Connect with us

KTM Macina Freeze 261: prima ieșire de primăvară

Biciclete electrice

KTM Macina Freeze 261: prima ieșire de primăvară

Cum altfel să sărbătorești mai potrivit venirea primăverii la munte dacă nu cu un fat bike? Știi deja că traseele nu sunt foarte accesibile, căci condițiile de pedalat sunt destul de dificile, mai ales după topirea zăpezilor. Dacă mai aduc în calcul porțiunile cu gheață sau cele cu noroi, atunci e clar că ai nevoie de ceva mai zdravăn ca să te poți deplasa și ca să poți atinge cele mai înalte culmi, cu condiția ca acel ceva să nu ardă combustibil fosil. Eu am ajuns cu KTM Macina Freeze 261 la peste 1.200 de metri, iar tura a fost una memorabilă, cu e-push-bike inclus.

Masivul Iezer-Păpușa în fundal.

Traseul este unul de dificultate medie în anotimpurile călduroase, însă în primăvară lucrurile stau un pic diferit. Dacă pe primele urcări te descurci fără nicio problemă chiar și cu propria-ți bicicletă, urmează porțiuni cu noroaie foarte adânci. Iar în acest caz, ai două soluții: fie te întorci, fie le ocolești, căci prin ele este imposibil să treci. Da, atât de adânci sunt. Pentru a le ocoli însă, ai de parcurs secțiuni sălbatice (a se citi fără poteci), de regulă acoperite cu o iarbă foarte înaltă și uscată, cu o înclinație foarte mare. Iar aici intervine în schemă fat bike-ul (iepurele pe care-l scoți joben), cel care este capabil să devoreze astfel de porțiuni fără cea mai mică problemă, mai ales când este dotat cu cel mai puternic motor de la Bosch (Performanceline CX cu 250W). Dacă mai pun în calcul și acumulatorul cu putere extinsă, de 500Wh (față de standardul de 400Wh), atunci obții rețeta ideală pentru ture lungi și distractive.

Momentul acela când dai de zăpadă virgină…

Așadar, nu mi-a rămas decât să aleg inteligent rutele ocolitoare, prin pădure, pe urcări, pe unde am văzut cu ochii, păstrând desigur un simț de orientare pe care aparent îl stăpânesc destul de bine. Trebuie să menționez că pe toate aceste porțiuni, pinionul de 46 a fost cel necesar și util, iar în rest am putut folosi în voie pinioanele de la numărul 4 în jos, căci motorul este suficient de puternic și are un cuplu de 75Nm pentru a susține și o cadență mai mică. Ultima porțiune de urcare însă mi-a pus probleme serioase, căci pedalatul, chiar și cu un fat bike, a devenit imposibilă. Gheața acoperea întreaga potecă și tot ce mi-a rămas de făcut, a fost să mă dau jos și să fac e-push-bike. Nu-i ușor cu 23 de kg în spinare, însă este realizabil. Un set de lanțuri ar fi rezolvat această problemă, dar, în naivitatea mea, nu m-am gândit că aș putea întâlni astfel de porțiuni. Și oricum nu aveam lanțuri. Imediat ce am ieșit în platou spre Strâmtu ni s-a arătat un peisaj neatins, acoperit cu zăpadă, o adevărată încântare pentru ochi. Până la urmă, acesta este și farmecul fat-bike-ului electric: te poartă în locuri pe care în mod normal nu ai fi avut cum să le vezi, decât dacă ai fi luat-o la pas. Sunt absolut sigur că nimic nu putea urca în acea zi până acolo, nici mașină, nici motocicletă, decât echipat corespunzător, adică cu lanțuri.

Ultima urcare spre Strâmtu. În fundal se poate observa Mateiașul și o mică parte din Bucegi (stânga).

În vârf am zăbobit pentru sesiunea foto, căci Iezerul, Păpușa, Piatra Craiului și Bucegii, toți arătau absolut magnific și ar fi fost păcat să nu ne tragem un pic sufletul pentru a savura aceste momente rare. Iar apoi a urmat coborârea, prin pădure, pe unul dintre cele mai faine single trail-uri pe care le poți găsi la o altitudine rezonabilă în această zonă. Aproximativ 4 km de coborâre prin pădure, cu zeci de variante de poteci. Și ca să înțelegi și de unde există acest număr uriaș de variante, trebuie să-ți spun că acestea au rămas în urma celor care taie și trag lemnele pe acolo. Pe cât de blamat sunt cei care fac asta, pe atât de mult au reușit să facă un roller coaster, poteci cu margini înalte pe care te poți urca, cu sute de viraje până jos, parcă asfaltate. Ici-colo mai apare câte o rădăcină, însă cantitatea este neglijabilă. În fond, a fost atât de faină coborârea încât nici măcar nu am mai oprit să facem poze.

Și… fotografia mea preferată: Piatra Craiului în zare și Țefeleica, completând peisajul.

Pe tot parcursul coborârii bicicleta s-a comportat exemplar, din două motive: motorul montat în dreptul pedalierului coboară extrem de mult centrul de greutate, iar asta o face stabilă. Iar faptul că are un chainstay mai lung, o face extrem de stabilă. Unii ar putea spune că geometria este rămasă în urmă, însă pe un e-bike nu percepi ca un dezavantaj un ampatament foarte lung. Pur și simplu fixează roțile de teren, fără să-ți lase vreo secundă impresia că ar putea derapa necontrolat. Furca, Rock Shox Bluto, a înghițit șocurile din teren fără nicio ezitare, iar cursa de 100mm împreună cu anvelopele foarte groase au oferit un confort desăvârșit. Există pe ghidon și o comandă de Lock-out, dar al cărei rost nu l-am înțeles pe deplin.

Transmisia provine de la Shimano, modelul XT, și îți oferă 11 rapoarte, cel mai mare pinion numărând 46 de dinți, iar cel mai mic, 11. De menționat faptul că aceasta nu este o transmisie dedicată bicicletelor electrice, cei de la Shimano urmând să lanseze ceva specific în cursul acestui an. Pe de altă parte, cei la Sram deja au dotat unele biciclete 2017 cu un astfel de sistem de transmisie, gândit special pentru e-bike-uri și care oferă doar 8 pinioane. Altfel spus, te poți bucura de cele 11 pinioane de pe Macina Freeze, căci probabil în viitorul foarte apropiat, nu vom mai întâlni atât de multe pe un e-bike.

De pe butoanele de + și – schimbi nivelul de asistență, iar cu ajutorul tastei i, navighezi prin meniu. Asta e tot ce trebuie să te intereseze.

Q-Factor-ul angrenajului este de asemenea de apreciat, căci brațele acestuia sunt mai apropiate, prin urmare nu te vei alege cu dureri de genunchi după turele mai lungi. Motorul trage ca un nebun, însă am sesizat un lag de 1 secundă după ce te oprești din pedalat: aceasta mai are un mic zvâc care te mai propulsează pe direcția înainte, o chestiune care va fi eliminată începând cu nouă generație de motoare Bosch. Nu este deranjant, însă e bine de știut că există. Față de alte e-bike-uri sau biciclete pe care am mai pedalat, trebuie să remarc și confortul oferit de șa, ceva care apare din ce în ce mai rar în ultima vreme.

Display mare, ușor de citit, iluminat la nevoie.

Pe scurt, tura cu KTM Macina Freeze a avut povestea ei, la fel ca orice tură pe care o parcurgi iarna și a fost una de ținut minte. Austriecii au o altă abordare în ceea ce privește acest fat bike și nu mizează pe sportivitate, ci mai degrabă pe stabilitate și confort. Este bine de știut în general că ai de unde alege, iar dacă cele două criterii se află în fruntea listei, atunci acesta poate fi e-bike-ul potrivit pentru tine.

Cui i se adresează?

Persoanelor care doresc un e-bike capabil, care să poate să-i transporte în siguranță pe zăpadă sau nisip și în general, pe orice traseu dificil, totul combinat cu o geometrie clasică.
Plusuri: Motor puternic, finisaje, furcă, acumulator cu capacitate mare
Minusuri: Pipă lungă, anvelopele pe zăpadă, manșoane dure

Preț recomandat: 16.500 lei
Importator: 1KTM

Apasa aici ca sa citesti in continuare
S-ar putea sa-ti placa...

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Vizitatori

001552
This Month : 1552
Views Today : 386
Total views : 3237
To Top