Connect with us

Diferențe între motoarele bicicletelor electrice: Shimano, Yamaha, Bosch, Fazua, Brose și TQ

Sfaturi de achizitionare si utilizare

Diferențe între motoarele bicicletelor electrice: Shimano, Yamaha, Bosch, Fazua, Brose și TQ

În ultimul an am avut ocazia să pedalez pe majoritatea motoarelor disponibile pentru biciclete electrice și în principiu, pe cele mai răspândite dintre acestea. Conform ultimelor sondaje, Bosch este în acest moment lider de piață, fiind urmat de Yamaha, Brose și Shimano. Cu toate acestea, pe piață sunt oferite destule biciclete cu motoarele mai mici și detașabile de la Fazua și în curând, cu cele de la TQ. Nu în ultimul rând, deși nu se potrivesc din punct de vedere al conceputului cu ce-am enumerat mai sus, o să notez câteva detalii și despre motoarele în butuc de la Bafang.

Prea multe variante ne pot da bătăi serioase de cap uneori. Astăzi vă povestesc despre fiecare motor în parte, astfel încât alegerea celui potrivit să fie cât mai simplă.

Caracteristici comune

Toate aceste motoare au un lucru în comun, anume sunt un sistem închis, se montează pe cadrul unei biciclete electrice (aceasta necesitând un cadru cu o decupătură specială) și funcționează similar: au aceeași putere, un număr similar de trepte de asistență, sunt conectate la un ecran și au o comanda montată pe ghidon. De asemenea, toate sunt limitate la 25 de km/h și la oricare dintre ele poți opri oricând asistența.

Înainte să începem, aș dori să precizez că de-ar fi să aleg totuși o bicicletă electrică, m-aș uita mai întâi la geometria acesteia, apoi la motor.

Informațiile de mai jos sunt valabile pentru anii de fabricație menționați în paranteză. Montajul unui motor Shimano pe un cadru proiectat pentru motor Bosch nu va fi posibil căci formele sunt complet diferite. De altfel, nicio formă a vreunui motor nu este compatibilă cu alta.

Motoare

Bosch Performance Line CX (2016-2019)

Bosch Performance Line CX este primul pe listă, dat fiind faptul că este cel mai răspândit de pe biciclete electrice și cel pe care am pedalat deja peste 8.000 de km. Este printre cele mai grele motoare, în schimb are printre cele mai ușoare acumulatoare, iar din punct de vedere tehnologic este încă un bun performer dat fiind faptul că se află de 6 ani pe piață în această formă (cu mici modificări). Display-urile (atât modelul Intuvia cât și cel mai recent, Purion) sunt destul de mare și grosolane, nu sunt prea bine ferite în cazul unei căzături, iar singurul care oferă o grămadă de informații, Nyon, este color dar are dimensiunile unui smartphone. În curând cei de la Bosch vor lansa noul Kyox, iar atunci vor ajunge la zi cu tehnologia.

Display-ul cel mare, Intuvia.

Motorul.

Display-ul Purion cu comandă integrată.

Fiind vorba despre un sistem mai vechi, este foarte stabil și au fost raportate puține defecte, mai ales dacă luăm în calcul numărul de unități vândute. Are 4 moduri de asistență, Eco, Tour, E-MTB (recent) și Turbo, din care modul intermediar E-MTB este unul smart ce combină modul Tour cu cel Turbo și practic reacționează mai puternic atunci când apeși pedala mai tare, economisind astfel acumulator ori de câte ori este nevoie. Sistemul Bosch are funcție de push-bike assist (motorul funcționează cu o viteză de până la 5 km/h atunci când împingi bicicleta la deal) însă acționarea lui este greoaie: se apasă butonul de Walk, apoi se ține apăsat butonul PLUS de pe comandă.

Cuplu maxim: 75 Nm
Capacitate acumulator: 300, 400 sau 500 Wh
Greutate motor: 4 kg
Greutate acumulator: 2.7 kg

Plusuri: foarte stabil, 4 moduri de asistență din care unul inteligent, rețea vastă de service, foarte puternic pe modul Turbo, permite instalarea de brațe mai scurte cu update de soft (așadar nu afectează cadența sau susținerea după înlocuire), disponibilitate încărcător (foarte) rapid 6A
Minusuri: display-uri mari, dimensiuni mari ale motorului, după 25 km/h pedalarea se face greoi

Test cu o bicicletă echipată cu motor Bosch, aici.

Yamaha PW-SE și PW-X (2016-2019)

Yamaha oferea până de curând și versiunea PW a motorului său, însă pentru 2019 au rămas doar versiunile PW-SE și PW-X în program. Este motorul care furnizează puterea cel mai lin pentru biciclete electrice, dintre toate de pe piață, iar asta însemnă că nu vei simți vreo smucitură brutală. Oferă suport până la o cadență de până la 80 rpm, după care motorul parcă se înfundă, iar astfel trebuie să ai un mic răgaz pentru planificare atunci când ataci o urcare brutală. PW-SE oferă un cuplu mai mic, de 70Nm, pe când modelul de top, PW-X, oferă un cuplu mai mare, de 80Nm.

Motorul PW-X, instalat pe un fat bike.

Motorul PW-SE: diferențele față de PW-X sunt minime din punct de vedere vizual.

Noua comandă de la Yamaha, cu butoanele integrate.

Vechiul model de ecran de la PW-SE, mult mai bine ascuns însă cu comandă separată.

După ce treci de 25 km/h pedalatul se simte foarte natural și nu la fel de înfrânat precum în cazul Bosch-ului. Motorul PW-SE oferă 4 niveluri de asistență, pe când PW-X îți lasă opțiunea să alegi din 5. Display-urile celor două sisteme sunt foarte diferite, cu mențiunea că cel pentru PW-SE este anul acesta mai mic însă mai vulnerabil plasat (deasupra ghidonului – în stânga, cel vechi aflându-se între pipă și ghidon). Legat de modul maxim de asistență, botezat de cei de la Yamaha, HIGH, acesta oferă un suport de 280% pentru PW-SE și de 320% pentru PW-X (așadar, cu 20% mai mult decât în cazul motorului Bosch). Pentru unele modele de biciclete echipate cu PW-SE sau PW-X, Yamaha montează două foi pe angrenaj ceea ce oferă o varietate mai mare în alegerea rapoartelor însă complică în același timp un pic lucrurile pentru cei mai puțin experimentați, căci au două manete pentru schimbarea foilor și pinioanelor.

Cuplul maxim: 70 sau 80Nm (pentru SE sau pentru X)
Capacitate acumulator: 400 sau 500Wh
Greutate motor: 3.1 kg pentru PW-X și 3.5 kg pentru PW-SE
Greutate acumulator: 3 kg pentru ambele

Plusuri: livrează puterea foarte lin, foarte durabil – puține erori, greutate scăzută a motorului, cuplu mare (PW-X), susținere mare (PW-X), funcție de push-assist ușor de accesat
Minusuri: la cadență mare motorul taie puterea, noile display-uri au mai puține informații și sunt poziționate mai vulnerabil

Test cu o bicicletă echipată cu motor Yamaha, aici.

Brose (2017-2019)

Este cel mai silențios model de pe piață pentru biciclete electrice și singurul care folosește o curea de transmisie. În spatele celor de la Brose s-a aflat Continental, așadar nu mă miră abordarea diferită pentru construcția motorului. Este motorul care suportă de altfel și cele mai multe opțiuni de modificare, în cazul Specialized existând o aplicație prin care îl poți personaliza. Mai mult decât atât, poate fi împerecheat și cu un acumulator uriaș, de până la 770Wh, pe lângă cel standard de 400Wh. Mai mult decât atât, oferă și cel mai mare cuplu dintre concurenții prezentați până acum, de 90Nm. Livrarea puterii se face însă lin și se va face remarcată mai puternic doar acolo unde contează, spre exemplu în vârful unei pante foarte abrupte. După viteza de 25 km/h motorul decuplează ușor și angrenajul îți dă liber la pedalat, fără să mai simți vreo rezistență.

Comandă foarte mică și ușor de utilizat.

Ecran mărciel dar cu contrast foarte bun și de calitate.

Forma acumulatorului este cel puțin ciudată.

Motor compact, care se integrează ușor.

Display-ul este măricel dar are o calitate foarte bună, iar comanda este foarte mică. Acumulatorul standard de pe bicicleta testată de mine avea o capacitate de 558 Wh, cu peste 50Wh mai mult decât în cazul celorlalte acumulatoare mai mari ale concurenței, ceea ce înseamnă simplu: autonomie mai mare. Dispune de asemenea de o funcție de push-assist.

Cuplul maxim: 90Nm
Capacitate acumulator: de la 400Wh până la 770Wh
Greutate motor: 3.4 kg
Greutate acumulator: în funcție de capacitate

Plusuri: extrem de silențios, cuplu mare care se face remarcat doar acolo unde este nevoie de el, design relativ compact, display de calitate
Minusuri: puterea nu se simte foarte pronunțat – iar pentru unii asta poate fi o problemă, forma acumulatorului nu este de actualitate

Test pe larg, aici.

Shimano STEPS E8000 (2017-2019)

Este preferatul meu dintre cele din această listă, datorită dimensiunilor reduse, greutății mici și modurilor de susținere. Dacă eco reprezintă doar un mic ajutor și te poate ajuta mult să salvezi din acumulator, modul Trail reprezintă o combinație reușită între putere și susținere. De asemenea, acest mod poate fi personalizat de tine direct de acasă, de pe laptop, prin intermediul aplicației pe care Shimano o pune la dispoziție. Al 3lea și ultimul mod de asistență este Boost și este incredibil de puternic, în ciuda cuplului de doar 70Nm. Cum au reușit cei de la Shimano să livreze astfel puterea dintr-un cuplu mic, doar ei știu. Important de notat că utilizarea bicicletei pe modul Boost va mânca considerabil din acumulator, așadar folosește-l doar pentru ture scurte, acolo unde este strict necesar sau doar când vrei să te distrezi.

Dimensiuni mici, aspect fain.

Display foarte mic. Navigare prin meniu se face cu ajutorul unui buton de mici dimensiuni, greu de găsit în mers, aflat sub display.

Comanda pentru schimbarea modului de asistență, care necesită clar obișnuință.

Display-ul este foarte mic și bine poziționat între pipă și ghidon dar oferă informații doar prin slide, altfel ai doar o caracteristică afișată, alături de nivelul acumulatorului. Navigarea prin meniu este greoaie. Comanda pentru schimbarea modului de asistență seamănă mai degrabă cu un schimbător de foi și necesită obișnuință.

Cuplul maxim: 70Nm
Capacitate acumulator: 504Wh – dar poate suporta și două acumulatoare de 380Wh (în funcție de producător)
Greutate motor: 2.8 kg
Greutate acumulator: 2.65 kg

Plusuri: printre cele mai ușoare sisteme de pe piață, foarte compact, permite construcția bicicletei cu o geometrie foarte apropiată de cele normale – așadar distracție garantată, distracția este asigurată de asemenea și de modul Boost – foarte puternic, personalizabil, se cuplează cu schimbătoarele electronice Di2
Minusuri: comanda necesită obișnuință, display mic cu navigare greoaie, după ce ajune în zona roșie (acumulatorul aproape de zero) distanța pe care o mai poți parcurge este foarte mică

Test pe larg, aici.

Fazua (2018-2019)

Micul producător german începe să crească prin furnizarea micilor motoare către marile companii. Fazua are deja colaborări importante cu Focus, Bianchi sau Lapierre, iar asta reprezintă un mare pas înainte. Conceptul este diferit față de restul de motoare, acesta fiind cel mai ușor dintre toate cele prezentate aici, generând o putere tot de 250W motorul fiind însă legat la un acumulator de doar 252Wh – adică semnificativ mai mic. Puterea livrată se face printr-un cuplu de maxim 60Nm, așadar fără senzații tari, iar modul maxim de susținere seamănă mai degrabă cu treapta a doua, Tour, de la Bosch. Acumulatorul cu motorul cântăresc împreună doar 3.2 kg și pot fi ușor înlăturate de pe bicicletă. Nu are display, iar comanda de dimensiuni mici și cu multe LED-uri colorate este montată în partea stângă superioară a ghidonului.

Doar acest mic radiator ne dă un indiciu cum că bicicleta ar fi electrică și care ar putea fi ușor confundat cu un scut pentru downtube. Altfel nu prea îți dai seama.

Comanda îți arată nivelul de asistență în funcție de culoare.

Fără niciun dubiu, aceasta este singura soluție smart disponibilă în acest moment pe piață pentru cei care sunt în căutarea unei biciclete electrice cu susținere redusă, dar care să fie și foarte ușoară în același timp.

Cuplul maxim: 60Nm
Capacitate acumulator: 252Wh
Greutate motor: 1.31 kg
Greutate acumulator: 1.92 kg

Plusuri: foarte ușor, detașabil de pe bicicletă, nimic complicat
Minusuri: acumulator cu autonomie redusă, forță de susținere redusă

Test pe larg, aici.

TQ HPR 120S (2019)

Motorul TQ testat deja de câțiva ani, a fost într-un final montat de serie sub denumirea de Flyon pe bicicletele Haibike 2019. Acesta este cel mai puternic motor disponibil în acest moment pe piață, cu o putere de 250W dar cu un cuplu uriaș, de 120Nm. Am avut ocazia să pedalez pe acest motor în Germania, iar impresiile au fost pozitive. Cuplul este într-adevăr ceva ce schimbă complet comportamentul bicicletei electrice, reușind să susțină o viteză maximă constant de 25 km/h chiar și pe urcările mai aburpte, la o cadență de 80 rpm, un lucru pe care niciun alt motor din această listă nu reușește să-l facă. Apoi, foroma rotundă îi conferă o imagine unitară, integrându-se perfect cu bottom bracket-ul. Are 5 niveluri de asistență vizibile pe o comandă wireless frumos colorată cu LED-uri și cel mai bun ecran dintre toate, acesta fiind de altfel disponibil doar în versiune touch-screen.

Display color, relativ mare, cu touch screen și o sumedienie de informații, de la cadență, la puls până la temperatură exterioară sau chiar termperatura acumulatorului.

Comandă mică, wireless, adorabilă: își schimbă culorile o dată cu selectarea altui nivel de asistență. Culorile corespund cu cele de pe display-ul central.

Motor rotund, bine integrat.

Acumulatorul cu o putere de 630Wh este mai mare decât media și este disponibil opțional cu încărcător 10A, ceea ce înseamnă că-l poți încărca până la 80% în 60 de minute, un record absolut pentru segment. Motorul are însă o greutate mai mare decât cea a concurenței, punând pe cântar 3.79 kg fără acumulator. Apropo de acumulator, producătorul poate oferi unul cu o capacitate de până la 880Wh, făcându-l astfel și cel mai puternic de pe piață. Are 5 moduri de asistență.

Cuplul maxim: 120Nm
Capacitate acumulator: 630Wh până la 880Wh
Greutate motor: 3.79 kg
Greutate acumulator: în funcție de capacitate

Plusuri: extrem de puternic, ecran touch de calitate, dimensiuni rezonabile raportate la putere, cuplu enorm, încărcător 10A foarte rapid
Minusuri: greutate mare pentru întreg sistemul, cuplul consumă acumulatorul mai repede, bicicletele dotate cu acest motor sunt extrem de scumpe

Test pe larg, aici.

Bafang (2017-2018)

Cea mai răspândită soluție a celor de la Bafang este motorul în butucul de spate sau de față sau ambele, obținând astfel o bicicletă cu tracțiune integrală. Greutatea motorului este de doar 2kg însă ținând cont de faptul că este montat pe roată, ceea ce reprezintă masă rotativă, acesta va influența negativ comportamentul bicicletei. În plus de asta, centrul de greutate va fi complet modificat. Display-ul este alb-negru și este mare, iar comanda destul de mică însă nu foarte intuitivă. Spre exemplu, pornirea motorului se face de pe un buton central pe care se aflălitera M fără a avea simbolul de pornire ON. Pentru instalare trebuie un bottom bracket special cu senzor de rotație și un acumulator, a cărui greutate nu depășește 2 kg dar are o capacitate redusă, de 200Wh. Cuplul este de asemenea cel mai mic disponibil pe piață, de doar 42Nm, unul care nu prea ajută bicicleta să urce. Este singurul sistem care permite instalarea unui buton pentru accelerație, spre deosebire de restul de sisteme care doar te asistă la pedalat și este tot singurul care poate fi instalat ulterior pe bicicletă.

Mare și voluminos: motorul în butuc de la Bafang.

Display mare, comandă decent de mică.

Cuplul maxim: 42Nm
Capacitate acumulator: 200Wh
Greutate motor: 2.10 kg
Greutate acumulator: 1.95 kg

Plusuri: mic, ieftin, indicat pentru oraș și suprafețe cât mai plane
Minusuri: greu de folosit în off-road datorită lipsei de putere, cuplu mic, greutate mare pe roata de spate, materialele utilizate nu sunt de foarte bună calitate

Concluzii

Toate aceste motoare au ceva special și toate îți vor face plăcere atunci când vei pedala susținut de ele. De la micul Fazua, care este extrem de ușor și menține greutatea bicicletei scăzută, până la monstrul bavarez TQ cu un cuplu uriaș de 120Nm, fiecare se adresează unui anume segment și și-a găsit locul pe piață. Dacă ar fi totuși să trag o linie fiind obligat să aleg un motor, aș merge pe varianta Shimano. Problema se pune însă altfel: producătorul meu preferat sau bicicleta care vine cu o geometrie pe care mi-o doresc, poate fi livrată cu acest motor? Căci motoarele acestea nu pot fi achiziționate separat (cu excepția Bafang-ului) și nu pot fi montate pe orice cadru, decât pe acel cadru proiectat exact pentru respectivul motor.

Apasa aici ca sa citesti in continuare

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top