Merida eOneTwenty 600 (2019) cu motorul entry de la Shimano – E7000, la test

0
651
views

Prima dată când am pedalat pe o Merida eOne-Twenty s-a întâmplat în urmă cu câțiva ani, bicicleta fiind la acel moment în stadiul de prototip. Am reușit o tură lungă, prin Șaua Strunga, o tură care m-a impresionat la acel moment și nu mă refer doar peisagistic ci și din punct de vedere al compoziției, dată fiind bicicleta capabilă pe care am avut-o sub mine. De atunci și până acum am mai avut ocazii răzlețe să pedalez pe eOne-Twenty însă de data aceasta am avut-o la dispoziție pentru mai multe săptămâni. Concluziile sunt în principiu similare cu cele din prima tură: eOne-Twenty este o bicicletă electrică capabilă, cu o geometrie foarte echilibrată și în principal, foarte potentă în off-road.

După cum spuneam: foarte stabilă, foarte jucăușa, deci foarte potentă în off-road. Iar pe noroi, după cum bine se vede, se simte în largul ei.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Fiind o bicicletă care face parte din segmentul All-mountain, aceasta te va purta fără probleme pe trasee de off-road, unele chiar mai dificile, căci pe lângă suspensia de 130mm (furcă) și 120mm (cadru), aceasta este dotată cu anvelope 27plus, cu un balonaj mare, care preiau cu mare plăcere din denivelările din sol, suplinind astfel cursa suspensiilor. În realitate, acestea se simt mai mari decât sunt în fond. Geometria poziționează headtube-ul la 67.5 grade, iar lungimea chainstay-ului este aproape de vis pentru o bicicletă electrică: 439.5 mm. Doar cu aceste date pe hârtie, îți poți face o idee despre cât de distractivă și manevrabilă poate fi eOne-Twenty. Greutatea de aproximativ 24 de kg se încadrează în standardele zilelor noastre, echivalând cu cea a concurenților principali, însă ținând cont de geometrie, vei observa că bicicleta se simte pur și simplu mai ușoară: poți sări peste obstacole foarte ușor (credite merg aici și către pipa scurtă și ghidonul lat), poți pedala doar pe roata de spate fără să te chinui prea mult sau poți inventa o schemă în aer pentru a impresiona publicul – dacă acesta este prezent. Per total, o bicicletă pe care o poți lua pe majoritatea potecilor din România, atâta timp cât lucrurile nu se precipită prea tare cu înclinații mari (coborâre) cu multe rădăcini sau cu pietre mari. Chiar și pe acele zone, cu o viteză de deplasare mai mică, acest ebike va face față solicitărilor.

Display monocrom, dar care împrumută toate informațiile de la fratele mai mare, E-8000.
Pentru versiunea E-7000 s-a renunțat la acel shifter pentru schimbarea modurilor de asistență (o decizie excelentă, între noi fie vorba). Acum, lucrurile sunt simple: butonul de sus înseamnă +, iar cel de jos, -.
Foaie de 34 cu chainguide integrat.
Acumulator pe downtube. N-ar fi stricat deloc unul integrat. Pornirea se face din butonul de pe acumulator.

Ce are de oferit?

Această bicicletă vine echipată cu noul motor Shimano E-7000, noul entry-level al japonezilor. Mă rog, este greu de numit entry-level, dar momentan este prima alegere din gamă când vine vorba de biciclete mai ieftine. Pe exterior motorul este similar cu fratele său mai mare, E-8000, însă display-ul nu este color (deși oferă aceleași informații), iar comanda este mai ușor de utilizat, având doar două butoane așezate unul sub altul (cu cel de sus mărești nivelul de asistență, cu cel de jos îl cobori sau pur și simplu, îl oprești). Pornirea motorului se face tot de pe butonul afla pe acumulator și nu permite pornirea în mers sau când te afli cu piciorul pe pedală. Puterea este mai mică decât în cazul lui E-8000, iar asta se simte pe urcările foarte aburte. Chiar și pe modul Boost, ultimul nivel de asistență), bicicleta este mai potolită, căci dispune doar de 60Nm. Dacă mă întrebi pe mine, eu cred că este același motor limitat din software. În cazul lui E-8000, modul Boost provoacă vise umede și stări nebănuite, pe când în cazul lui E-7000, aceste senzații sunt mai ponderate. Puterea motorului este tot de 250W, iar acumulatorul – neintegrat în cadru – de 500Wh – așadar ceva mai mare. Noi am reușit o tură de aproximativ 35 de km cu 1.200m diferență de nivel, însă ține cont că acest cuplu mai mic al lui E-7000 economisește și acumulator. Condițiile de exploatare au fost foarte dificile, primele ture fiind realizate pe ploaie cu noroi, condiții care au solicitat din plin bicicleta pe urcări.

Schimbător Shimano XT solid și precis. 11 pinioane pentru o viață fără griji.
Mulțumim Merida: aripi de noroi incluse direct în pachet.
Cabluri trase prin interior. Tragerea nu este tocmai simplă și necesită un pic de exercițiu.
Anvelopă foarte aderentă pe roata de față.
Aripioară inclusă și pentru furcă.

Din echipare fac parte o furcă Rock Shox Sektor RL cu o cursă de 130mm și cartuș de aer, absolut decentă și un amortizor Suntour UNAir TR – care susține cursa de 120mm a cadrului. Aici s-a simțit diferență față de un amortizor Rock Shox DeLuxe spre exemplu, însă prestația este decentă dat fiind faptul că vorbim de un e-bike ceva mai ieftin.

Transmisia este asigurată de foaia standard a motorului, cea cu 34 de dinți, conectată la o casetă cu 11 pinioane, un mare plus. Și tot Plus este și schimbătorul de pinioane Shimano XT, legat la un shifter Shimano SLX. Toată transmisia funcționează impecabil și fără cusur, deci nu ne-a lăsat nimic de comentat. Lanțul este ales inspirat, KMC-ul fiind unul dintre cele mai solide și fiabile lanțuri disponibile pentru bicicletele electrice.

Ghidon foarte lat, de 780mm. Control exemplar.
Motorul E700 seamănă cu E8000 la o primă vedere. În detaliu, există mici diferențe estetice.
Tija de șa hidraulică. Aceasta este limita minimă de inserare în cadru!
Ne-a plouat zdravăn, dar cui îi pasă? Distracția a fost pe măsură.

La nivel de frâne, Shimano MT-500 sunt absolut decente, deși dacă ești mai greu sau te dai pe trasee mai dificile, s-ar putea să ai nevoie de un upgrade la frâne cu 4 pistoane în etrier. Chiar și așa, discul de față al acestei biciclete are un diametru de 203mm, adică cel maxim, iar cel de spate, de 180mm.

O tijă de șa hidraulică dar cu comandă pe cablu din oțel este standard în dotarea bicicletei însă dată fiind dimensiunea M a cadrului coroborată cu seat tube-ul curbat, trebuie să știi că aceasta nu va putea fi introdusă complet în cadru. Un lucru pe care ar fi bine să-l verifici înainte de achiziție, mai ales dacă preferi să pedalezi cu șaua la minim. Cursa tijei hidraulice cu comandă pe ghidon este de 125mm.

Nu în ultimul rând, trebuie precizat că anvelopele sunt alese diferit: Maxxis DHR II pe față pentru mai multă aderență și Maxxis Rekon pentru viteză de rulare mai mare pe spate, ambele furnizate în dimensiunea 27.5 x 2.8.

Monstrul verde din pădure. Verdele se potrivește de minune cu umiditatea în exces, oricare ar fi natura acesteia.

Video

Concluzie

Oferită cu un verde delicios și cu o echipare mai mult decât ecentă care-ți asigură practic spatele în caz de nevoie, eOne-Twenty strălucește prin manevrabilitate. Acesta a fost mereu punctul forte al bicicletei de față, iar în această echipare duce povestea mai departe fiind mai accesibilă publicului larg. Desigur, prețul nu este mic, dar niciun e-bike nu este ieftin. Este însă cât se poate de potrivit pentru ceea ce are de oferit, iar faptul că noul motor E-7000 se poate descurca și în condițiile îngrozitoare de care am avut parte, reprezintă un motiv în plus să credem că cei de la Merida chiar și-au propus să lanseze doar produse cât se poate de coerente.

Importator: BikeFun
Preț: 17.900 lei
Motor electric: Shimano E-7000 de 250W, central
Acumulator: Shimano, 500Wh, extern (estimat: 35 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat eco si boost)
Greutate: 24.2 kg în dimensiunea M

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here