Noul Specialized Turbo Vado revoluționează ebike-urile de oraș

0
301
views

Noul Specialized Turbo Vado 2017 face parte din noua generație de biciclete asistate electric. Turbo S a fost proiectat din 2010 și lansat în 2012, când a schimbat concepțiie despre cum ar trebui un e-bike să arate. Acest lucru s-a realizat datorită integrării bateriei și motorului, iar culoarea roșie a ajutat să capteze atenția. În 2015 a fost introdus și modelul Turbo Levo eMTB. Acum toată experiența anterioară a fost folosită pentru a crea noul Turbo Vado.

S-a plecat de la ideea că e vorba de o bicicicletă, iar motorul există doar pentru a te ajuta să mergi un pic mai mult, un pic mai repede și ceva mai ușor. S-a dorit ca bicicleta să aibă un comportament foarte bun iar partea de asistență electrică să fie cât mai puțin prezentă.

Bicicleta este concepută pentru ciclismul urban și fitness. Geometria este bazată pe rezultatele obținute în peste 10 ani de cercetări. Rezultatul este o bicicletă foarte stabilă și confortabilă, ajutată de componente special proiectate. Motorul și bateria sunt montate cât mai jos posibil pentru a îmbunătăți stabilitatea și a optimiza echilibrul maselor și centrul de greutate.

Pentru prima dată este oferit un model cu cadru pentru femei. Șaua, grip-urile și alte componente sunt de asemenea specific feminine. S-a dorit păstrarea posibilității de a demonta bateria pentru a o duce la păstrare sau pentru a ușura bicicleta la transport. A fost astfel nevoie de o nouă interfață între baterie și cadru care permite demontarea acesteia la un unghi de 45 de grade. Bateria e securizată pe cadru cu un sistem antifurt de la Abus.

Cea mai mare modificare structurală este trecerea la un design nou de motor amplasat în centrul bicicletei. Acesta se mută deci din butucul spate în zona pedalierului, ceea ce permite folosirea unei roți spate normală și oferă un aspect mai curat al bicicletei.

Deoarece motorul este complet integrat, au fost proiectate niște canale de aer care servesc la răcirea motorului, aerul intrând prin față și ieșind prin spate.

Controlul sistemului se face cu ajutorul computerului BLOKS. Vor fi oferite două versiuni, una standard cu ecran LCD și una superioară cu ecran TFT cu touch. Acesta se conectează într-un slot de unde e legat cu fir cu restul componentelor electronice, dar folosește și BTLE pentru a se conecta cu aplicația Turbo Vado Mission Control de pe smartphone.

De asemenea se conectează cu o mică telecomandă de pe ghidon de unde se poate schimba rapid nivelul de asistență. Modelele de top au inclus și un claxon electric.

O nouă lampă în față folosește o lentilă asferică pentru a oferi o rază de lumină lată și consistentă. Aceasta vine în versiuni de 300 sau 600 lumeni, în funcție de modelul de Vado ales.

În spate lampa e integrată în portbagaj și e foarte discretă. Pe modelele de top este legată și la manetele de frână indicând momentele când se frânează. Modelul de bază va avea lampa integrată în șa deoarece nu are portbagaj.

Per total Vado este mai ușoară cu 1.5 kg decât modelul anterior. Ei au salvat greutate folosind blocuri mai mari de baterii, în număr mai mic dar și optimizând forma cadrului. Anvelopele sunt însă mai late și mai groase, adăugând puțin la greutatea totală. Modelul de top Vado 6.0 are o greutate totală de 23.5 kg.

Sunt oferite standard aripi complete la ambele roți cu portbagaj spate integrat, lumini față și spate integrate și sistemul complet de motor și baterii dedicat. Aripile nu sunt proiectate doar pentru protecție maximă la apă ci și pentru a fi aerodinamice. Au fost proiectate în tunelul aerodinamic pentru a vedea cum se comportă la apă și vânt!

Partea inferioară a aripii față e flexibilă astfel că se îndoaie dacă e atinsă accidental cu piciorul în virajele strânse, dar suficient de rigidă să nu vibreze la viteză mare. Aripa față are și un sistem de blocare a apei pe interior, care o împinge în lateral pentru a nu stropi utilizatorul în față.

Aripa spate și portbagajul au fost proiectate împreună ca un singur element structural cu capacitatea de încărcare de 20 kg.

Cadrul este confecționat din aluminiu E5 cu forme speciale pentru a integra toată partea electronică. El are și prinderi pe triunghiul spate și pe furcă pentru a putea fi montat orice tip de portbagaj se dorește. Există și prinderi pentru suport de bidon pe carcasa bateriei plus o prindere specială pentru lanțul antifurt sub toptube. Bateria nu e element structural dar carcasa motorului este, spre deosebire de bicicletele ce folosesc motoare standard. Cadrul rămâne astfel mult mai ușor, fiind proiectat împreună cu motorul.

La fel cu modelul original Turbo, întregul sistem de asistență a fost proiectat de Specialized pentru că au dorit control total asupra design-ului. Astfel nu doar că au reușit să integreze totul foarte bine pe bicicletă dar au putut să personalizeze și funcționarea. Sistemul e foarte silențios și fin, decuplându-se automat atunci când se pedalează mai tare decât este asisitența oferită. Acest lucru e important deoarece atunci când asistența e oprită, nu mai rotim și axul motorului în gol. Practic după ce se oprește asistența ne simțim exact ca pe o bicicletă normală.

Există patru versiuni, două tipuri cu două combinații diferite de motori și baterie oferind asistență de până la 320% și un cuplu maxim de 90 Nm. Motorul în sine e identic cu cel de pe Levo, dar soft-ul e reglat pentru traficul urban. Motorul turbo 1.2 de 250 W este montat pe modelul ce are viteza maximă de 32 km/h în timp ce modelul Turbo 1.2 S de 350 W e montat pe modelul cu viteza maximă de 45 km/h. Nivelurile de asistență Eco, Sport și Turbo pot fi configurate din aplicația Mission Control. Aplicația permite și diagnosticarea motorului și a bateriei, update-ul de firmware și multe alte funcții. Smart Control de pe Levo va fi implementat cât de curând și va permite reglarea duratei sau distanței călătoriei, sistemul calculând singur câtă asistență să ofere pentru ca bateria să țină până la final. Astfel teama că se va termina bateria dispare. Mission Control va fi disponibil pe iOS și Android înainte de lansarea pe piață a bicicletei la 1 iunie.

S-a luat în calcul și folosirea aplicației ca sistem antifurt dar s-a decis să nu se implementeze posibilitatea ca aceasta să blocheze motorul și să oprească bicicleta, deoarece telefonul poate să rămână fără baterie, să se blocheze conexiunea de date sau să apară alte probleme care ar putea lăsa utilizatorul blocat. Totuși, aplicația poate să detecteze dacă bicicleta a fost furată și să ajute la localizarea ei. Aplicația va primi și funcții de navigație iar modelul cu ecran TFT va oferi și indicații de direcție.

Bateria are un soft de management al puterii personalizat pentru a mări performanța și viața acesteia. Algoritmii au fost realizați de programatori de la Apple. Sunt folosite 40 de celule Li-Ion care oferă o autonomie de 65 km în modul Sport pe modelul de 250 W și de 45 km pentru cel de 350 W. Prin folosirea unui mod de asistență mai mic se poate dubla autonomia. Modelele de top au o baterie mai mare, de 604 Wh, cu care se obține o autonomie chiar mai mare, dar bicicleta se poate cumpăra cu bateria de bază de 460 Wh care se poate apoi înlocui. Durata unei încărcări e de 4-6 ore, în funcție de modelul bateriei.

Bicicleta este echipată cu anvelopele Specialize Electrak cu cauciuc Gripton și carcasă Armadillo pentru o protecție foarte bună la pene și pentru a suporta greutatea suplimentară. Cu aripile montate bicicleta are spațiu pentru anvelope de 52 mm, dacă acestea sunt demontate fiind loc și de modele mai mari sau chiar cramponate. Frânele provin de la TRP iar transmisia e Shimano.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here