așadar nu vei simți un kick puternic precum la motoarele mai mari. Chiar și așa, în vârful de putere, acesta poate genera 250W, o putere similară cu a concurenților. Este de asemenea limitat la 25 km/h, însă când atingi această limită, trecerea către pedalatul prin propriile-ți forțe este incredibil de lin deoarece bicicleta nu cântărește atât de mult.

Pe ghidon, în partea stângă, se află comanda fără vreun display adițional, cu ajutorul căreia poți alege nivelul de asistență. Aceasta își schimbă culoare când alegi un mod mai slab sau mai puternic.

Fazua este un sistem care te susține la pedalat în adevăratul sens al cuvântului și nu te proiectează neapărat spre cele mai dure urcări, așa cum fac restul de e-bike-uri echipate cu motoare mai puternice. Este un motor fin, care intervine progresiv, fără să te smucească, un sistem gândit pentru cei care nu-și găsesc locul pe un e-bike adevărat, dar nici nu mai vor să pedaleze neasistați. Te poți aștepta să parcurgi o distanță de aproximativ 40 de km și 500m diferență de nivel cu un “plin”, pe modul maxim de asistență. Fazua nu este o alegere simplă, însă cu siguranță dacă ai încercat motoarele Shimano, Bosch sau Yamaha, acesta ți se va părea mai slab. Să nu uităm însă că dimensiunile sale sunt foarte mici, își face treaba pe distanțe relativ lungi, iar în echiparea pe biciclete cu cadru din carbon, greutatea totală nu va depăși 16 kg, ceea ce este senzațional pentru o astfel de mașinărie.

Motorul, evident, nu poate fi achiziționat separat ci doar împreună cu o bicicletă electrică. Prețul lui Focus Raven, echipat cu o furcă Fox 32 Float Performance, frâne Shimano XT și roți DT Swiss M1650, este de 6.000 de euro.

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

2 Comments

2 Comments

  1. Pingback: LaPierre eZesty AM LTD: 18 kg și cu motor/acumulator detașabil | Biciclete electrice - revista online

  2. Pingback: Porsche a cumpărat 20% din Fazua, producător de motoare pentru e-bike-uri | Revista online de biciclete electrice

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top