Cum aleg o bicicletă electrică?

14
2748
views

La fel ca în cazul celorlalte biciclete, și cele electrice se împart în mai multe categorii de utilizare și bineînțeles, de preț. Acesta poate să difere foarte mult în funcție de calitate bicicletei sau scopul pentru care a fost construită. Totodată, de reținut este faptul că orice bicicletă obișnuită poate fi transformată într-una electrică, însă sistemelor adiționale le vom dedica un articol separat.

La ce voi folosi respectiva bicicletă electrică?

a.Pedalezi doar prin oraș? Dacă nu, sari la punctul b.

Bicicletă de oraș pliabilă, cu un minim de calitate, oferită pentru aproximativ 700 de euro.

Dacă locul de baștină îți este în oraș și nu ieși niciodată la munte, atunci e clar: ai nevoie de un city bike electric. Prețurile acestora sunt mai mici decât cele ale bicicletelor de munte electrice, însă nu pot fi utilizate decât pe rute asfaltate, în rare cazuri pe drumuri de țară. Asta, deoarece aceste biciclete nu sunt dotate în general cu suspensii și nici nu sunt echipate corespunzător pentru o exploatare pe trasee dificile (frâne cu discuri mai mici, rapoarte gândite pentru oraș etc.).

Avanatajul achiziționării unei biciclete electrice specifice pentru oraș este reprezentat de faptul că are un preț mai mic, iar în unele cazuri, dimensiunile sunt mai mici, fiind vorba fie despre unele versiuni pliabile sau cu roți mai mici. Astfel, acestea pot fi stocate mult mai ușor decât o bicicletă de munte electrică și sunt și mai ușoare.

Bicicletă de oraș cu roți mari de 28 de inch, cu o transmisie 3×8 și cu acumulatorul montat în spate. Preț de pornire: 1.200 de euro.

Prețul pentru o astfel de bicicletă dotată cu o echipare modestă și cu roți de 20 de inch, pornește de pe la 800 de euro și poate ajunge la prețuri de peste 2.000 de euro, pentru versiunile cu roți mai mari, de 28 de inch și cu o echipare mai bună.

De reținut: bicicletele cu un cost între 500 și 700 de euro, în acest segment, nu oferă o echipare prea grozavă, motoarele cu care sunt echipate nu provin de la producători cosacrați ci mai degrabă din China (așadar, calitatea este îndoielnică) și nici acumulatorul nu oferă o autonomie prea mare. Bicicletele electrice chinezești oferite la un preț între 200 și 500 de euro sunt complet de evitat, date fiind problemele mari pe care le poți întâmpina la nivel de motor, acumulator sau componente.

Așa arată un vârf de gamă: Specialized Turbo S, oferit pentru 7.000 de euro, care te susține până la 45 km/h (față de 25 km/h cât te susțin bicicletele electrice din gama de intrare) și acumulator cu o capacitate uriașă, de aproape 700 Wh (300 Wh fiind standardul pentru bicicletele electrice de oraș).

Lămuriri:

Roată mică de 20 de inch sau roată mare, de 28 de inch?

Avantajele bicicletelor electrice de oraș cu roți mici sunt clare: stocare mult mai ușoară, multe dintre ele sunt pliabile, iar greutatea este mai mică. Avantajele celor cu roți mai mari sunt viteza de deplasare mai mare, faptul că ești poziționat mai sus și de asemenea, că poți monta pe aceasta un portbagaj pe care poți transporta obicete de mici dimensiuni.

Să fie dotată cu motor de la un producător renumit sau cu unul mai puțin cunoscut?

De preferat ar fi ca bicicleta să aibă un motor de proveniență cunoscută, de exemplu Bosch, Panasonic, Yamaha, Brose sau Shimano. În cazul bicicletelor de oraș însă, se poate opta și pentru un motor mai puțin cunoscut, date fiind solicitările mai mici. În cazul modelelor mai scumpe, ai garanția unei autonomii mai mari și a unui motor mai puternic și durabil, însă și prețul este mai mare. Majoritatea motoarelor cunoscute au o putere standard de 250W și 3 sau 4 niveluri de asistență.

b.Pedalezi prin oraș și pe drumuri lejere, forestiere? Dacă nu, sari la punctul c.

Dacă pedalezi mai mult pe drumuri de pădure sau pe la munte, pe trasee nu foarte dificile (forestiere de preferat), atunci poți alege un MTB electric. În acest segment, variantele pleacă de pe la 1.100 de euro, echiparea este cu componente entry-level, iar motorul și acumulator provin de la producători mai mici. Nici în acest caz, autonomia sau puterea motorului nu sunt spectaculoase, însă atâta timp cât nu sunt abuzate, vor oferi un minim de performanță, care se potrivește necesităților deplasării pe trasee ușor denivelate, care nu solicită foarte mult componentele bicicletei. În această gamă, se încadrează bicicletele cu un cost între 1.100 și 1.500 de euro.

Exemplu de bicicleteă electrică hibridă, ce poate fi folosită prin oraș dar și pe unele foresteiere, nu foarte denivelate. Componentele sunt entry-level (de regulă le regăsim pe biciclete non-electrice care costă cel mult 300 de euro) și cu motor/acumulator al căror producător nu este menționat în fișa tehnică. Preț: 900 euro.

În acest segment de preț, vei primi ca în cazul bicicletelor obișnuite, o echipare de bază, cu o transmisie 3×7 sau 3×8 (3 foi și 8 pinioane), frâne pe disc mecanice sau hidraulice de bază și o furcă din gama de intrare de la Suntour. Motoarele și acumulatorii provin de la producători de care probabil nu a auzit niciunul dintre noi, iar în multe din cazuri, brandul acestora nici măcar nu este specificat. De asemenea, nici mărcile bicicletelor din acest segment nu este unul cunoscut.

Pentru 1.200 de euro primește componente o idee mai bune, însă insuficient de capabile pentru pedalatul la munte. Motorul și acumulatorul provin de la AEG.

Lămuriri:

Am nevoie de mai multe rapoarte pentru transmisie (viteze)?

Dacă te rezumi la trasee plate, ușor denivelate, o transmisie 3×7 sau 3×8 este suficientă.

Pot să pedalez cu aceste biciclete mai ieftine și pe trasee de munte?

Desigur, nu te oprește nimeni, însă acestea nu au fost gândite pentru diferențe mari de nivel. Motorul riscă să se supraîncingă, autonomia acumulatorului scade vertiginos, iar piesele cu care este dotată bicicleta nu sunt proiectate pentru trasee dificile, așadar alegi să faci asta pe propriul risc.

c.Pedalezi prin oraș, pe drumuri forestiere și pe trasee dificile de munte?

Începând cu segmentul bicicletelor de la 1.700 – 1.800 de euro în sus, se deschid cu totul alte orizonturi și posibilități. Aici găsim biciclete electrice echipate cu motoare de la producători cu experiență, precum Bosch, Panasonic, Yamaha, Brose sau Shimano și tot de aici, putem întâlni biciclete cu un design specific parcurgerii adevăratelor trasee montane.

Cu o bicicletă din acest segment, vei putea parcurge un traseu de 40 de km cu o diferență de nivel considerabilă, de aproximativ 1.200 metru (depinde și de nivelul de asistență pe care-l utilizezi). Totodată, o astfel de bicicletă o vei putea utiliza și prin oraș sau pe drumuri forestiere, așadar se recomandă ca una dintre cele mai multivalente prezentate în acest ghid de achiziționare.

În acest punct, distingem mai multe modele de biciclete. Un punct comun este motorul, cu o putere standard de 250W, care te susține până la o viteză maximă de 25 de km/h (ce depășește această viteză va trebuit susținut din forța cu care pedalezi tu), cu o echipare cu componente cunoscute (Shimano, Sram) ce pot face față traseelor dificile, având în dotare de asemenea o transmisie cu 1 foaie și minim 10 pinioane, în cazul modelelor mai scumpe, cu 11 pinioane.

1.Biciclete hardtail și full-suspension cu roți de 27.5 sau 29 de inch

Bicicletă electrică de calitate, pentru utilizare pe trasee montane, cu un preț de pornire de 1.800 de euro.

Acestea se aseamănă izbitor cu bicicletele de munte standard, însă au în plus un motorul electric și acumulatorul din dotare, de regulă montat pe cadru. Anvelopele au o grosime de maxim 2.2 inch, frâne hidraulice pe disc, roți solide, o furcă cu amortizor pe arc sau aer și o transmisie cu 1 foaie și 10 sau 11 pinioane. De reținut că bicicletele hardtail (fără suspensie pe cadru) sunt mai ieftine și ceva mai ușoare, pe când cele cu suspensie pe cadru, mai grele, mai scumpe, dar mai confortabile. Sfatul nostru în acest segment de preț, de 1.800 – 2.200 de euro, este să optezi pentru o bicicletă hardtail. În cazul în care dorești mai mult confort, poți monta o anvelopă mai groasă, cu o lățime de 2.3 inch sau chiar 2.4 inch, dacă îți permite cadrul.

Exemplu de electrică full-suspension, cu un preț de pornire de 3.000 de euro.

Bicicletele mai scumpe de 2.200 de euro oferă componente și mai bune, cum ar fi o furcă cu cartuș pe aer în loc de arc, așadar mai performantă, frâne mai bune dar și o transmisie mai sus plasată în gamă. Asta înseamnă că bicicleta este per total mai ușoară și poate face față unor trasee din ce în ce mai dificile. Prețurile pentru hardtail-urile și full-suspension-urile din această gamă, pot ajunge și la suma de 5.000 de euro.

2.Biciclete hardtail și full-suspension cu roți 27plus

Bicicletele din acest segment se remarcă prin anvelopele mai groase, cu o lățime între 2.8 și 3.2 inch, cu un balonaj mai mare și cu un cadru mai solid. Sunt all-rounder-ul din gama bicicletelor electrice, adică la fel de bune la deal cât și la vale, anvelopele mai mari amortizând o bună parte din denivelări, alături de furca din dotare. Prețurile pentru acestea pornesc de pe la 2.500 de euro și pot ajunge chiar și la 6.000 de euro.

Exemplu de bicicletă cu roți 27plus, hardtail.

Și acestea se împart în biciclete hardtail sau full-suspenion (cadru cu suspensie), acestea din urmă fiind mai scumpe și mai grele.

Componentele provin de regulă din segmentul mid-level, adică primești o furcă cu cartuș de aer, frâne foarte capabile, de cele mai multe ori cu discuri de 200/180mm (față/spate), un motor de calitate și foarte capabil cu un acumulator cu autonomie mărită (așadar, poți parcurge distanțe mai mari), anvelope late cu balonaj mare ce oferă o aderență foarte bună, roți foarte solide și o transmisie cu 10 sau 11 pinioane, cele din urmă fiind de altfel și cele mai răspândite.

Achiziționarea unui full-suspension în acest segment este mai mult un moft, care deși aduce și mai mult confort, nu se justifică în totalitate date fiind anvelopele cu balonaj mare care oricum amortizează multe dintre denivelări.

Exemplu de bicicletă cu roți 27plus, full-suspension.

Dacă dorești o bicicletă electrică solidă și foarte capabilă, indiferent de traseul pe care decizi să pedalezi, acesta este segmentul recomand la care trebuie să te uiți.

3.Biciclete hardtail de tip fatbike cu roți de 26 de inch

Bicicletele fat bike, cu anvelope cu o lățime impresionantă, de 4.0 inch, sunt dedicate unui segment aparte de consumatori, de regulă celor care parcurg trasee foarte dificile, precum cele prin nisip sau acoperite cu zăpadă. Sunt cele mai grele și cele mai scumpe din segment, cu prețuri care pornesc de pe la 3.000 de euro (există și variante mai ieftină, dar cu o echipare ce nu le recomandă pentru parcurgerea traseelor de munte). Aspectul este cât se poate de spectaculos, roțile mari fiind o atracție pentru public, însă trebuie să te uiți la ele doar dacă-ți dorești ceva deosebit, cu care să ieși în evidentță. Altfel, pe meleagurile noastre, nu-ți găsesc cu adevărat o justificare.

Exemplu de bicicletă fat bike cu anvelope cu balonaj mare.

Lămuriri:

Când cumpăr o bicicletă electrică de munte, la ce anume trebuie să fiu atent?

În primul rând, la motor. Unii producători montează pe bicicletele mai ieftine motoare care nu-s gândite pentru trasee montane dificile. Spre exemplu, Bosch are două game de motoare, Active Live și Performance Line CX. Motoarele Active Line, deși dezvoltă o putere de 250W, nu sunt prevăzute cu sisteme de răcire eficiente, așadar există riscul să le suprasoliciți. Motoarele din gama Performance Line CX dezovoltă aceeași putere, însă cuplul (75 Nm) se simte complet diferit, iar bicicleta trage mai bine la deal, motorul fiind gândit pentru a fi utilizat cu o transmisie specifică bicicletelor de munte (de exemplu, sunt compatibile cu o casetă de pinioane 11-46, din care 46 reprezintă valoarea pinionului mare. Un pinion mare, înseamnă că poți urca pe secțiunifoarte abrupte, pe care în mod normal nu ai cum să le urci cu o bicicletă non-electrică).

Apoi, este vorba despre acumulator. Există acumulatoare cu o putere de 300, 400, 500Wh sau chiar mai mari. În caz ideal este să optezi pentru acumulatorul care-ți oferă o autonomie cât mai mare, însă în limite rezonabile, cel de 400 Wh este considerat în regulă pentru o tură de o zi, atât timp cât nu utilizezi cele mai înalte trepte de asistență.

Furca este de preferat să fie pe aer, însă și cele cu arc își fac treaba, în special dacă sunt modele ceva mai sus plasate în gamă, precum Rock Shox XC32 sau Suntour XCR.

Transmisia ar trebui să aibă minim 10 pinioane, iar pinionul cel mare să aibă 36 de dinți. Acesta oferă un raport acceptabil pe urcări mai abrupte, însă dacă vrei să le încerci pe cele mai abrupte dintre ele, îți recomandă pinionul de 42 sau 46 de dinți.

Frânele trebuie să fie hidraulice și să aibă un disc cu un diametru de minim 180 de mm montat pe roata din față. Cel de 200 de mm este de preferat, deoarece trebuie ținut cont de faptul că o bicicletă cântărește aproximativ 20-22 de kg plus greutatea ta, ceea ce în multe dintre cazuri, duce la o greutate totală de peste 100 de kg. Așadar, un set de frâne puternice este recomandat.

Dimensiunea roții se alege în funcție de înălțime. Dacă măsori până în 1.80m, poți alege roțile de 27.5 inch, dacă măsori peste 1.80m, poți alege roțile de 29 de inch. Roțile 27plus sunt standard și se potrivesc oricărei persoane. Nu uita să alegi și dimensiunea corectă a cadrului în funcție de înălțimea ta! Mai jos, un tabel orientativ, deși noi îți recomandă să probezi bicicleta înainte de achiziționare:

Înălțimea ta       Dimensiune cadru în inch (biciclete de munte).

155-165 cm      14-15″
165-170 cm      16-17″
170-175 cm      17-18″
175-180 cm      18-19″
180-185 cm      19-20″
185-190 cm      20-21″
190-195 cm      21-22″
195-200 cm      22-23″

Înălțimea ta       Dimensiune cadru în centimetri (biciclete de Trekking și oraș)

155-165 cm      47-50 cm
165-170 cm      50-52 cm
170-175 cm      52-55 cm
175-180 cm      55-58 cm
180-185 cm      58-61 cm
185-190 cm      61-63 cm
190-195 cm      63-65 cm
195-200 cm      65-67 cm

Concluzii

Este foarte clar că pe măsură ce mărești bugetul, obții un motor mai capabil, un acumulator mai mare și o echipare mai bună. Noi recomandăm bicicletele electrice de la producători consacrați, nu doar datorită performanțelor semnificativ mai bune, însă și datorită garanției pentru motoare și acumulatori. Dacă pentru bicicletele de oraș se pot face excepții și pot fi achiziționate și biciclete cu motoare/acumulatori nu foarte sau deloc cunoscuți, pentru bicicletele de munte lucrurile se schimbă radical prin prisma traseelor dificile, unde nu este recomandat să-ți pui viața în pericol cu produse ieftine și de o calitate foarte îndoielnică. Dacă nu dorești să achiziționezi o bicicletă de munte electrică nouă, te poți uita și peste ofertele second hand, unde cu siguranță poți găsi prețuri mai bune.

Dacă ai întrebări sau nelămuriri, le așteptăm cu mare drag în rubrica de comentarii de mai jos.

14 COMENTARII

  1. Nicio referire la bestsellerul Bafang pentru angrenaj (8Fun) cu puteri de la 250 la 1000 W, foarte fiabil (testat de mine in conditii diverse pe o bicicleta de freeride)
    Un kit in jur de 600$ poate inlocui angrenajul majoritatii bicicletelor de pe piata.

  2. Ce parere aveti de Focus Jarifa Bosch Pro 2017?Au o oferta la Hervis la acest model , redus cu 50% , respectiv 7000 lei.Motor Bosch CX acumulator de 500.O recomandati ca un all round?

    • Bună seara, reducerea este consistentă. Nu am putut s-o compar cu cea a altor magazine din România, deoarece nimeni nu mai are acest model pe site, însă comparativ cu prețurile din UE, acesta este semnificativ mai mic (în Franța spre exemplu, bicicleta costă peste 9.000 de lei). Prin urmare, ținând cont de motor (versiunea de top) și de acumulator (cea mai mare capacitate disponibilă de la Bosch), coroborate cu echipare și cu prețul, nu pot decât să vă recomand bicicleta.

      • Multumesc!DIn punct de vedere al geometriei si al echiparii poate face fata si la trasee mai dificile?Am vazut ca, fata de modelul mai vechi, headtube nu mai este tapered!Afecteaza comportamentul bicicletei?

        • Poate face față la trasee pe care se descurcă și o bicicletă de Cross Country. Trebuie să ții cont de faptul că ai o suspensie de 100mm și nu una de 160mm. De regulă, abordarea traseelor ține mereu și de skill-ul pe care l-ai dobândit în timp, dar referindu-ne strict la echipare, aș putea spune că bicicleta se încadrează undeva între recreațional și trasee de dificultate medie. Iar dacă ar fi să aleg componenta care s-ar descurca cel mai dificil, atunci aceea ar fi furca (simplă, pe arc). O furcă pe aer, cu ax de 15mm, ar schimba tot feedback-ul din teren, dar poți să o privești ca pe o alternativă de upgrade pe viitor. Cât despre frâne, nici acestea nu sunt senzaționale, dar pot fi de asemenea ușor înlocuite și cu un cost rezonabil (mult mai rezonabil decât în cazul unei fruci performante spre exemplu).

          • Multumesc pentru sfat!
            M-am uitat si la cross element pe care l-ati testat!Intre cele doua care ar fi mai buna daca as reusi sa gasesc un pret apropiat?Indraznesc sa insist cu intrebarile deoarece am gasit pe site sfaturi foarte bune!O seara buna si succes in continuare!

  3. Nu este nicio problemă. 🙂 Cross-ul este orientat mai mult către plimbări recreaționale ca poziție și geometrie, pe când Focus-ul e mai mult către Cross Country așacum spuneam anterior. Pe de altă parte, nici motorul Shimano nu este rău deloc. Gândește-te ce fel de trasee vei aborda mai des: cele recreaționale sau cele mai dificile? Cred că astfel îți poți da seama care este mai potrivită. Desigur, ar mai fi vorba și de pedigree: Focus este o marcă premium.

    • Buna ziua!In urma sfaturilor primite am achizitionat bicicleta.Am si facut doua ture pe forestier.Am ramas placut impresionat de partea electrica in primul rand ,dar si de stabilitatea la coborare.Mi se pare mai stabila decat mtb meu Fuji Tahoe care are 11 kg in urma unor imbunatatiri.Chiar si furca xcr se comporta ok, poate chiar mai bine (surprinzator) decat furca manitou marvel de pe fuji!Am si imbunatatit putin Focusul cu franele deore si rotile cu butuci novatec de pe Fuji .In felul asta Focusul e si mai usor cu peste 1 kg.Mi-a parut rau ca nu pot sa mut si furca de pe Fuji dar este tapered si pe Focus nu merge.
      Multumesc inca o data pentru sprijin si poate, daca ajungeti in zona Brasovului , dau o bere dupa ce facem si o tura!

      • Buna ziua! Ma bucur. Nu stiu cat de curand ajungem in zona Brasovului, insa va asteptam la plimbarile organizate de noi pe e-bike din zona Campulung Muscel. Avem trasee faine pe aici, iar plimbarile incep din primavara. 🙂

        • Buna seara!
          M-am gandit la un upgrade la furca.Am gasit 2 variante.Ce ati recomanda intre un rockshox recon gold 9qr sau suntour raidon ax 15mm?Pentru focusul electric!

          • Salut! As merge pe varianta cu Raidon (un entry spre mid-level), pentru simplul fapt ca are ax de 15mm si este mai rigida pe viraje. Daca poti gasi un Rock Shox cu ax de 15mm ar fi ideal. Va trebui sa schimbi cu aceasta ocazie si butucul rotii de față.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here