Connect with us

Bicicletă electrică cu tracțiune integrală de la Pegas: 2×2-ul în vârf de munte

Biciclete electrice

Bicicletă electrică cu tracțiune integrală de la Pegas: 2×2-ul în vârf de munte

Pe cât de utopic sună ideea unei biciclete cu tracțiune integrală, pe atât de atrasă a fost omenirea de aceast concept, dovadă stând experimentele care s-au făcut în această direcție, o parte dintre ele putând fi văzute chiar aici. Dar dacă pentru bicicletele non-electrice acest lucru echivala cu scărpinatul urechii stângi cu mâna dreaptă, în cazul bicicletei electrice treburile stau aparent mai simplu: motor pe roata de față, motor pe roata de spate, sincronizare perfectă, gata proiectul!

M-am murdărit un pic pentru poza asta, dar faptul că m-am bălăcit prin noroi precum un porc înseamnă că m-am simțit bine.

Astfel, bicicletele electrice au scăpat de soluțiile întortocheate cu extra-rotițe și pinioane agățate pe unde nu te aștepți, de cardanuri sau de diferențiale, scopul principal fiind reușita sincronizării. Odată ce-ai montat câte un motor pe fiecare roată, elimini orice alte componente în plus. Desigur, chiar și în cazul acestei biciclete vei avea câteva fire adăugate și un butuc de spate montat pe roata de față, dar pentru un proiect de pionierat putem să închidem ochii liniștiți. Scopul scuză mijloacele.

Pegas Suprem Bi-motor sau cu tracțiune integrală, cum preferi să-l numești, este mai mult un vehicul electric asistat prin pedalare decât o bicicletă electrică care te asistă la pedalat. Iar asta se explică facil prin faptul că pe Suprem este montată o manetă de accelerație prin care o miști din loc. Acolo unde panta devine mai neprietenoasă, este necesar să pui și tu ceva efort în pedale ca s-o ajuți, iar astfel sistemul funcționează de minune. În cazul bicicletelor electrice obișnuite, acestea nu se vor mișca din loc decât în momentul în care începi să pedalezi, practic susținându-te în funcție de nivelul de asistență ales. Și în cazul Pegasului poți pedala fără motoare, însă urnirea celor 35 de kg de pe loc este treabă serioasă.

Cam așa a fost tot traseul, cu mici excepții pe porțunile de urcare, unde era mai multă gheață. Să-i dăm Supremului ce-i al Supremului!

Motorul Bafang montat pe roata de față și aripile care m-au protejat în numeroase situații, dată fiind lățimea lor considerabilă.

Foaia este mare, pinioanele sunt mici. Asta înseamnă un singur lucru: orice ai face, să nu rămâi fără acumulator!

Un Altus degerat, dar care a reușit să mai schimbe pinioanele în condițiile date.

Anvelopele de la Kenda sunt ideale pentru teren uscat. Nu și pentru aceste condiții.

Ideea de tracțiune integrală m-a excitat din capul locului, dar bănuiam că realitatea va fi alta în teren. Am ales o zi cât mai neprietenoasă, iar condițiile nu ar fi scos din casă nici măcar un câine plictisit: ceață, noroi, zăpadă topită, gheață. Pentru testarea acestui monstru însă erau strict necesare, prin urmare n-am mai zăbovit, am băgat mâna în accelerație și i-am dat pe dealuri. Senzația este unică, însă o simți cel mai pregnant de abia acolo unde lucrurile devin mai dificile. Altfel, pe asfalt, poți alege doar tracțiunea față sau pe cea de spate, cu ajutorul unui comutator aflat pe top tube. Și nici n-ar avea sens să folosești ambele pe motoare pe plat sau în condiții ușoare, căci vei consuma din acumulator inutil.

Prima porțiune a fost relativ dreaptă, însă terenul era acoperit cu zăpadă. Aici Pegasul și-a dovedit măiestria, căci față de sistemele convenționale cu tracțiune pe roata de spate, ambele motorare ale acestuia au tras suveran. Fiind vorba și de-un Fatbike, cu anvelope foarte late, aceasta s-a descurcat de minune. Adevăratul examen însă a trebuit să-l dea pe urcări, acolo unde în afară de gradul mare de înclinație, bicicleta a trebuit să se lupte cu gheața de pe sol. Trebuie amintit că anvelopele cu crampoane foarte mici nici nu au fost alegerea ideală pentru terenul pe care am rulat, iar un set de lanțuri specifice sau un set de anvelope cu ținte cu siguranță ar fi schimbat un pic datele problemei.

O șa ultra-comodă, de mers la piață cum îmi place mie să-i zic.

Manșoane ergonomice, un plus pentru confort. Atenție, când ești cu mâna înfiptă în accelerație nu mai poți acționa frâna de spate..

Liniile care indică nivelul acumulatorului au tot scăzut, dar au crescut înapoi la maxim. Asta ne dorim cu toții! 🙂

Aici, pe butuc, în partea stângă, se vede prindere pentru pinioane. Pe față este folosit tot un butuc de spate, dar nu deranjează cu nimic.

Far oferit standard și sigla Pegas în format 3D. No stickers!

În ceea ce privește frânele mecanice pe disc, mi-aș fi dorit pe alocuri, fără discuții, un set hidraulic.

De aici și întrebarea: pentru ce fel de teren este potrivită această bicicletă? Pentru oraș, nu m-aș aventura cu un asemenea vehicul decât dacă sunt în căutare se senzații tari. Pentru munte, aș considera o astfel de jucărie pentru zilele în care sunt lipsit de vlagă, dar neapărat i-aș monta o furcă cu amortizor (atenție, prinderea butucului se face cu piulițe, deci ar trebui găsită o soluție în acest sens) și i-aș monta un set de anvelope cu crampoane mai mari. Totodată, parcă nu i-ar strica nici un set de frâne hidraulice. Cu aceste upgrade-uri, poți fi sigur că vei ajunge practic oriunde, în orice condiții, iar din acest punct de vedere o face superioară unei biciclete electrice convenționale. Ce nu este convențional în cazul Pegasului este greutatea mare și schimbarea unei camere în caz de pană, căci roata nu doar se demontează prin desfacerea a două piulițe, ci cântărește aproximativ 5 kg/roată, ceea ce complică un pic treburile în caz de necesitate.

Dacă acest Pegas nu te satisface, alternativa vine de la ruși: un soi de motocicletă cu tracțiune integrală. Se poate călări și fără cască după cum reiese din fotografie.

Concluzie

Mai multe detalii puteți vedea în filmul de mai jos, însă ca principiu, conceptul mi s-a părut interesant. Duce mai departe nebunia și capacitatea bicicletelor electrice însă aș prefera să se renunțe la acea manetă de accelerație. Chiar și așa, este foarte în stare să-ți ofere plăceri nebănuite și ore nesfârșite de distracție. În aceste condiții, poate că o versiune cu două motoare a câte 500W ar fi o alternativă viabilă.

Motoare: 2x Bafang a câte 250W cu câte 43 Nm fiecare
Preț: 10.000 Lei
Producător: Pegas

Film de prezentare:

Apasa aici ca sa citesti in continuare
S-ar putea sa-ti placa...

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

2 Comments

2 Comments

  1. Adrian A. Oltean

    5th February 2019 at 8:32 pm

    Interesantă soluția tehnică aleasă. Am urmărit cam tot ce a apărut despre această 2×2 bicicletă.

    Pentru că aveți mai multă experiență in domeniu decât mine, aș rămâne îndatorat profund dacă aveți vreun sfat / link/ soluție tehnică prin care pot instala un dispozitiv GENERATOR de date OBD 2 pe o bicicletă electrică.
    Mulțam mult anticipat.

    • Dragos Mitroi

      6th February 2019 at 10:22 am

      Salut, la ce ai nevoie de un generator de OBD2 când fiecare motor vine cu soft-ul lui și-ți oferă toate informațiile de care ai avea vreodată nevoie? Bosch, Yamaha, Shimano, toate se pot conecta prin USB la computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top