Connect with us

Shimano Steps E8000: test pe termen lung

Piese

Shimano Steps E8000: test pe termen lung

Shimano mi s-a părut mereu o opțiune grozavă, iar când au făcut pasul către motoarele electrice nu mă așteptam la altceva decât la un sistem impresionant. Dacă primele versiuni au avut ceva inconveniente, acum toate acestea s-au rezolvat prin update-urile de soft, update-uri pe care le poți face chiar și tu cu ajutorul unei aplicații de pe telefon. De reținut că nu vei putea achiziționa motorul Shimano ca să-l montezi pe bicicleta ta, acest lucru este imposibil. În schimb, poți achiziționa o bicicletă ce vine în dotarea standard cu acest motor. Mai multe despre traseele și testele la care am supus bicicleta echipată cu E8000 îți voi povesti în acest articol.

Cum este construit

Să începem pe înțelesul tuturor: sistemul Shimano E8000 este compus dintr-un motor electric, montat în zona pedalierului, care-ți oferă un plus de putere atunci când ai nevoie, sincronizat pe trei trepte de putere diferite. Din sistem mai fac parte un acumulator de capacitate mare (cel puțin pentru moment) de 500Wh, o comandă similară cu un shifter din care schimbi modul de susținere și un display de mici dimensiuni. Toate acestea au fost legate în cazul de față cu un schimbător de pinioane electronic, care-și trage energia din același acumulator. Greutatea este de doar 2.8 kg, fiind astfel printre cele mai ușoare de pe piață.

Arată bine, dar mai mult de atât n-ai ce să vezi.

Chainguide inclus. O soluție deșteaptă.

Văzut din cealaltă laterală: trebuie să recunosc, inelul acela cromat nu este strălucit.

Ce poate să ofere

250 de wați înseamnă standardul în industrie în acest moment, reglementat prin legile Uniunii Europene. Viteza maximă până la care te poate susține este de 25 km/h, mai departe depinde de tine și de picioarele tale cât poți susține efortul. Cuplul maxim este de 70Nm, o valoare care mi se pare cumva irelevantă, ținând cont că restul de motoare oferă variațiuni pe aceeași temă (70-75-80 Nm), iar diferențele nu pot fi simțite puternic. Ba din contră, modul Boost al celor de la Shimano mi s-a părut până acum singurul care parcă te bagă într-un tunel odată ce-l activezi. Dar cel mai important dintre toate este Q-Factor-ul, pe care l-am apreciat enorm: acesta este similar cu cel al unui angrenaj XT (177mm), iar în traducere liberă asta înseamnă că nu vei sta crăcănat atunci când pedalezi (spre exemplu ca pe fatbike), ci vei sta ca pe un MTB normal. Cele trei moduri de funcționare sunt de asemenea apropiate feeling-ului de pedalat obișnuit, ceea ce reprezintă un plus dar și un atu al celor de la Shimano. Până la urmă, dacă nici ei nu sunt specialiștii supremi în biciclete, atunci cine?

Modul Eco, în culori blând-albastre.

Trail în verde-forestier.

Boost în culoarea galbenă?

Da, pentru că atunci când rămâi fără acumulator, ecranul se face roșu.

Acumulatorul se scoate prin tragere către exterior.

Cablul electric care duce la schimbătorul de spate. Legendele conform cărora riști să-l agăți nu s-au adeverit.

Schimbătorul de pinioane este și el conectat la sistem. Un tot unitar. Acesta funcționează dacă rămâi fără acumulator. Nu funcționează dacă sistemul este oprit sau acumulatorul este scos.

Pinion de 46 ca să urci în cele mai ciudate locuri.

Asta-i bună: sărituri de maxim 122 cm. Mă întreb cum au calculat și ce se întâmplă dacă sari de la 123cm.

Cum a fost pe traseu

Bicicleta de test a fost un full-suspension, cu branding Shimano. Pe lângă faptul că geometria m-a ajutat mult să abordez orice fel de traseu, un detaliu care vine în ajutorul unui motor capabil, motorul nu a avut nicio clipă vreo ezitare, indiferent de zona pe care am decis să pedalez. Iar bicicleta asta a primit în tot acest timp aproximativ 500 de km cu vreo 20.000m diferență de nivel, poate chiar mai mult. Așadar, nici pomeneală de urcări simple sau plimbări recreaționale. Am dus această bicicletă acolo unde se simte cel mai bine, mai precis pe cele mai dificile urcări și coborâri tehnice care există în zona Muscelului. Și crede-mă, sunt multe.

Faptul că ai la dispoziție 3 moduri de susținere la pedalat îți oferă libertatea de a alege cât efort vrei să depui. Cu cât depui mai mult efort, cu atât ajungi mai departe, este foarte simplu și foarte clar. Cu cât depui mai puțin efort, cu atât vei parcurge distanțe mai scurte, căci acumulatorul se va consuma mai repede. Această teorie este valabilă pentru rider-ul care nu-și complică prea mult viața și alege trasee mai simple. Însă, dacă vrei să urci pe trasee foarte tehnice, cu rădăcini, pietre și pante de peste 30%, pe care în mod normal le urci foarte greu și la picior (de bicicleta non-electrică nici pomeneală), atunci toate cele afirmate mai devreme nu mai sunt valabile. Au existat multe secțiuni foarte dificile, unde fără modul Boost practic nici măcar nu te-ai putea gândi că poți urca. A fost de mare ajutor și pinionul cu 46 de dinți, de altfel întreaga casetă fiind specifică pentru e-bike-uri (cu salturi mai mari între pinioane). Am apreciat și foaia mare care nu se înarcă niciodată cu noroi (precum în cazul Bosch) dar și faptul că atunci când pedalezi fără niciun fel de asistență nu simți vreo rotiță care se învârte prin motor.

Privire de ansamblu.

Și privind către Bucegi: în stânga alegi modul de asistență, în dreapta schimbi vitezele.

Ce Elveția? Ce Germania? Ce Franța? Haideți la Câmpulung!

Și n-am terminat încă cu laudele! Faptul că tu poți personaliza modurile de trail și boost mi se pare absolut genial. Setările de fabrică îți oferă un balans ideal între susținere și durata de viață a acumulatorului pe modul Eco. Trail oferă o susținere ceva mai mare, dar nu semnificativă și incomparabilă cu restul de sisteme concurente, unde diferența între trepte se simte semnificativ. Tocmai de aceea, Boost pare să atașeze o rachetă bicicletei. Însă dacă nu-ți convine cum ești susținut, poți seta chiar tu din aplicație cât de mult vrei să fii susținut în modurile Trail și Boost. În orice caz, eu am folosit bicicleta fie pe modul eco, fie pe boost, căci trail-ului nu i-am găsit sincer vreun rol.

Cât de repede se consumă acumulatorul și în ce condiții?

Depinde de modul ales și nu în ultimul rând, de condițiile meteo. E mai frig afară? Fii sigur că acumulatorul se consumă mai repede. Spre exemplu, pe Boost, am reușit să parcurg un traseu de 24 km cu 1.280m diferență de nivel și să mă întorc și cu o linie la baterie. Condițiile au fost de 15-18 grade, iar traseul cu ceva pietre pe alocuri. Faptul că roata de spate mai derapează (deși când te inveți cu e-bike-ul, asta nu se mai întâmplă) consumă de asemenea mai multă energie din acumulator. Weekend-ul care tocmai s-a încheiat, am reușit să parcurg un traseu de 60 de km, cu 2.000m diferență de nivel, urcând până în Iezer. Pe porțiunile drepte sau în ușoară urcare, am pedalat cu motorul pe OFF, dar cu cadență mare pentru a menține bicicleta în mișcare, reușind astfel o medie cât se poate de acceptabilă de 11 km/h. Desigur, pentru a face asta trebuie să ai antrenament, altfel o să începi să gâfâi rapid. Din cei 60 de km, 45 de km au fost asitați, doar pe modul eco. Am prezentat aceste două situații ca să-ți faci o idee despre cât o să țină acumulatorul. Nu în ultimul rând, greutatea celui care pedalează este de o importanță capitală: cu cele 65 de kg ale mele, m-am descurcat de minune. Dacă se întâmplă să cântărești 100 de kg, ia în calcul faptul că vei parcurge o distanță cu cel puțin 25% mai mică și nici motorul nu mai trage atât de bine. Așadar, iată că este important să fii foarte fit și pentru e-bike.

La o aruncare de băț față de Făgărași. Tura din weekend a fost de neuitat. O recomand tuturor!

Concluzie

Dintre toate motoarele electrice testate până în prezent, Shimano mi s-a părut cel mai la obiect. Nu oferă nici cel mai mare cuplu, nici cel mai mare sau mai colorat display și nu este nici cel mai silențios. Însă fine tuning-ul acestuia este impresionant și face ca pedalatul să pară mai natural. În ceea ce privește autonomia sau susținerea la pedalat, acestea sunt în limite normale comparate cu concurența, cu mențiunea că modul Boost pare a fi cel mai puternic dintre toate cele testate până în prezent, chiar dacă puterea maximă generată este aceeași. Dacă pe o bicicletă de aproximativ 23 de kg s-a descurcat atât de grozav, nu pot decât să mă întreb cum se simte pe un e-bike care cântărește 18 kg. Sau poate chiar 16.

Plusuri:
-conceput pentru MTB-uri cu feeling natural la pedalare, integrat perfect cu celelalte componente Shimano
-funcția de Boost transformă bicicleta într-o adevărată bestie
-autonomie foarte bună pe modul eco
-funcție de RPM redată pe display
-personalizabil din aplicația ce poate fi instalată pe smartphone
-foaie mare imună la noroi
-pinioane alese inteligent

Minusuri:
-navigarea prin display se face de la un singur buton mic și este greu de operat din mers
-sistemul nu poate fi pornit din mers în timp ce pedalezi
-selectarea modului de asistență necesită obișnuință și poate crea confuzie la început

Apasa aici ca sa citesti in continuare
S-ar putea sa-ti placa...

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

4 Comments

4 Comments

  1. Roiu

    18th October 2017 at 1:33 pm

    Preț ?

    • electrobike

      13th November 2017 at 6:42 pm

      Am scris în articol că vine în dotarea standard a unor modele de biciclete și că nu poate fi achiziționat separat.

  2. Andrei

    4th May 2021 at 7:36 pm

    Salutare !
    Am achiziționat de câteva luni un GT e-force (2020) cu motor Shimano e7000, are un total de 200 și ceva de kim parcurși…
    La ultima tură am făcut o urcare de aprox 7 km și a început să scoată un zgomot la motor care a început să se audă din ce în ce mai tare mai ales în treapta BOOST, m-am întors către casă în modul ECO iar la câteva sute de metri nu am mai avut asistență din partea motorului, acesta mergând în gol atunci când dădeam la pedale, deci se auzea motorul mergând dar asistență zero…
    E posibil să se fi spart vreun pinion în interiorul motorului ?

    • Dragos Mitroi

      31st May 2021 at 11:15 am

      Doar de la un service puteti obtine un raspuns clar, cel mai probabil este o problema de garantie.

Leave a Reply

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Vizitatori

001292
This Month : 1292
Views Today : 892
Total views : 2798
To Top