Connect with us

HaiBike FatSix 6.0 2017: MonsterBike 2.0

Biciclete electrice

HaiBike FatSix 6.0 2017: MonsterBike 2.0

După cum vei vedea anul acesta, toate testele de biciclete electrice vor apărea în această rubrică, Mag, căci fiecare este specială în felul ei și merită o poveste diferită, nu neapărat un tipar stabilit. Pentru mine a trecut ceva timp de când nu m-am mai urcat pe o bicicletă electrică, iar HaiBike-ul de față nu este neapărat cea mai cuminte dintre ele. Asta înseamnă că universul mi-a fost un pic zguduit, dar cel puțin, în plimbările inițiatice pe munte, am aflat care este rostul unei biciclete cu anvelope atât de groase. Și am aflat repede.

Poftim? Ce-i asta?!

Pe scurt, o astfel de bicicletă ți se livrează într-o cutie de dimensiuni gigantice, pe care nu vei avea cum s-o manipulezi singur, darămite să mai scoți și agregatul din ea. Sună un prieten sau roagă-l pe curier să te ajute, apoi îndreaptă ghidonul și strânge-l bine, montează ciclocomputerul (mai degrabă aș numi-o unitate centrală dar parcă e cam demodat termenul), strânge pedalele și ești gata. Gata să ce? Gata să-ți dai seama rapid că ceea ce se află în fața ochilor tăi nu este nici pe departe o motocicletă, iar cu puțină indulgență, nici măcar o bicicletă, deși asemănarea este izbitoare cu aceasta din urmă.

Oh da, cunosc deja prea bine toate prejudecățile care s-au ridicat în timp în jurul acestui obiect cu care profanezi muntele, dar proporțional cu acestea au crescut și numărul de unități vândute. Atât de multe, încât Europa vinde mai multe e-bike-uri decât biciclete non-electrice. Sună înfricoșător? Ar putea, dacă ai locui acolo. Dar aici, la noi în țară, încă îți permiți să pedalezi pe o potecă fără să te uiți peste umăr din 10 în 10 secunde, poate-poate vine vreun maniac cu viteză maximă. Iar cazul fericit este reprezentat de faptul că majoritatea bicicletelor vândute sunt limitate la 25 km/h, cele limitate la 45 km/h reprezentând o proporție mică. Desigur, în mod normal nu ai ce căuta cu sute de wați în plus pe munte, dar în România nu cred că o să avem astfel de reglementări nici peste 10 ani. Să nu mai pierdem însă timpul cu discuții mici. Să vedem de fapt, de ceea ce este în stare bestia cu anvelope mari, un segment de biciclete pe care sincer nu l-am înțeles niciodată pe deplin.

Hipnotizat de forma acesteia, adept fiind al formelor cubice, m-am dus rapid în casă, am pus ce-am găsit pe mine – niște bocanci, căci pedalele erau flat și nu mai aveam răbdare să le schimb, și dă-i bătaie. Setez pe ultima treaptă de asistență, adică Boost. Azi e un fel de 8 martie pentru mine. Vreau să simt toți cei 80 Nm ai motorului, pentru că merit. Apoi, mă fac nevăzut în pădure. Este prima dată când am un motor Yamaha sub mine, însă diferențele față de Bosch Performance CX (cel de top) sau Shimano sunt destul de clare: nu are lag după ce pedalezi precum Bosch-ul, dar rupe aderența mai puternic pe suprafețe nu foarte solide. Totodată, te susține atât cât trebuie, dar nu mai mult ca un motor Shimano. Cumva, pe Yamaha ai nevoie de ceva mai mult efort pentru a pedala, dar desigur, nu vei sesiza asta și nici n-ar trebui să te intereseze. M-a impresionat în schimb durata de viață a acumulatorului, comparabilă cu cea de la Shimano. Dacă luăm în calcul și faptul că aici discutăm despre un e-bike cu anvelope de 4 inch și 24 de kg, eu zic că-i o afacere bună. Evident, motorul nu a pus nicio problemă, însă pe e-bike tehnica este cu totul diferită decât la o bicicletă non-electrică. În primul rând, am reușit să urc prin niște noroaie uriașe, unde cu bicicleta mea m-aș fi întors după primele 3 rotații de pedală. Apoi, trebuie să găsești raportul optim în funcție de terenul pe care rulezi, ținând cont și de cuplul oferit de motor. Pe pinionul mare spre exemplu, nu vei face decât să derapezi. Pe un pinion mai mic, motorul nu va avea suficientă putere să te urnească. Și evident, nu folosești cel mai înalt grad de asistență, ci unul mai jos. Și uite așa, combinând toate aceste 3 constante, începi să-ți dai seama cât de distractivă poate fi viața uneori.

După 10 km de urcat prin noroaie eram transpirat și un pic ostenit. Te lupți cu e-bike-ul, căci este masivă și grea, iar faptul că ai susținere nu înseamnă că nu pedalezi. Pedalezi de fapt ca un descreierat, pentru viteză mare. Iar asta presupune că vei depunde la fel de mult efort ca pe bicicleta ta care nu se bagă-n priză, cu mențiunea că te vei deplasa mai repede și vei acoperi, logic, o distanță mai mare. Așadar, când îi auzi pe toți cei care-ți șoptesc în ureche că pe e-bike nu faci deloc efort, dar nu s-au urcat în viața lor pe una sau eventimentul s-a consumat pe un teren plat unde cu siguranță n-au cum să-și facă o idee, spune-le ce ai citit aici.

Iată și ce spune colegul meu Dan Mazilu, fatbikeolog renumit și care a avut ocazia să testeze această bicicletă în condiții de iarnă aprigă, cu lanțuri montate pe anvelope:

“Senzatia pe acest fat electric a fost incredibila. Simteai ca nimic nu-ti sta in cale, ca nimic nu rezista rotilor mari si puterii la fel de mari a motorului. Desigur, asta pana cand bateria se golea. In acel moment trebuia sa apelezi la ce ai economisit pana atunci. Insa in turele pe care le-am facut am aflat ca autonomia este suficient de mare pentru o tura de cateva ore iarna. Si conteaza daca este iarna, si frig, pentru ca asa cum stim, la rece bateriile tin mai putin. Insa pentru ca sistemul Yamaha ofera mai multe niveluri de asistenta, in cazul in care vezi ca esti pe terminate cu bateria, alegi ajutor mai mic. Oricum este suficient. Iar daca rampa este mare, alegi ajutor maxim! Ideea gresita despre electrice este ca tu nu mai depui efort, insa te asigur ca daca vrei, transpiri la fel de tare, doar ca mergi cel putin de doua ori mai repede dacat daca ai pedala fara asistenta electrica.
Mie mi-a placut. Cum spuneam, pe poteca te simti invincibil. Zapada mare, rampa mare, putine obstacole te pot opri sau incetini. Bine, eu am folosit bicicleta echipata cu lanturile Slipnot si am avut avantaj si mai mare.”

Mulțumesc Dan! Să revenim.

Transmisia a funcționat impecabil, noul Sram NX 11 cu pinion de 42 făcându-și treaba admirabil, chiar și în condiții vitrege. Ghidonul este foarte lat, adică exact pe placul meu, iar frânele, Magura MT4, să spunem acceptabile, deși se putea mai bine la acest capitol. Cursa manetei era destul de scurtă și aveau același sentiment de on-off ca în trecut. Însă cu discul de 203mm și-au făcut treaba bine. Nici șaua nu mi s-a părut foarte grozavă, căci după câteva zile încă nu mă obișnuisem cu ea, așadar am trimis bicicleta înapoi la importator.*sarcasm*

Noroi, cu zăpadă, un mix pe care-l ador la fel ca pe diminețile ploioase și friguroase de luni. Sau de marți. Ei, dar toate cu farmeculor, nu?

Amenințări în trafic. Bă, vrei să te calc?!

Mi-a plăcut atât de mult, încât am decis să ies chiar și cu Horațiu la o tură, el pe ciclocros. Ahm și fără motor. Dar eu am utilizat doar prima treaptă sau deloc. Horațiu, spune-le cum țineam eu media de 28 pe șosea fără susținere!

Din poza asta înțelegi mai bine de ce e greu să oprești monstrul rapid. Altfel spus, n-ai cum.

Anvelopele Schwalbe Jumbo Jim sunt absolut în regulă pe zăpadă sau nisip adânc, însă dacă prinzi o porțiune de pietriș pe coborâre sau una de noroi, atunci lucrurile se schimbă radical. Pata de contact cu solul este foarte mare, crampoanele relativ scunde, prin urmare aderența lipsește. Așadar, grijă mare în viraje pe aceste suprafețe dacă nu stăpânești tehnica. O tehnică diferită pentru un e-bike masiv, care cântărește 24 de kg, care atunci când o ia la vale cu greu mai poate fi oprit. Primul sentiment va fi să încerci s-o stăpânești la fel ca pe propria-ți bicicletă fără motor, însă vei constata rapid că lucrurile nu stau chiar așa.

Și cum spuneam în debut, n-am înțeles niciodată rostul fat bike-urilor, cu atât mai puțin pentru piața locală, însă un motor instalat pe acesta transformă totul într-o jucărie ca nicio alta. Așadar, dacă simți chemarea și vrei și tu să devii dependent de ceva în timp ce prietenii tăi beau și fumează sau vrei ture foarte lungi și expediții de neuitat, Haibike FatSix poate fi o variantă atractivă. Formă de invidiat, geometrie modernă și un motor cât se poate de decent.

Asta dacă dispui de 3.500 de euro (te rog să faci tu conversia în Lei) pentru această plăcere.

Importator: Kero Bike

Apasa aici ca sa citesti in continuare
S-ar putea sa-ti placa...

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top