Noul motor Bosch Performance Line CX 2020 la test

0
551
views

Bosch produce motoare electrice pentru e-bike-uri încă de acum 10 ani, de pe vremea când mulți nici măcar nu auziseră de conceptul de bicicletă electrică. Deși aparent chiar și în ziua de astăzi multora le este imposibil să înțeleagă cum funcționează una, considerându-le biciclete pentru leneși, iată că lucrurile au evoluat teribil și mulți producători vin cu noi soluții pentru a face față cererii imense de biciclete electrice din lume. Bosch avea un singur motor pentru bicicletele electrice de munte, Performance Line CX, care a fost în serviciu timp de 7 ani. Suficient cât să aducă niște profituri frumoase, însă de vreo 2 ani încoace, de când Shimano și-a arătat colții în segment, motorul arăta ușor îmbătrânit. Noua versiune 2020 duce lucrurile mai departe, însă fără a depăși cumva în mod clar concurența. Am testat noul Bosch Performance Line CX în Italia și vă prezint concluziile în articolul de față.

Braaaap!

Forma/dimensiunile

Noul motor este mai mic. Și era cazul. Cu aproape 50% mai mic decât versiunea anterioară. Angrenajul se află și el acum mai în spate și este plasat mai sus, iar astfel oferă producătorilor libertatea de a construi cadru cu chainstay-uri mai scurt, marea problemă a bicicletelor electrice.

Semnificativ mai mic decât versiunea anterioară. De două ori mai mic!

Greutate

Noul motor este mai ușor. Și era cazul. Cu 4.09 kg cât cântărea versiunea precedentă, acesta se număra printre cele mai grele de pe paiță. Acum, noul Performance CX cântărește doar 2.79 kg, o îmbunătățire dramatică față de versiunea anterioară, dar care-l aduce în rând cu concurența.

Mic înseamnă și ușor. Modelul de față, instalat pe un KTM, are suficiente protecții.

Acumulatorul

Există o nouă versiune de 625Wh, iar asta nu poate fi decât o veste bună. Majoritatea versiunilor vor fi acumulatoare construite pentru a fi integrate în cadru. Vremea celor atașați pe cadru și la vedere se pare că o să apună foarte curând.

În downtube se află acumulatorul de peste 625Wh. Chiar și acumulatorul de 500Wh era suficient pentru o tură lungă.

Asistența

Vei avea aceleași 4 moduri de asistență, eco, tour, eMTB și Turbo. Modul eMTB va combina modurile Tour și Turbo, însă nivelul de susținere a fost modificat: de la 120 la 140% pentru modul Tour și de la 300 la 340% pentru modul Turbo. Cuplul a rămas similar, anume de 75 Nm.

Cele 4 moduri sunt redate în fotografiile de mai jos. Ca să fie ușor de reținut, fiecare mod are o culoare distinctă. Eco este verde, Turbo este roșu. Simplu.

Display-ul

Noul display Kiox este simpatic dar conectivitatea nu este adresată bicicletelor de munte. Așadar, chiar dacă avem un nou display mai mic, poziționat central și color, acesta rămâne în urma concurenței. Display-ul este ușor lizibil în orice condiții.

Comanda

Rămâne pe display în cazul lui Purion sau este plasată în partea stângă în cazul lui Kiox. Ambele sunt ușor de accesat și logic de utilizat. Cu plus mărești nivelul de asistență, cu minus îl scazi sau îl oprești, după caz.

Plus-minus, modul de asistență (sus de tot) și navigarea prin meniu. Pornirea se face de pe display-ul central.

Perfomanța pe teren

Ei, aici deja s-au schimbat niște lucruri. Un motor mai ușor înseamnă o bicciletă mai ușoară, iar asta se simte deja de la prima pedală. Mai mult decât atât, nu mai există în interiorul motorul nici un demultiplicator precum în cazul versiunii anterioare, iar asta înseamnă că poți pedala liber atunci când motorul este oprit, sentimentul fiind similar ca pe o bicicletă non-electrică. Senzația aceea de înfrânare generată de vechea generație de motoare a dispărut. Mai mult decât atât, când te apropii de viteza maximă de susținere de 25 km/h, oprirea motorului se face gradual, făcând foarte fain tranziția la pedalatul fără motorul (peste 25 km/h pedalezi cu propriile forțe).

Modul Turbo este ceva mai puternic decât în cazul versiunii anterioare, dar parcă nu îl echivalează pe cel de la Shimano încă. Bicicleta a urcat, după cum poți vedea în filmul de mai jos, secțiuni foarte abrupte, dar fără să o facă violent. Bosch rămâne din acest punct de vedere un motor echilibrat, însă cei în căutare de senzații tari, vor prefera Shimano. Cei care încearcă însă pentru prima dată produsul german, probabil că vor rămâne absolut impresionați.

Un alt aspect important este reprezentat de renunțarea la foaia mică și odioasă cu 16 dinți. Acum, motorul Bosch are o foaie normală, de 36 de dinți (standard), ce poate fi înlocuită ușor după bunul plac. La modelul de test, lanțul agăța în dinții foii și aceasta soctea un sunet neplăcut, dar probabil că este vorba despre o versiune de preproducție ce mai necesită îmbunătățiri. Tot legat de zgomot, progresul nu mi se pare foarte mare față de versiunea anterioară, dar nu uita că motorul mai rezonează și în cadru, așadar depinde și de construcția acestuia.

Foaie normală, în sfârșit!

Video

Concluzie

Bosch Performance CX 2020 este mult peste vechea versiune, însă comparat cu concurența actuală, pot spune că este adus la zi. Nu este violent, nu smucește, are un mod eMTB extrem de bine echilibrat, însă nu vine cu specificații care să impresioneze în profunzime. Oferă ceea ce trebuia să ofere încă de acum 2 ani și o face bine. Vestea cea mai bună în fond, este legată de greutatea semnificativ mai mică. Vestea proastă este lipsa personalizării modurilor de asistență. Ca și până acum, probabil Bosch va păstra cea mai mare cotă de piață, fiind de altfel cel mai popular model de motor pentru bicicletele electrice. Cel puțin până în momentul în care Shimano va veni cu un nou agregat.

Articolul precedentMerida 2020: am testat noua eOneForty și o bicicletă de… oraș!
Articolul următorDrag ION Trail Pro Di2 (2019)
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here