Test cu Devron Riddle Man E1.7 (2019): cea mai ieftină bicicletă electrică autohtonă

1
1497
views

Primisem de ceva timp multe mesaje pe forum sau pe site legate de această bicicletă electrică, însă sfaturile pe care le-am dat s-au bazat în fond doar pe specificațiile pe care le regăseam pe pagina producătorului. Este unul din motivele pentru care nu pot niciodată să recomand sau să nu recomand o bicicletă cu toată încrederea dacă nu am avut ocazia să o și testez. Lucru care din fericire s-a întâmplat, iar pe scurt, am rămas plăcut surprins de calitățile ei, chiar dacă este la nivel de entry-level. Să nu uităm că prețul de achiziție trebuie întotdeauna corelat cu echipare dar și cu comportamentul bicicletei pe traseu, iar din acest puncte de vedere, Riddle Man E1.7 este un caz fericit.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

O bicicletă cu construcție ce poziționează motorul în roata din spate este o bicicletă dedicată clar traseelor recreaționale. Principalul dezavantaj este că poziționând motorul pe roata de spate a bicicletei, distribuția greutății se face în mod diferit, fiind lesne de înțeles că aceasta atârna mai greu în partea posterioară. Asta înseamnă că nu vei mai avea aceeași stabilitate și centru de greutate coborât caracteristic bicicletelor cu motor central, iar de aici decurg unele dezavantaje. Controlul bicicletei este diferit pe traseele mai tehnice, necesită o cu totul abordare și nu neapărat una fericită, când tragi de ghidon peste a depăși obstacole vei resimți puternic greutatea jumătății din spate a bicicletei, iar construcția generală este un pic diferită, senzorul fiind montat în butucul de spate.

Linii clasice de MTB. Doar acumulator trădează faptul că este vorba despre o bicicletă electrică.
Display mare și lizibil, cu butoanele instalte în partea stângă.
Ghidon lat, manșoane aproape comode.
Maneta de frână alături de display, care poate fi distrus ușor în cazul unei accidentări.
Acumulator de 400Wh, suficient pentru bicicleta de față.
Numărul de linii poate fi consultat prin apăsarea butonului roșu.
Motorul se află în butucul de spate. Prinderea axului se face cu piulițe, nu cu quick release.

Referitor la construcția generală, feedback-ul este de asemenea diferit: după ce pedalezi, mai există un boost serios din partea motorului, pentru 1 sau 2 secunde, ceea ce nu va fi neapărat pe placul celor care urcă poteci tehnice. Boost-ul este puternic și destul de lung, fiind diferit de ceea ce oferă producători Bosch prin varianta Flow Control (care se aseamănă cumva cu povestea de față, însă impulsul este scurt și nu atât de puternic). Totodată, cu siguranță tot din cauza senzorului, este posibil să rămâi fără putere pe aceleași secțiuni abrupte de traseu, căci acesta nu mai livrează corespunzător puterea. Dar așa cum bine știi, noi ducem aceste biciclete cu mult peste limita lor de confort, locuri în care trebuie să-și dovedească măiestria în condiții dure, însă Devron-ul nu este și nici nu se vrea a fi o bicicletă pentru așa ceva. Riddle este o bicicletă pentru poteci recreaționale de pădure sau de munte, iar acolo prestează excelent.

Ce are de oferit?

În primul rând, puterea motorului de 350W este mai mare decât cea a motoarelor producătorilor renumiți, iar asta se face remarcat de la prima pedală. Mai ales dacă pleci direct cu treapta a 5a de susținere activată. În prima treaptă de susținere, lucrurile se petrec cu blândețe, ca apoi să crești gradual puterea. Controller-ul cu butoane și display integrate seamnănă izbitor de mult cu cel de la Bafang, atât ca poziționare cât și ca formă. Pornirea se face de pe comanda de pe ghidon, de pe un buton ce are inscripționată litera M. Cu săgețile sus și jos se alege modul de asistență. Multe informații nu-s disponibile, însă cele de bază precum viteza sau kilometri parcurși pot fi acceaste în timp real. Atenție la faptul că acest controller este poziționat deasupra ghidonului, așadar când întoarceți bicicleta pentru a rezolva o pană sau dacă se întâmplă să vă răsturnați cu bicicleta pe traseu, țineți cont că acesta este foarte expus.

Clopețel pentru speriat animalele sălbatice.
Lock-out pentru furcă. Nu am avut ocazia să-l folosesc.
Furcă de la Zoom cu o cursă de 120mm.
Șaua WTB Rocket s-a dovedit a fi comodă.
Acera din generația veche? Păi cam da. Prețul bicicletei nu este mare, deci undeva trebuia să se mai facă economie.
Și că tot vorbim de economie, aici tronează un angrenaj Prowheel. Rapoarte oferite de transmisie sunt totuși mulțumitoare.
Cabluri trase prin cadru, o soluție care aduce un plus de imagine. Și de valoare.
Țeava de sus este similară cu cea de la Riddle-ul non-electric, pe când cea de jos este mult mai robustă dat fiind faptul că trebuie să suțină și acumulatorul.
Anvelope cu o viteză mare de rulare, dar in păcate puțin utile pe urcări sau coborâri tehnice.

Pe traseele de test bicicleta s-a descurcat bine atâta timp cât au lipsit elementele tehnice. După cum spuneam, motorul trage foarte bine, însă trebuie să-i înveți schepsisul, la fel ca în cazul oricărui alt motor. După mai multe ture, îl vei simți practic și vei știi exact când și cum trebuie să apeși pedala pentru a traverse diverse obstacole. Dacă nu ești genul tehnic și nici nu te duci pe astfel de trasee, atunci cu siguranță nu ai nevoie de mai mult decât ceea ce-ți oferă acest Devron. La vale, treburile legate de confort sunt cumva asigurate de furca cu o cursă mai mare (de 120mm), iar ghidonul cu o lățime de 720mm oferă un control decent. Din punctul meu de vedere, ar fi meritat un set de anvelope mai late, care ar fi sporit semnificativ confortul cât și controlul.

Totodată, nici frânele nu-s strălucite, dar vor face față cu brio pe trasee mai simple. Totuși, pentru discul de 160mm montat pe roata de față nu prea există nicio scuză. Unul de 180mm ar fi schimbat un pic situația în ceea ce privește frânarea.

La nivel de transmisie ai un agrenaj cu 3 foi și o casetă cu 8 pinioane, o combinație fericită pentru modelul de față care-ți asigură toate rapoartele necesare. Componentele provin de asemenea din gama entry-level, însă nu au pus probleme la nivel de anduranță. Și chiar dacă strici ceva la transmisie, să înlocuiești o componente nu va costa aproape nimic.

Cadrul este bine finisat și amintește de Riddle-ul non-electric, cu mențiunea că downtube-ul (țeava inferioară a triunghiul posterior) este mult mai lată pentru a acomoda acumulator (ce-i drept, nu foarte estetic). Unele cabluri sunt trase chiar prin interiorul cadrului, așadar din punct de vedere tehnic bicicleta este adusă la zi.

Un mare deazvantaj este reprezentat de prinderea roții spate, o chestiune tipică pentru motoarele aflate în butuc: prinderea se face doar cu piulițe, de ambele părți, și nu cu o cheiță rapidă care te-ar putea ajuta să demontezi mai rapid roata. Fiind vorba și despre o bicicletă de munte dar și despre roata de spate (unde apar cel mai des penele), ideal ar fi fost o soluție mai simplă. Altfel, trebuie să te asiguri că ai cheia fixă la tine înainte de a pleca în tură, căci în caz contrar, s-ar putea doar să te uiți neputincios cum pedalezi până acasă cu roata dezumflată.

Video

Concluzie

Pentru bugetul propus, este greu de crezut că vei găsi o ofertă mai bună în segment 9exceptând brand-urile no-name). Practic pot merge până într-acolo încât să afirm că Devron Riddle E1.7 este best-buy-ul actual de pe piață, iar în ceea ce privește scopul pentru care a fost construită, românii și-au făcut bine temele. Nu-i încurajez pentru că am avea un produs local în fața ochilor, ci pur și simplu pentru că atinge așteptările în acest buget. Nu are anvelope excelente, are un disc mic montat pe roata de față, nu este perfect echilibrată, iar roata de spate necesită o cheie fixă pentru a fi demontată, însă dacă privim avantajele, balanțele înclină către o afacere bună: ai un motor puternic, ușor de controlat, un preț foarte bun, un cadru foarte bine finisat pentru o bicicletă din acest segment și o furcă cu o cursă mai mare, care punctează pozitiv la nivel de confort. Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne decât să declar Riddle E1.7 bicicleta electrică cu cel mai bun raport echipare/preț din 2019 și să-i felicit pe cei de la Devron, pe această cale, pentru că au gândit și conceput un produs accesibil, unul care se potrivește mai degrabă nivelului de piață actual din România. Atenție, este disponibil doar în dimensiunile L și XL.

Producător: Devron
Preț: 4.799 Lei
Motor electric: Etrotek ETM-X2 de 350W, montaj pe roata spate
Acumulator: Phylion DT-09, 400Wh, extern (estimat: 30 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat 3 cu 4)
Greutate: 21.5 kg în dimensiunea L

1 COMENTARIU

  1. Salut! Felicitari pt Rewiev ! Dar merita amintite si hibele.. Schimbatorul de foi , amorizoarele fata care s eumplu de ulei / vaselina din primii 10 km ( scapa pe la semeringuri) , roata spate foarte aproape de seat-tube, daca o iei pe noroi o sa se umple de mizerie schimbatorul de foi, faptul ca producatorul ( Devron / DHS) nu ofera solutii tehnice de upgrade de ex pt un banal far care sa il poti lega la controllerul bicicletei ( din controller ai optiunea d eaprindere far!!!, doar ca farul lipseste) – cica ei nu au piese.., plus ca am vrut sa imi pun o tija de sa cu suspensie, hmmm.. mult success, diametrul tijei de 30.4 este atipic, greu de gasit.. Plus manualul pe care il primesti odata cu bicicleta – cu setarile LCD-ului – este aproape degeaba, iar de garantie > aproape toate piesele sunt excluste din garantie (consumabile), inclusive bateria si motorul daca ai avut ghinionul sa faca un scurt circuit pe undeva…. In rest, da, este o bicicleta electrica decenta pentru pretul asta. 4700 este mult, pretul correct ar fi undeva la 4000 – 4200 ron

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here