Merida lansează noua electrică pentru enduro eOne.Sixty 2020

0
635
views

Săptămâna aceasta a fost lansată în Spania, noua versiune mtb-ului electric pentru enduro Merida eOne.Sixty. Actualul model de pe piaţă, lansat în 2016, a devenit rapid etalonul pentru această disciplina, bicicleta obţinând o mulţime de recenzii pozitive. Este de asemenea şi cea mai premiată bicicletă din istoria mărcii Merida. Aşadar a reuşit acum Merida să îmbunătăţească o bicicletă care părea deja a fi perfectă?

Am fost prezenţi în Spania, făcând parte din grup select de doar 25 jurnalişti din întreaga lume, pentru a asista la dezvăluirea oficială a noii biciclete, destinată sezonului 2020. Faţă de „vechiul” model avem multe similarităţi, dar şi multe deosebiri, care fac din noua bicicletă să fie într-adevăr mai bună. Le-am testat pe amândouă, versiunea 2016 cât şi 2020, iar deosebirile se simt nu doar se văd.

Cea mai evidentă noutate este noul cadru, mai precis triunghiul faţă. Pentru modelul 2020 Merida a ales să ofere 4 variante de echipare şi preţuri însă toate echipate doar cu cadru din carbon în ce priveşte triunghiul faţă. Spatele este în continuare aluminiu şi este acelaşi folosit şi la actualul model. La vânzare vor fi păstrate însă şi două modele din actuala versiune 2016, oferite în două variante de echipare, ambele cu cadru din aluminiu. Merida eOne-Sixty este practic o bicicletă pentru enduro, datorită unghiurilor cadrului şi suspensiilor mari de 160 mm faţă şi spate.

Triunghiul faţă al noii eOne.Sixty are acum o baterie integrată în interiorul cadrului. Pe partea de estetică şi design, noua imagine este excelentă. Însă testele au arătat că o deschizătură mare în partea de jos a cadrului, prin care să fie introdusă bateria, ar reduce din rigiditatea cadrului cu până la 70%. Acesta a fost principalul motiv pentru care Merida a ales ca pentru noua versiune să folosească doar carbon.

Făcând acest lucru nu doar că au reuşit să micşoreze greutatea bicicietei însă având ţeava down-tube dreaptă şi nu curbată, a crescut chiar şi rigiditatea. Noi nu am avut ocazia să măsurăm direct greutatea, dar ni s-a spus că pentru mărimea L este de 22,23 kg în timp ce M-ul are 21,93 kg, fără pedale. Bicicleta are o limită de greutate pentru ciclist. Aceasta este de 120 kg pentru modelul de top Merida eOne.Sixty 10K – datorită jantelor din carbon şi de 150 kg pentru celelalte 3 modele din gamă, cu jante din aluminiu.

În interiorul cadrului noii eOne.Sixty există acum loc şi pentru un bidon de apă. La modelul 2016 nu aveai aşa ceva, datorită bateriei externe, dar acum este loc. Astfel, poţi pune acum un bidon de 750 ml pe orice mărime de cadru, pe cele L şi XL fiind loc pentru bidoane chiar şi mai mari.

În interiorul ţevii headtube Merida a intergrat protecţia pe care o oferă şi la alte modele. Este vorba de un dispozitiv care împiedică ghidonul să se dea peste cap. Se protejează astfel manetele de frână, ţeava top tube, dar şi ţeava down tube. Dacă totuşi lovitura este puternică, spre exemplu riderul cade şi ghidonul trece de această protecţie, bicicleta are încă una suplimentară, pe partea inferioară de sus a down tube-ului, unde se va lovi furca.

Noua gamă Merida eOne.Sixty va fi echipată cu două motoare, în funcţie de preţ, mai precis Shimano STEPS E8000 şi cel mai mic E7000, ambele propulsate de acelaşi acumulator Shimano de 504 Wh. Însă aceasta din urmă, aflat momentan în stadiu de prototip, are o nouă formă, pentru a putea fi integrat în cadru. Denumirea acestuia este Shimano STEPS BT-E8035. Există şi versiuni mai puternice însă Merida spune că a ales această variantă pentru a nu îngreuna bicicleta şi pentru a oferi manevrabilitate bună. Acumulatorul se detaşează foarte uşor, un avantaj dacă doreşti să îl schimbi rapid cu unul încărcat, direct pe potecă. Acesta se poate încarca direct pe bicicletă, prin „priza” amplasată în cadru, sau direct cu încărcătorul, dacă bateria este în casă şi bicicleta în garaj spre exemplu.

Motorul are o lăţime „normală” acest lucru oferind cadrului un factor Q (distanţa între braţele pedaliere) şi acesta normal, la fel ca la o bicicletă fără motor. Shimano STEPS E8000 ofera un ajutor de pana la 300% si putere de pana la 250 wati. Motorul permite conectivitate cu aplicaţia instalată pe telefonul mobil. De aici poţi regla nivelul de asistenţă atât cât vrei tu pentru toate cele 3 moduri: Eco, Trail şi Boost.

O „ciudăţenie” la această nouă bicicletă este butonul de pornire a bicicletei. În mod normal motorul se porneşte apăsând butonul amplasat direct pe baterie. La noua eOne.Sixty, Merida a dorit să facă ceva mai frumos, dar forţată şi de faptul că acum bateria nu mai este la vedere. Aşadar butonul de pornire a fost amplasat în partea de sus a ţevii top tube. Partea ciudată este că acest buton are el în sine nevoie de o baterie pentru a funcţiona şi „trezi” sistemul. Bateria este practic un mic acumulator care se încarcă de la bateria principală. Ni s-a transmis că dacă cumva bicicleta stă nefolosită multă vreme, spre exemplu peste iarnă, iar bateria butonului se descarcă, bicicleta va putea fi trezită direct de la butonul bateriei. Pentru stocare este recomandat ca bateria instalată în bicicletă să fie la minim 70% încărcare. Dacă peste iarnă totul se descarcă, atunci pur şi simplu pui la încărcat bateria mare şi gata.

Deschizătura de mari dimensiuni din partea inferioară a ţevii down-tube este acoperită cu un capac de palstic, pe care Merida îl denumeşte „Energy Guard”. Are şi rolul de protecţie împotriva pietrelor. Merida spune că a investit mult timp în crearea acestui capac care să nu capete joc în timp. Este construit din două tipuri de materiale – un plastic tare la interior şi un material cauciucat la exterior, acesta din urmă fiind ca un „dop” care nu lasă apa şi noroiul să intre, atenuând şi vibraţiile care ar apărea de la contactul între două materiale tari – carbon şi plastic rigid.

Apropo de schimbarea bateriei pe potecă, cel mai scump model din gama Merida, eOne.Sixty 10K, se livrează împreună cu rucsacul Evoc FR Trail E Ride şi cu un acumulator de rezervă Shimano STEPS BT-E8035. În felul asta îţi poţi continua ziua fără să te întorci la maşină spre exemplu.

Autonomia bateriei este dată la vreo 50 km însă noi am scos doar 30. Autonomia este un aspect delicat al bicicletelor electrice. 30 km par puţini şi chiar sunt, însă trebuie ţinut cont de modul de utilizare a acestei biciclete. În comparaţie cu o bicicletă electrică pentru navetă, care e folosită în oraş, pe asfalt, de cele mai multe ori pe plat şi în general în modul „Eco”, care are o autonomie şi de peste 100 km, la un mtb de enduro utilizarea este extremă. Noi am „chinuit” acest mtb foarte tare pe potecile din Spania. La deal acceleram cât ne permitea lăţimea şi virajele potecii sau nivelul skill-ului. Din cele trei moduri – Eco, Trail şi Boost, am stat 95% din timp pe Trail. Iar la nivelul ăsta, asistenţa este mare. Imaginaţi-vă că pe căţărări ajungeam să urcăm şi cu peste 17 la oră.

Întrucât Shimano are foarte mare încredere în acumulatorii produşi, ei spun că dacă după 1000 de încărcări acumulatorul nu reţine cel puţin 60% din capacitatea iniţială, atunci îl va înlocui gratuit. Însă cum măsori asta ca să poţi dovedi, nu ştim. Bateria în sine are protecţie de nivel IPX5 la intemperii, asta însemnând că va rezista la orice ploaie, dar şi spălare de la distanţă cu presiune.

Legat de reducerea sau anularea zgomotelor, Merida foloseşte o mulţime de protecţii din cauciuc instalate în diferite locuri pe cadru. Cele mai vizibile sunt şi cele mai comune, instalate pe ţeava dreaptă chainstay. Pentru a nu fi nişte protecţii simple, Merida le numeste „dragon” pentru că în partea din faţă seamănă cu gura deschisă a unui dragon, partea de sus având nişte „solzi”, iar sigla Merida fiind pe post de „ochi”.

Un element de design care se remarcă imediat şi care nu este practic pus acolo doar pentru design, este un grilaj din aluminiu poziţionat în partea de sus de pe ambele părţi ale ţevii top tube. Merida îi spune „Thermo Gate”, iar rolul acestei piese este dublu. Pe de o parte este locul prin care cablurile şi conductele hidraulice intră în cadru, iar pe de altă parte este vorba de aerisirea interiorului cadrului.

Se ştie că acest material, carbonul, nu conduce bine căldura. Practic interiorul unei incinte din carbon se încălzeşte mult dacă nu e ventilat corespunzător. Astfel, grilajul Thermo Gate ajută ca aerul cald acumulat la interior, fie pentru că bicicleta a stat în soare, fie dacă bateria se încinge, să iasă uşor, la fel ca pe un coş.

Geometria noii eOne.Sixty s-a modificat cu puţin faţă de modelul anterior, dar pe potecă diferenţele se simt, aşa cum am observat şi noi când am testat în paralel cele două biciclete. Astfel, la noua eOne.Sixty unghiul furcii a fost „îndulcit” la 65,5°, iar tija de şa a fost îndreptata la 75,5°. Vechiul model era echipat cu braţe pedaliere de 175 mm în timp ce noul model are braţe de 165 mm. În felul ăsta înălţimea BB-ului a fost micşorată, îmbunătăţind astfel şi stabilitatea bicicletei pe traseu, mulţumită centrului de greutate care e acum mai jos.

foto Daniel Geiger

Pe de altă parte cu cei 440 mm de „reach”, la mărimea M a cadrului, nu putem considera bicicleta a fi „lungă”, aşa cum „cere” astăzi geometria unei biciclete moderne pentru trail sau enduro. Tot 440 mm avem şi la lungimea ţevii chainstay, o dimensiune „modestă”. Au reuşit să menţină totuşi această lungime pentru că roata spate a rămas la mărimea de 27,5. O pereche de ţevi chainstay scurte oferă bicicletei manevrabilitate şi un caracter jucăuş.

Un alt aspect deosebit al noii eOne.Sixty este ca bicicleta are roţi de dimensiuni diferite faţă-spate. Astfel, în faţă avem o roată 29er de 2.5”, iar pe spate avem 27,5 cu 2.6”. Modelul anterior eOne.Sixty era echipată cu roţi 27,5 Plus, mai precis de 2.8. Pentru spate totul era eficient, însă pentru faţă s-a dorit obţinerea unei eficienţe mai bune la trecerea peste denivelări mari. Aşa că s-a ales roata 29er. Dacă însă vei dori să pui roţi 29er şi pe spate, nu vei putea întrucât nu vor încape în cadru. Toate modelele se vor livra cu o pereche de mini aripi ce pot fi instalate pe bicicletă, pe furcă respectiv triunghiul spate, care vor oferi o minimă protecţie.

Un detaliu util ţine de maneta axului roţii spate care este detaşabil şi care se transformă într-un mini tool cu două imbusuri, de 4 şi 6 mm. Cel de 6 este folosit pentru deşurubarea axelor roţilor în timp ce imbusul de 4 poate fi folosit la majoritatea şuruburilor de pe bicicletă plus la detaşarea acumulatorului din interiorul cadrului.

Noile modele Merida din gama eOne.Sixty vor veni echipate cu tije de şa Merida Expert TR reglabile hidraulic (mai puţin modelul cel mai ieftin 5000). Acestea vin în 3 dimensiuni în funcţie de mărimea cadrului pe care sunt instalate: 125mm (XS), 150mm (S / M) şi 170mm (L / XL). Tija de şa este acţionată de pe ghidon prin intermediul manetei Shimano SL-MT800.

Un avantaj al tijei de şa de la Merida este că poţi ridica bicicleta ridicând de şa. Spre deosebire de alte mărci, cum ar fi RockShox, tija Merida Expert TR nu se ridică, rămânând comprimată şi ajutându-te să deplasezi mai uşor bicicleta.

Gama de biciclete va fi alcătuită din 4 modele, toate echipate cu cadru din carbon:

  • Merida eOne.Sixty 10K
    • 2 acumulatori
    • Rucsac Evoc FR Trail E-Ride 20L, cu spaţiu dedicat pentru baterie suplimentară
    • Echipare Shimano XTR
      • Frâne cu 4 pistoane
      • Transmisie 1×12
      • Pinioane 10-51t
      • Suspensii Fox Factory Kashima
      • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
      • Roţi DT Swiss XRC 1200 carbon
      • Anvelope Maxxis Assegai pe faţă şi DHR II pentru spate
      • Limită greutate ciclist: 120 kg
    • Merida eOne.Sixty 9000
      • Suspensii Fox Factory
      • Echipare Shimano XT, frâne cu 4 pistoane
      • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
      • Roţi DT Swiss 1501
      • Limită greutate ciclist: 150 kg
      • Merida eOne.Sixty 8000
        • Furcă Marzocchi Z1
        • Shock Super Deluxe
        • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
        • Roţi Fulcrum Red Metal
        • Limită greutate ciclist: 150 kg
        • Merida eOne.Sixty 5000
          • Suspensii RockShox
          • Roţi Merida Expert TR, tubeless ready.

Preţurile pentru România vor fi anunţate începând cu luna iulie 2019. Bicicletele vor fi disponibile în România începând cu sfârşitul lunii septembrie 2019. În locaţia din Spania unde am fost prezenţi la lansare am şi testat noua bicicletă. Aşa că vom reveni cât de curând cu o recenzie a noii Merida eOne.Sixty 10K, modelul de top.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here