Cross Element 27.5 (2017)

0
174
views

Cu Cross sunt sigur că ești deja familiarizat: sunt vecinii noștri de peste Dunăre, care înregistrează cifre de vânzări importante în România, în principal datorită raportului echipare/preț foarte bun pentru bicicletele produse. Această filosofie a fost rapid aplicată și pentru bicicletele electrice, în speță modelul Element, singurul MTB de altfel din gama bulgarilor. Imediat ce l-am primit la test am dat rapid o tură, pentru a vedea care sunt carcateristicile sale, mai ales că vine echipat cu un motor Shimano, intens lăudat de presa internațională dar și de cumpărători.

O linie îngustă cu margini care se fărâmă, însă Cross-ul se ține bine.

Nu mă aflu la prima experiență cu motorul japonezilor, însă de data aceasta am avut la dispoziție o săptămână pentru a vedea mai exact cum funcționează noua tehnologie și pentru a mă familiariza complet cu bicicleta.

Ce are de oferit?

Cross Element este o bicicletă electrică orientată către plimbările recreaționale, fără a fi dornică neapărat de trasee extreme. Asta nu m-a oprit însă să aleg secțiuni mai dificile în zilele de test, pentru a vedea unde sunt setate limitele. Ținând cont că este vorba de o bicicletă echipată cu un motor electric care te susține la pedalat, vei avea libertatea de a alege o sumedenie de trasee, însă porțiunile foarte dificile, atât de urcare cât și de coborâre, vor fi mai greu de parcurs dată fiind poziția pe bicicletă.

Aceasta are ghidonul foarte sus, iar spatele tău va sta destul de drept, ceea ce n-o face foarte potrivită în zone tehnice. Unghiul headtube-ului este poziționat la 71.5 grade, o valoare pe care aș fi micșorat-o fără să stau prea mult pe gânduri, undeva la 70 de grade, pentru a putea ataca coborâri mult mai abrupte. Seattube-ul este poziționat la 73 de grade, ceea ce este corect și corespunde cu geometria unei biciclete de Cross Country, însă poziționarea ghidonului nu te ajută să pui prea mare presiune pe roata de față atunci când urci, așadar există riscul ca aceasta să se mai ridice de la sol, mai ales când pedalezi pe modul Boost și ai tot cuplul motorului disponibil (70 Nm). La vale este salvată de anvelopele mai late, Schwalbe Rocket Ron în formatul 27.5 x 3.0.

Motor Shimano, cu brațe Shimano și foaie Shimano.
… cu schimbător Shimano.
Și bineînețeles, pinioane Shimano. Trăiască pinionul de 46!

Furca este un Rock Shox Recon cu cartuș de aer și oferă o cursă de 100mm, suficientă pentru drumuri forestiere, ba chiar confortabilă aș putea spune. Transmisia este compusă dintr-un angrenaj Shimano cu brațe de 170mm, o foaie Shimano cu 38 de dinți care face față cu brio prin zonele de nămol, în sensul că nu acumulează noroiul de pe traseu ca în cazul foii de la Bosch, un schimbător de pinioane Shimano XT și o manetă Shimano SLX. Acestea funcționează fără reproș, însă pe modul Boost schimbătorul se mișcă foarte violent din cauza forței generate de motor. În acest sens, cred că durata de viață a pinioanelor și cel mai probabil, a lanțului, vor fi destul de mici. Oricât ai încerc să fii blând cu transmisia, nu te lasă motorul s-o faci. Pe modurile Eco și Trail forța este mai mică, așadar lanțul și pinioanele vor fi mai bine protejate.

Comandă de lock-out pentru furcă. Nu neapărat necesară, dar binevenită.
Furca a oferit un confort bun.
La capitolul frâne e loc de îmbunătățiri.
Disc de 180mm pe față…
… cât și pe spate.
Cockpit-ul.

Frânele sunt veriga slabă a bicicletei, modelul entry-level Shimano M396 oferind reprize destul de slabe de frânare pentru greutatea bicicletei. Aici chiar este loc de upgrade, iar un set de Shimano SLX sau XT vor schimba radical capacitatea de a opri a acestei biciclete.

Pentru a porni motorul trebuie să apeși un buton de pe acumulator. Tot acolo ai și un extra-indicator pentru puterea rămasă.
Acumulatorul este integrat bine în cadru.
Headtube conic, că-i la modă.

Nu în ultimul rând, vreau să spun că am fost deosebit de încântat de motor. La viteze mai mici, obții un cuplu impresionant, și care chiar dacă înregistrează 70 Nm se simte mult mai puternic decât în cazul altor motoare. Pe măsură ce te apropii de 22-23 de km/h simți că acesta scade semnificativ din putere, pe când în cazul motoarelor concurente, cuplul se simte până la 25-26 km/h. Este o chestiune de detaliu care nu cred că te interesează prea mult, însă, zic eu, merita menționată. Acumulatorul de 500Wh îți va asigura o tură de aproximativ 40 de km cu 1.100 – 1.200m diferență de nivel, combinând cele trei moduri de asistență (se presupune că nu vei pedala doar pe Boost, nu?). Poate că ecranul este destul de mic la Shimano, căci îți afișează o singură informație, pentru restul fiind necesar să navighezi prin meniu cu ajutorul unui buton montat sub ecran. Nu este foarte la îndemână atunci când pedalezi, însă vine cu multe informații importante. Cea pe care am apreciat-o cel mai mult este cadența.

Anvelope groase de la Schwalbe.
Acestea oferă o viteză mare de rulare, însă o aderență mai scăzută pe porțiuni dificile.

Șaua este comodă pe distanțe lungi, însă colierul este prin cu imbus, așadar dacă vrei să o cobori sau să o ridici mai des, să fii pregătit. Ghidonul de 680 de mm cu pipa de 95mm reprezintă o combinație bună pentru confort.

Cui i se adresează?

Persoanelor care adoră să pedaleze pe forestiere, chiar și pe cele care te duc la altitudini mari. Poziția este foarte comodă, un compromis în detrimentul unui comportament mai sportiv. Se adresează totodată și celor care vor o bicicletă echipată cu un motor de top Shimano, dar care nu-s dispuși să plătească o sumă prea mare pentru un brand de renume. Pentru aceștia, Cross este o alegere inspirată.

Pentru ce fel de trasee?

Forestiere din plin, cu urcări și coborâri mai abrupte, atâta timp cât nu devin tehnice sau agresive. Greutatea scăzută a bicicletei o propulsează la deal foarte repede, iar cuplul se simte din plin.

Importator: CrossBike
Preț: 11.999 lei
Motor electric: Shimano 250W
Acumulator: Shimano BT-E8010
Greutate: aproximativ 20.4 kg

Film de prezentare:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here