Test de lungă durată – Cube Cross Hybrid One Allroad

0
283
views

Chiar dacă la noi se mișcă mai încet, piața bicicletelor electrice este în creștere și în România. Avantajele unei biciclete electrice nu pot fi contestate, în special când este vorba de o bicicletă pentru oraș, navetă, trekking sau touring.

Bicicleta de față Cube Cross Hybrid One Allroad, face parte cam din toate categoriile menționate mai sus. Este o bicicletă de oraș care poate fi folosită peste tot. Poate mai puțin pe trasee de enduro mtb și downhill. Dar „light cross-country” poți face fără probleme. Mulțumita importatorului BikeXpert am avut această bicicletă la test pentru o lungă perioadă de timp. Însă întrucât fabricanții se mișcă repede, și modelele de biciclete se schimbă repede, iar echivalentul sezonului 2020 pentru acest Cross Hybrid One este Cube Nature Hybrid One Allroad.

Cube Cross Hybrid One Allroad este poate cea mai versatilă bicicleta pe care am testat-o până acum. Și asta întrucât poți spune că este și mtb, în afară de tot ce am enumerat mai sus. În primul rând este o bicicletă de oraș echipată cu tot ce trebuie pentru a fi utilă în mediul urban: aripi pentru merge și pe ploaie sau carosabil ud, lumini față spate, catadioptri plus elelemtele reflectorizate de pe anvelope pentru a circula legal și noaptea, cric pentru a sprijini bicicleta oriunde și desigur motorul electric Bosch DriveUnit Active Plus 250W cu acumulator Bosch PowerPack 500. Îi lipsește însă portbagajul spate pe care să instalezi coburii, necesari și în oraș, dar și dacă vrei să faci cicloturism. Îi mai lipsește clopoțelul, obligatoriu de avut în trafic potrivit legislației rutiere românești. După care geometria și echiparea o fac să fie foarte capabilă și în offroad. Voi detalia spre finalul articolului.

Cube Cross Hybrid One Allroad este și una dintre cele mai elegante biciclete încercate de mine. Bicicleta este neagră cu mici accente albastre. Însă partea estetica este subliniată cel mai bine de acumulatorul integrat în cadru, lucru care la modele 2020 este și mai bine făcut. Bateria este „îngropată” în țeava downtube, totul camuflat cu un capac. Acest capac este însă cam „ieftin” și se fixaeză doar prin culisare. De la vibrațiile drumului, capacul alunecă în jos însă nu cade și nici bateria nu este expusă. Însă întreg ansamblul nu oferă protecție împotriva ploii. Apa va intra în cadru însă sistemele Bosch sunt gândite să funcționeze și așa, atâta vreme cât nu sunt complet imersate în apă. Estetica frumoasa este accentuată și de ghidarea internă a cablurilor prin cadru, lucru care oferă bicicletei un aspect curat.

Bicicleta are în nume și apelativele „cross” și „allroad” întrucât este echipată cu anvelope de off-road. Varianta complet urbană are anvelope slick, exclusiv pentru asfalt. Aceste Schwalbe Smart Sam, pe care le are Cross Hybrid One Allroad, merg bine și în oras, și foarte bine pe drumuri forestiere sau chair poteci de pământ și pietriș. Teoretic pentru oraș ar fi putut să fie greoaie, datorită profilului off-road, însă motorul electric compensează efortul fără nicio problemă și nici autonomia nu pare a fi afectată. Mai mult, iarna pe zapadă, aceste anvelope ajută.

Legat de autonomie, motorul Bosch DriveUnit Active Plus 250W împreună cu acumulator plin Bosch PowerPack 500, oferă între aproape 200 km în modul cel mai economic și 80 km în modul Turbo. Dar aceste valori fluctuează în funcție de temperatura de afară, greutatea biciclistului, cât de mult folosești fiecare mod de asistență, înclinația terenului, tipul terenului etc. Spre exemplu, deși în poza de mai jos display-ul arată autonomie de 84 km în modul Turbo, am reușit de fiecare dată să obțin minim 100 folosind bicicleta doar în acest mod de asistență, dar testat doar în București unde terenul este 90% plat.

„Feeling”-ul motorului Bosch este bun. Nu simți că bruschează decât în modul Turbo și doar dacă ești într-o viteză superioară. Atunci simți că fuge de sub tine. Cu toate astea gama „Active Plus” este suficient de „docilă” pentru a nu deveni periculoasă, spre exemplu pentru bicicliști neexperimentați sau mai în vârstă.

Bicicleta este echipată cu 9 pinioane în spate. Sunt mai mult decât suficiente pentru orice teren pentru care această bicicletă a fost gândită, on și off-road. Din testele făcute mi-am dat seama că în mediu urban, în 90% din timp, foloseam pinionul 8 combinat cu asistența Sport. Dacă treceam pe pinionul 9 aveam o cadență prea mică pentru cum sunt obișnuit, iar motorul lucra inutil mai mult. Așadar în mediu urban lucrurile sunt simple. Dar nici în off-road nu se complică situația însă e drept că aici folosești întreaga gamă de pinioane cât și cele 4 moduri de asistență, schimbând între ele în funcție de teren.

Aripile cu care Cube Cross Hybrid One Allroad este echipată, poartă branding Cube însă sunt produse de SKS, așadar sunt de calitate. Singura problemă este că întrucât anvelopele sunt de off-road, este greu să reglezi aripile în așa fel încât să nu atingă puțin roțile. Așadar, eu aproape tot timpul am avut un zbârnâit venind de la roți.

Bicicleta este dotată cu frânele hidraulice pe disc Shimano BR-M315 cu discuri mici de 160 mm față-spate. Frânele, deși nu sunt cine știe ce, țin foarte bine, iar fiabilitatea și performanțele Shimano nu poat fi puse la îndoială. Discurile mici nu le-am găsit insuficiente nici când bicicleta avea instalați coburi cu bagaje, deci greutate mai mare.

Un avantaj pe care îl are Cube Cross Hybrid One Allroad e reprezentat de prinderile QR 9 mm „obișnuite” ale roților, sistem păstrat și le modelele 2020 pentru roata spate. Asta înseamnă că la nevoie poți lega o remorcă de această bicicletă. Eu cel puțin, în turele lungi din concediu, obișnuiesc să folosesc o astfel de remorcă pentru bagaje. Și în oraș am folosit remorca legată la acest Cube, pentru a transporta obiecte mari. Motorul electric ajută într-un mod foarte plăcut.

Cadrul oferă posibilitatea instalării unui singur bidon de apă. Dacă drumurile tale presupun doar deplasare urbană atunci ești acoperit. Însă pentru drumuri lungi, un singur bidon de apă este puțin. În general al 2lea se instalează pe țeava downtube a cadrului însă în cazul electricelor în general acest loc este ocupat de baterie. Însă la modelul 2020 al acestui Cube, al 2lea bidon se poate fixa pe downtube întrucât bateria se instalează pe dedesubt.

Amortizarea la Cube Cross Hybrid One Allroad este asigurată de o furcă simplă SR Suntour NEX-E25 cu o cursă mică, urbană, de 63 mm. Furca nu are niciun reglaj pentru revenire sau tăria arcului însă pe drumurile făcute cu această bicicletă am aflat că acest Suntour este cât de poate de suficient așa cum este. Furca este bine calibrată pentru greutatea unei electrice, s-a simțit pe drum suficient de „moale” și a oferit mâinilor un grad foarte bun de confort.

Echiparea de calitate este completată la Cube Cross Hybrid One Allroad, cu cămășile „de firmă” Jagwire care vor asigura schimbări precise de viteze schimbătorului spate Shimano Altus, pentru o lungă perioadă de timp, fară a fi nevoie de reglaje suplimentare.

Partea de securitate rutieră urbană și interurbană este asigurată de lumini integrate, catadioptri și elemente reflectorizante imprimate pe anvelope. Luminile electrice sunt alimentate direct de la bateria mare a bicicletei, așadar nu avem un butuc cu dinam pentru roata față. Asta înseamnă că și la stop luminile vor rămâne aprinse. Farul luminează foarte bine, iar pe un drum cufundat în beznă nu te vei simți în nesiguranță.

Legislația rutieră spune că o bicicletă trebuie să fie echipată și cu „ochi de pisică”, iar Cube Cross Hybrid One Allroad are și așa ceva, pentru față și spate. Nu în ultimul rând securitatea este completată de dunga reflectorizantă continuă de pe anvelopele Schwalbe Smart Sam, care ține loc de tradiționalii catadioptri de pe spițe.

Pe drum bicicleta mi-a plăcut din punct de vedere al geometriei despre care am vorbit puțin la început. E drept că este destul de subiectiv însă mi-a plăcut pentru că seamănă cu cea de mtb. Consider că pentru o excursie lungă de cicloturism spre exemplu, geometria sportivă ajută mai mult. Pentru oraș, unii poate ar prefera o poziție „mai dreaptă”, specifică bicicletelor 100% urbane. Însă personal, din nou recomand acest tip de bicicletă chiar și pentru drumurile zilnice spre serviciu. Poziția ușor agresivă nu va incomoda ci dimpotrivă, te va determină să fii mai eficient la pedalare. Șaua Cube Active 2.1 are o formă pe care o văd a fi un fel de compromis reușit între ceva lat de oraș și ceva îngust de racing.

Cât privește ținuta de drum neasfaltat, Cube Cross Hybrid One Allroad a fost o revelație. Este foarte capabilă pe teren ușor accidentat, dar dacă este nevoie face față la mult mai mult. Spre exemplu o urcare la vârful Omu din Bucegi, nu o văd nerealizabilă, cu excepția porțiunilor finale extrem de accidentate. La nevoie pipa ghidonului o poți întoarce și astfel imprimi bicicletei o poziție și mai sportivă. Eu așa am simțit că trebuie, chiar și prin oraș, obținând astfel un randament și mai bun la pedalare.

În concluzie consider Cube Cross Hybrid One Allroad o bicicletă aproape perfectă pentru oraș. „Aproape” întrucât nu are și portbagaj spate și clopoțel din start. În rest este echipată cu tot ce trebuie. De asmenea autonomia mare o face excelentă în traficul urban, dar și între localități. Anvelopele off-road permit bicicletei să fie și mai versatilă, utilizabilă fără probleme și pe drumuri de țară sau forestiere. Poziția este confortabila, și pentru că este chiar ușor sportivă vei putea folosi bicicleta inclusiv la drumuri lungi de cicloturism.

  • Greutate: 22,28 kg (cadru 28 inch, cu pedale, cric, baterie, lumini, fără portbagaj)
  • Motor: Bosch DriveUnit Active Plus 250W
  • Acumulator: Bosch PowerPack 500
  • Preț: 2.099 euro
  • Importator: BikeXpert

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here