Rockrider e-ST 900 (2019), la test: preț bun, performanțe de admirat

0
1173
views

e-ST900 nici măcar nu era inclus în planul de teste de anul acesta, însă din întâmplare am dat peste bicicleta electrică a celor de la Decathlon navigând prin site-ul lor în căutarea unui preț pentru o altă bicicletă care a fost la test în vară. Când am văzut cei 9.200 de lei menționați în dreptul câmpului de preț nu m-am gândit prea mult la echipare, însă mi-au sărit în ochi roțile 27plus și am zis să dau un click. Și l-am dat. Nu am stat prea mult pe gânduri și am cerut rapid bicicleta la test.

Forma nu trezește vreo emoție. Dar ce se află înauntru…

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Fiind vorba despre un hardtail, cu siguranță că a fost construită pentru trasee care să nu te zdruncine prea mult. Dar din fericire, datorită invențiilor uneori considerate fără sens ale industriei, bicicleta asta este echipată cu roți 27plus, adică late și balonate, care pot rula la o presiune mai mică (1.2 bar în cazul meu). Asta înseamnă o compensare foarte importantă pe partea de confort, dar fără a merge atât de departe încât să spun că echivalează cu un full-suspension. Nu, nici pe departe. Dar în acest segment de preț, de la alți producători consacrați vei primi doar un set de anvelope cu o lățime de 2.1, maxim 2.2, ceea ce comparativ cu 2.8-urile de pe eST900 par o glumă.

Așadar, ai la dispozție o bicicletă cu o poziție ușor sportivă, cu corpul un pic aplecat pe față, cu un ghidon de 720mm și o pipă de 80mm, care contribuie pozitiv la caracterul mai fâșneț al acesteia. Chainstay-ul are spre exemplu o lungime de 450mm, care chiar dacă nu-i cea mai mică din segment, reușește să păstreze bicicleta vie, fără să ai impresia că pedalezi pe un tandem.

Prinderi cu ax în format boost însă accesibile doar cu cheie imbus.
148×12 în segmentul entry-level?
Taipan – o anvelopă mai mult pentru confort și rulare bună decât pentru aderență.
Cheița se strânge în jos = pârghie mai bună.
Șa comodă, de folosit chiar și fără bazon.
Prinderea de bidon se află deasupra top-tube-ului.
Suduri realizate excelent, finisaje bune, dar nu de top.

Urcă bine grație motorului cu un cuplu mare, însă tot cuplul poate deveni dușmanul tău când vrei să pornești de pe loc, pe o secțiune abruptă. La coborâre, bicicleta este foarte închegată, nu troncăne mai nimic pe la ea, mai ales că schimbătorul de pinioane Shimano Deore are tehnologia Shadow Plus, deci patina blocabilă. În felul acesta, întreaga transmisie devine foarte silențioasă. Manșoanele și șaua sunt confortabile, ai o prindere de bidon deasupra țevii superioare (nu am mai văzut această poziționare până acum), cheița de șa se acționează în jos – strângerea fiind astfel mai simplă, integrarea acumulatorului este ok din punct de vedere vizual, iar cadrul este construit din aluminiu 6061. Ce ar putea fi ușor peste mâna unui utilizator începător ar fi prinderile de roți, cu ax de 15, respectiv 12mm (da, cadrul e boost – 148mm!), este faptul că acestea nu au cheiță rapidă ci pot fi desfăcute doar cu ajutorul unui imbus.

Integrare decentă a acumulatorului pe cadru.
Furca Rock Shox Judy este acceptabilă, dar cu brațe superioare cam subțiri.
Manetele astea… nici nu mai vreau să le văd. Comanda centrală, cu 4 butoane și un joystick.
Iar maneta? Noroc că aici mai apare și shifter-ul. Manșoanele sunt comode.
Motorul nu este de ultimă generație dar prestează foarte bine.
Standard IS pentru prinderea etrierului? O mică scăpare de proiectare probabil.
Cockpit-ul așa cum îl vezi când stai pe bicicletă.
O zi frumoasă. Ture frumoase. Peste 200 de km parcurși, doar în offroad. Fără prea multe comentarii.

Din punct de vedere al design-ului, cei de la Decathlon au ales linii clasice, fără experimente de design sau de culoare, dovadă că bicicleta este gri. În fond, un produs distribuit pe atât de multe piețe, cu siguranță trebuie să fie cât mai neutru ca să… “placă la toată lumea”.

Iar cu o greutate de 22.4 kg cu tot cu pedale, se poate spune că vorbim despre un e-bike cu o greutate absolut decentă.

Ce are de oferit?

În centrul atenției, fără doar și poate, stă motorul Brose T, cu un cuplu mare de 90Nm (de fapt, doar motorul TQ are un cuplu mai mare – de 120Nm, dar acela joacă în ată ligă). Acesta devine zgomotos doar când pedalezi în forță pe urcări abrupte, altfel se numără printre cele mai silențioase de pe piață. Comanda montată pe ghidon este destul de grobiană, iar selectarea celor 4 moduri de asistență se face cumva lateral-oblic, din partea stângă. Nu pot spune că este cea mai ergonomică, însă își face treaba corespunzător. Fiind montată deasupra ghidonului, va trebui mereu să ai grijă când întorci bicicleta cu roțile în sus să-i muți poziția, căci altfel îț vei zgâria imediat. Sfat: nu-l strânge prea puternic de ghidon, lasă-l mai slab, căci și în cazul unei căzături, ar fi de preferat să se miște decât să se rupă sau să se spargă.

Acumulatorul cu celule Samsung (cineva care precizează furnizorul bateriei!) are o capacitate de 500Wh, iar asta înseamnă că poți parcurge chiar și până la 50 de km cu un 1.800m diferență de nivel pe primul mod de asistență și bineînțeles dacă ai o greutate de până în 70 de kg. Pornind de la aceste date, poți face tu calculele: cântărești 100 de kg? Mai taie 30% din diferența de nivel. Mergi doar pe modul maxim de asistență? Mai taie încă 30%. Și tot așa. Acumulatorul se poate scoate de pe bicicletă atunci când o speli (și este chiar recomandat), însă prinderea lui pe cadru are un sistem destul de stupid. Până la urmă funcționează, dar nu înțeleg de ce au complicat lucrurile atât de tare. Atenție, când o pui la încărcat, trebuie să verifici LED-urile de pe acumulator și nu cele de pe telecomandă!

Transmisia cu 10 pinioane nu lasă loc de comentarii în acest segment de preț: schimbător Shimano Deore Shadow Plus cu patină blocabilă și un shifter din aceeași gamă, lanț KMC e10 Turbo special conceput pentru e-bike-uri, foaie de 34 de dinți și pinioane în formatul 10-42, suficiente pentru cățărările pe care le vei face la modul amatoristic cu această bicicletă.

Anvelopele Hutchinson Taipan nu-s nici pe departe maestre ale off-road-ului, însă asigură o viteză de reulare foarte bună, aderență decentă în viraje și după cum am aflat, pot rula și la presiune mai joasă fără a mă alege cu vreun snake bite. Tot aici ar fi de menționat și jantele late, de 36mm, care sunt tubeless ready li ambii butuci pe rulmenți, în format boost.

Frânele sunt veriga slabă, poate foarte slabă, a acestei biciclete. Sunt atât de odioase încât îți taie efectiv din plăcerea de a te da la vale cu această bicicletă. Plecând de la forma pătrățoasă a manetei care deranjează când o acționezi, la cursa foarte scurtă și până la performanțele mediocre, pur și simplu consider că acestea nu au ce căuta pe această bicicletă, mai ales că este vorba despre o electrică care cântărește mai mult decât una non-electrică. Un upgrade la acest capitol către (orice) Shimano ar fi binevenit și nici n-ar costa atât de mult.

Furca RockShox Judy cu o cursă de 120mm și cartuș de aer prestează mulțumitor, dar este subțirică pentru un e-bike (brațe superioare subțiri), iar modelul de față a scos și ceva ulei pe la garnituri. În plus, flexează destul de mult, dar în limita bunului simț.

Video

Concluzie

Acesta este genul de bicicletă care închide gura lumii când se dezbate tema bicicletelor Rockrider: n-au pedigree, nu au tradiție, nu au imagine. Dar uite că oferă un produs, cu o echipare foarte bogată, pentru un preț de discount, unul pe care sincer nu l-aș fi crezut posibil pentru o bicicletă electrică raportat la echiparea de față. Și chiar dacă nu m-am dat niciodată în vânt după bicicletele de la Decathlon, aceasta este prima pe care aș cumpăra-o pentru mine. Restul de biciclete Rockrider testate anul acesta au fost biciclete corecte, oferite pentru un preț foarte atractiv, dar m-au lăsat rece. Aceasta însă, cu minusurile de rigoare menționate în articol, m-a pus mult pe gânduri despre cum vor evolua lucrurile în portofoliul de produse al Decathlon și despre ce va face restul industriei în priviința asta.

Producător: Decathlon
Preț: 9.299 Lei
Motor electric: Brose T, 90Nm, 250W, central
Acumulator: Samsung, 500Wh, extern (estimat: 40 de km cu 1.500m diferență de nivel pe mod combinat)
Greutate: 22.4 kg în dimensiunea M cu pedale

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here