Posibile probleme și erori la biciclete electrice

24
2293
views

Se întâmplă uneori ca bicicleta electrică să nu mai pornească sau motorul să nu mai cupleze, chiar dacă display-ul se aprinde, însă trebuie să știi că nu ai de ce să-ți faci prea multe griji: de regulă aceste probleme sunt minore și au rezolvare. Mai important decât atât, chiar tu poți să le rezolvi foarte rapid, trebuie doar să fii un pic atent la problema care a intervenit. Aceste erori de regulă sunt similare pentru toate motoarele, Shimano, Yamaha sau Bosch.

1.Cea mai comună problemă când motorul bicicletei electrice nu cuplează este generată de magnet. Acesta își poate modifica poziția dacă nu a fost strâns bine și nu mai trece prin dreptul senzorului, prin urmare motorul nu mai pornește. Tot ce trebuie să faci este să iei o șurubelniță și să-l strângi. Atenție: acesta trebuie să treacă prin dreptul magnetului, așadar fii atent să fie bine poziționat. Unii senzori, spre exemplu de la Shimano, necesită precizie mai mare.

Senzorul de dimensiuni mari (2 – cel negru din ilustrație) este montat pe cadru. Magnetul (3), deschis la culoare, se prinde cu un șurub, pentru care vei avea nevoie de o șurubelniță în stea.

2.Cablurile desfăcute pot de asemenea crea probleme. Fie că este vorba despre cele care intră sau ies din computerul central sau cele care duc spre acumulator (doar în cazul unor anumite probleme), este bine să le verifici pentru a fi sigur că acestea sunt la locul lor.

3.Display-ul este o altă cauză pentru care întreg sistemul nu mai pornește. Dacă între contactele dintre display și suport există o peliculă de apă (presupunând că te-a prins ploaia sau ai spălat bicicleta) sau pur și simplu o peliculă de noroi, acesta nu mai face conexiunea corectă, prin urmare display-ul nu mai pornește. Scoate-l, curăță bine contactele, apoi montează-l la loc. Atenție însă, nu trage cu forță de acesta: unele display-uri sunt prinse de soclu cu un șurub, așadar dacă nu iese la o simplp apăsare a lamelei de degajare, uităte sub display, căci cu siguranță acolo se aflăun șurub ce trebuie scos. Dacă ai la îndemână spray de contact este minunat.

Cifra 14 ne arată zona de contact cu pinii. Aceștia se află atât pe suport cât și pe partea din spate a display-ului.

4.Tot legat de display-uri, în cazul în care ai căzut cu bicicleta, verifică atent ca acesta să nu aibă vreun pin de fixare rupt. Acesta poate cauza mișcarea display-ului în mers, care pierde contactul cu lamelele de cuplaj, deci evident că se stinge.

5.Unele motorare, precum de la Shimano, au un senzor intern mai sensibil care trebuie să fie degajat atunci când vrei să pleci în tură. Astfel, dacă pornești display-ul în timp ce apeși pe pedală sau pur și simplu te sprijini cu piciorul în ea, sistemul nu va porni. Pornirea motorului Shimano se face doar cu picioarele scoase din pedale. Bosch sau Yamaha spre exemplu nu au această problemă.

6.După ce sar cu bicicleta sau merg pe teren foarte denivelat, sistemul se închide: este foarte posibil ca unul dintre contactele de la acumulator să fie prea slab. În acest sens, este necesar să duci bicicleta în service pentru ca un mecanic calificat să fixeze acumulatorul din nou în locul său.

7.După ce am spălat bicicleta, LED-urile acumulatorului par aburite sau sistemul pornește și se oprește după bunul plac. În acest caz, este foarte posibil să fi spălat bicicleta imediat după tură, cu acumulatorul încălzit și montat pe bicicletă. De cele mai multe ori, dacă observi că LED-urile acumulatorului sunt aburite, acesta este compromis și trebuie înlocuit. Spală întotdeauna bicicleta cu acumulatorul scos.

Punctul 6 ne arată zona de conectare, iar punctul 5 mufa încărcătorului. Ambele trebuie să fie perfect curate și uscate.

8.Când pun acumulatorul la încarcat acesta nu mai încarcă: verifica conexiunea dintre încărcător și acumulator. Se află cumva noroi acolo? Apă?

9.Se aude un huruit când pedalez cu motorul oprit. Desigur, acesta se aude și când motorul este pornit, însă de cele mai multe ori trece nesesizat deoarece și motorul produce zgomot. Huruitul poate fi dat de la un pinion din interior spart, de la rulmenții care au ruginit în urma mai multor spălări cu presiune sau de la axul care se poate să se fi uzat.

10.Când pedalez în forță lanțul scapă în gol. De regulă aceasta este o problemă de uzură a lanțului, a pinioanelor sau foilor. În condiții mai dificile de exploatare (pe munte, cu mult noroi și ploi), componentele transmisiei se vor uza într-un ritm mult mai accelerat. De regulă, primul care se uzează este lanțul, apoi pinioanele, apoi foile, dar ordinea nu este neapărat aceasta. Am întâlnit cazuri când foaia a fost cea care s-a uzat prima, aceasta fiind de regulă ultima care trebuie schimbată. Pentru a măsura gradul de uzură al unui lanț ai nevoie de o leră (se poate achiziționa cam din orice magazin de biciclete). Dacă pinioanele sunt uzate, spațiile dintre dinți o să fie mai mari, iar la foi asemenea. Dacă schimbi foaia sau pinioanele, este recomandat să schimbi și lanțul. Am întâlnit transmisii care au cedat între 2.000 și 3.500 de km parcurși, în funcție de condițiile de exploatare.

11.Se aude un zgomot pronunțat de la frâne sau maneta se duce până în ghidon. În acest caz, plăcuțele sunt tocite. Ține cont că din cauza greutății mai mari a bicicletei electrice, plăcuțele de frână se tocesc mult mai repede, de multe ori chiar după 1.500 de km. Verifică-le constant, căci dacă rămân fără material, plăcuțele vor săpa un șanț adânc în disc, ulterior fiind necesar să îl schimbi și pe acesta, crescându-ți astfel cheltuielile.

Alte întrebări:

1.Acumulatorul trebuie să fie gol ca să-l pun din nou la încărcat?

Nu, nu este necesar, poți să-l pui la încărcat imediat ce te întorci din tură/

2.Când se consumă un acumulator?

De regulă după maxim 500 de cicluri de încărcare. Dacă parcurgi în medie 40 de km/încărcare, asta înseamnă că după 20.000 de km vei avea nevoie de un nou acumulator. În funcție de exploatare, acesta poate duce doar 300 de cicluri de încărcare.

3.Dacă nu folosesc bicicleta trebuie să scot acumulatorul?

Da, este recomanda să faci asta și de asemenea să îl stochezi la temperatura camerei, niciodată încărcat la maxim. De preferat să mai aibă una sau două liniuțe.

4.Primesc o eroare pe display. În funcție de motor, acestea pot fi un cod din 3 cifre sau cifre și litere. Ce pot să fac?

Singurul lucru pe care îl poți face, după ce ai verificat că cele prezentate mai sus sunt în regulă, este să dai un restart sistemului. Oprește-l din buton și repornește-l, nu scoate baterie cât este aprins. Dacă nici așa nu se rezolvă, există o singură soluție: vizita la service.

5.Cheia acumulatorului s-a rupt în butuc. Ce pot să fac?

Nimic altceva decât să folosești o bormașină pentru a găuri butucul. Am făcut asta și ai grijă că e nevoie de răbdare și de o gaură mare. Apoi, folosește o șurubelniță lată pentru a-l desface, în aceeași direcție în care-l desfăceai și cu cheia. Poți cumpăra ulterior un butuc nou, care nu costă mult.

Articolul precedentKitul Swytch transformă imediat bicicleta într-o electrică
Articolul următorSam Pilgrim semnează cu Haibike în 2018
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.
DISTRIBUIȚI

24 COMENTARII

  1. Buna ziua am o problema la bicicleta electrica sparta, cand vreau sa o pornesc arata eroare 0003 pe ecran daca ma puteti ajuta? Multumesc anticipat.

  2. Salutări! Am o bicicletă electrică Fischer CU01 ce nu mai pornește.. Am încărcat cei doi acumulatori si imi arata ca sunt full amandoi, numai ca dupa ce introduc cheia si selectez oricare baterie, apas pe butonul de pornire, iar display-ul nu reactioneaza.. Nu se intampla absolut nimic, de parca nu ar avea curent.

  3. Buna ziua , am si eu o problema, am avut pana pe spate iar dupa ce am reparat o, motorul nu reactiona cand apasam pedala, dar reactiona cand apasam pe butonul – si functiona, ce asputea face?

  4. Salut! Am o bicla Cross Viper, 29″, hardtail pe care am adaugat recent un motor Leaf Bike de 48V, 1500W rear hub. Acesta a venit incorporat in roata, practic am mutat camera, antipana si cauciucul pe noua roata, cumparat un nou butuc si schimbat roata cu totul pe spate. Am completat cu un acumulator 52V, 14.3Ah High Energy Pack With 40A Max Smart BMS, suplimentat cu radiator si ferofluid de racire, limitat la max 40 km/h din max posibil al motorului de 73 km/h; 2 luni mi-a mers fantastic, autonomie de +/- 200 km intre reincarcari. Intr-o dimineata in drum spre serviciu mi-a scos un sunet harait pentru maxim 2 secunde apoi s-a oprit fara sa mai poata fi pornit. La start displayul arata ok, daca accelerez imi arata error 6 (scurt circuit) si de multe ori decupleaza alimentarea motorului dar si bateria in sine, aceasta trebuie repornita inaintea pornirii motorului. Se simte vibratia unui impuls, dar fara miscare, iar imediat dupa aceea se medaleaza greu cateva rotatii, semn ca a ramas o tensiune la motor, apoi se pedaleaza normal, precum oricand este motorul decuplat. Tehnicianul de la Leaf Bike mi-a sugerat descentrarea axului sau corp strain la magnet, am verificat ambele si remontat de mai multe ori inapoi cu prieteni mecanici auto, se exclud ambele, motorul este curat luna, nici o urma de apa, arsura sau desprindere la bobine, cutia de control de asemenea arata impecabil, cablurile testate, nu am gasit contacte proaste. Va rog sa ma indrumati spre un profesionist deoarece am ramas fara optiuni……. Si nu concep sa nu repar un motor nou nout si intretinut profesional cu orice s-ar putea. Service-urile de biciclete electrice
    pe care le-am gasit repara doar marcile proprii si nu am gasit un electronist care sa o ia la testat piesa cu piesa in cautarea problemei….. Multumesc anticipat!

  5. Va salut !
    Am si eu o problema aparuta la controler dupa cca 6 luni de utilizare !
    Dupa ce incep sa pedalez,cupleaza motorul si totul este O.K. pana nu mai pedalez pt scurt timp !Motorul se opreste si nu mai porneste decat când viteza biclei scade la 6-8Km/h….lucru pe care-l constat la vitezometrul montat de mine separat !Inainte motorul se cupla dupa cateva secunde de pedalare !Limita de viteza la care reporneste motorul nu este intotdeauna 6-8Km/h….cateodata se produce si la 12Km/h sau 20Km/h.
    Este f deranjant acest lucru când pentru scurt timp nu mai poti pedala datorita conditiilor de trafic !Am controlat toti conectorii care ies din controler si totul este O.K.

    Va multumesc anticipat pt raspuns !

  6. Buna ziua !
    Bicicleta este SPRINTER ST1402 facuta la Brasov,motorul este la 36V 350W,acumulatorul are 21Ah,nu are display digital ci numai un panou de comanda cu 4 led-uri rosii pentru tensiunea bateriei si alte 3 led-uri rosii pentru cele 4 moduri de asistare !Când sunt toate ledurile aprinse(cele 3) atunci merge pe mod scuter….adica cu maneta de acceleratie !Vitezometrul l-am montat eu pentru a monitoriza viteza si performantele biclei !
    Saptamanal parcurg cca 100Km si am fost multumit de functionarea biclei !Pentru a putea face 100Km incarc de fiecare data dupa cca 50 Km parcursi !
    Am incercat sa iau legatura cu Brasovul pe internet dar nu am avut succes !
    Va multumesc pentru orice sugestie !
    Voi incerca sa fac rost de un controler identic ca al meu de pe internet !
    Numai bine !

    • Dat fiind faptul că nu cunoaștem producătorul motorului este foarte greu de dibuit problema, singura variantă fezabilă ar fi să luați legătura cu magazinul pentru a rezolva problema pe garanție în urma unei diagnoze. Tot ce mai puteți face este să verificați magnetul care trece prind reptul senzorului (dacă are unul), aceasta fiind o cauză comună pentru pierderea bruscă de putere.

  7. Buna ziua !
    Revin la problema mea !
    Nu trebuie sa va dau tipul motorului,cand defectul este la controler !Probabil ca nu prea sunteti in tema si va dati numai cu presupusul !
    Ieri fiind cald am parcurs 25 Km si am constatat ca totul este ca in zilele bune !Deci incepe motorul sa functioneze când dau la pedale si chiar daca sunt peste 20Km/h si motorul decupleaza….cum este si normal…recupleaza imediat ce dau iar la pedale !
    Am montat si un ampermetru pe alimentarea controlerului si nu depaseste niciodata 3A !Daca merg pe modul SCUTER atunci ajunge cam la 10A.Bateria este generoasa….21Ah/36V si am constatat ca pot conta pe ea ca scuter….cam 55-60Km parcursi,folosind bicla in mod rational,adica nu urc pantele abrupte decat pe langa ea !
    Incerc sa fac rost de un controler de rezerva….sa fie acolo !
    Bimax Bistrita are piese de schimb dar la un pret exagerat !
    Va urez celor care cititi comentariile de mai sus….distante lungi si agreabile parcurse cu o bicla electrica !
    Numai bine !

  8. Va salut !
    Constat ca am suparat moderatorul cu comentariul meu ! Scuze !
    Am schimbat acum 2 zile axul foii,erau rulmentii foii varza si axul foii cu urme vizibile de uzura avansata….dupa cca 6 1/2 luni de functionare ! Am parcurs in acest timp cca 100Km/saptamana deci nu am exagerat !Nu este normal ca dupa acest scurt timp sa schimb axul foii !Marfa buna ….chinezeasca ! Hi hi hi !
    Am pus un ax USA SCHWINN cu coroane de rulmenti noi , capacele stanga dreapta (lagarele de rulmenti ) tot SCHWINN si pedale tot SCHWINN si am remontat sistemul PEDELEC (rozeta care contine cei 5 magneti )si am facut probe !
    SURPRIZA !
    Pedelecul nu mai functioneaza ! Nu-mi dau seama de ce !Important este faptul ca controlerul are 3 pozitii mod de lucru ASISTAT si inca un mod de lucru SCUTER când se poate folosi cu maneta de acceleratie !
    Ieri si azi am parcurs 50Km pe mod de lucru SCUTER…dar am si pedalat ca sa economisesc curentul consumat din accumulatorul 36V/21Ah.
    CONSTATARE !
    Dupa parcurgerea celor 50Km ieri si azi in baterie era mai multa energie decat daca as fi mers cu modul de lucru PEDELEC-ul !
    Imi pare bine ca am depistat acesta problema si in final voi desfiinta PEDELECUL din motive de consum mai mare de curent din accumulator !
    Rog moderatorul sa lase supararea deoparte si sa-si dea cu….presupusul !
    Mentionez inca odata ca sunt la a doua bicii electrica modificata de mine….motorul de 350W/36V din spate l-am reamplasat in fata si pe furca actuala ( una de scuter ) am montat un porbagaj si pe el am reamplasat acumulatorul care initial era intre sea si roata spate !
    Pe roata spate am montat al doilea porbagaj pe care il incarc cu cca 10 Kg la fiecare deplasare !
    Daca cititorii acestor comentarii au intampinat probleme asemanatoare si vor relatii suplimentare …
    sunt invitatii mei sa schimbam ceva pareri !
    Va salut cu respect !
    Vasile !

    • Nu s-a supărat nimeni, nu ne supărăm așa ușor. 🙂 Problema cu rulmenții este una cunoscută chiar și pentru mărci consacrate, spre exemplu la Bosch. Diferența este că la Bosch odată ce umbli în motor sau vrei să schimbi un ax sau un rulment, automat ai pierut garanția. Totodată, spre surprinderea ema, dacă trimiți motorul înapoi cu problemă de rulment (asta am făcut eu de curând căci rulemnții huruiau foarte tare), producătorul a schimbat motorul cu totul, ceea ce este un super avantaj. Un motor nou costă 900 de euro, prin urmare prin garanție primești unul nou nouț. Să nu uităm că garanția este super importantă: fie că e vorba de rulment, ax, o rotiță dințată din interior (se poate sparge una din plastic) sau placa de baza (care se poate arde la fel ca orice altă placă de bază), de regulă producătorii schimbă motorul cu totul și nu stă nimeni să le depaneze. Acesta ar fi unul din avantajele alegerii unui motor cunoscut, precum Bosch, Yamaha, Shimano etc. Acestea motoare nu au modul pedalec (nu au accelerație ci doar te susțin la pedalat) din mai multe motive. Oricum, e bine că ați rezolvat problema. Erau bune niște fotografii și neapărat marca motorului pentru referințe viitoare (poate îi ajută și pe alții cu probleme similare).

  9. Salutare !
    In sfarsit….moderatorul a binevoit sa comenteze !
    Marca motorului este ….lcjnw JNW80-14 inch 36V 350W 1710160096 !
    Bicla este facuta de SPRINTER Brasov dupa licenta CHINA !
    Firma din Brasov are pretentia ca orice defectiune sa fie remediata de ei,trimisa in ambalajul original cu toate actele primite de la Carrefour Ploiesti de unde am cumparat-o in aprilie 2018 cu suma de 3999 lei !
    Actual bicla fiind modificata de mine dupa bunul meu plac…nu mai am garantie !
    Am dorit sa o returnez dupa o saptamana când mi-am dat seama ce pacoste este….dar Carrefour m-a ….trimis la plimbare ! De aceea am riscat si am modificat-o dupa ideile mele !
    Sunt f.multumit de ea asa cum este la ora actuala !
    Poze nu voi pune….nu vad rostul !
    Daca Sprinter Bv ma da in judecata ca mi-am permis sa modific….GROZAVIA lor ? Si ma acuza conform propriilor mele foto ?
    Cine doreste sa fie ajutat cu ceva sfaturi si sa vada bicla….sa ia legatura cu mine !
    Am de rezerva o roata spate 26 inch cu motor 48V 600W adusa din USA acum 4 ani, pe care intentionez sa o montez pe o bicla cu suspensii fata si spate cumparata din talciocul din Ploiesti cu 80 lei !
    Va doresc multe si marete realizari !
    Vasile !

  10. Salut !
    Completez !
    Luni 22 noe 2018 si azi 24 noe 2018 am parcrs total 50Km si am mers fara PEDELEC deoarece acesta nu mai functioneaza in urma schimbarii foii,axului,rulmentilor si pedalelor cu ceva similar SCHWINN USA !Foaia are 52 dinti iar grupul de pinoane este format din 5 pinoane !Functionez pe pinionul nr 2 ca sa am viteza !
    Am mers numai cu acceleratia manuala si viteza minima a fost de 20Km/h iar cea maxima 36Km/h. Curentul consumat din acumulator a fost max 10A,controlandu-l din maneta de acceleratie !
    Dupa parcurgerea celor 50Km am introdus acumulatorul la incarcat pentru a stabilii timpul de incarcare !
    Pot spune ca de când am bicla din 4 04 2018 este singura data când am mers cu max 36Km/h pe o distanta de cca 25Km.Nu mi-a stat nicio bicla in fata si m-am simtit mandru !
    Deci imi pare bine ca am o bicla modificata de mine de la SPRINTER Brasov !
    Am de gand sa pun motorul de 36V/350W sa antreneze roata de la bicla cumparata din talciocul Ploiesti,dupa cum am aratat mai sus !
    Urez succese celor care indraznesc sa faca modificarisi sa se bucure de ele !
    Sanatate !
    Vasile !

  11. Pentru D-l Poterasu !
    A-ti rezolvat problema cu motorul ?
    Eu banuesc ca s-a defectat controler-ul ! Constat ca moderatorul v-a dat cu … flit,in sensul ca nu s-a deranjat sa va dea niciun raspuns !
    Motorul Dvs.este f.performant si as fi si eu interesat sa rezolv problema mea ! Am o roata de 26 inch de spate cu motor de 600 W la 48V si de când am adus-o in tara si pana acum nu am rezolvat nimic !
    Am cumparat-o dintrun targ din Fort Lauderdale USA cu 20 $ acum cam 5 ani si am rulat-o pe o bicicleta normala si m-am jucat cu ea in sensul ca am pus-o sa genereze curent pe un bec !
    Sper sa fac rost de un acumulator de 48V la cel putin 20 Ah si un controler dedicat acestei tensiuni !
    O acceleratie se poate gasi mai usor !
    Va urez rezolvare usoara si poate dati un raspuns !
    Numai bine !
    Vasile !

  12. […] După Bosch, Shimano este cel mai comercializat motor pentru bicicletele electrice, făcând parte din echiparea standard a mai multor brand-uri cunoscute de biciclete. Erorile generate de motor sunt descrise mai jos, alături de indicațiile oferite de japonezi pentru ce anume trebuie întreprins în situațiile date. Dacă nu regăsești mai jos una din problemele tale, te invităm să citești ghidul probelor frecvente la bicicletele electrice. […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here