Anvelope de iarnă pentru bicicletă: Schwalbe Ice Spiker Pro (2018)

2
826
views

Știm cu toții deja care este importanța anvelopelor, acestea fiind de fapt singura componentă de contact cu solul. Nu este necesar nici să mai explic faptul că o anvelopă de vară nu va funcționa nicicum și nicicând iarna, pe un sol acoperit de zăpadă sau gheață. Cel puțin, va presta probabil la 20% din capacitate, iar explicația pentru acest fapt o poți cere la urma urmei chiar și unui copil. Există numeroase versiuni pentru a-ți construi singur un set de anvelope de iarnă: le iei pe cele de vară și le introduci mici șuruburi cu prindere pe piuliță. Legi bride în jurul anvelopei și a jantei. Sau folosești lanțuri de bicicletă. Toate aceste soluții vin cu ceva dezavantaje serioase, începând cu timpul de lucru pentru setup și finalizând cu spațiul insuficient pentru montarea lanțurilor. Soluția ideală rămâne deci una dedicată, căci altfel nu s-ar mai fi gândit alții la ea: anvelope de iarnă cu ținte metalice.

Ce mi-a fost dat să văd: un peisaj ca în basme. Este și motivul pentru care am decis să încep cu această fotografie. 🙂

Cei de la Schwalbe ne-au trimis un set din Ice Spiker Pro, versiunea de top Evolution, cu 378 astfel de ținte. Numărul de ținte diferă în funcție de dimensiunea anvelopei, cea de 26 de inch având printre cele mai puține, iar cea de 29 de inch, cele mai multe (peste 400). Anvelopa testată de mine a fost oferită în dimensiunea 27.5 x 2.6 inch și special am cerut-o astfel deoarece am dorit s-o utilizez pe bicicleta electrică cu roți 27plus. În fond, chiar dacă în anii anteriori am mai ieșit iarna pe zăpadă cu bicicleta, faptul că nu eram susținut de un motor electric mă obliga să rămân pe trasee cât mai accesibile. Odată cu bicicleta electrică toată această poveste s-a schimbat radical, iar împreună cu aceste anvelope am putut să o iau literlamente fix pe unde am văzut cu ochii.

Montarea anvelopelor se face destul de greoi, la fel ca în cazul oricărei anvelope 27plus. Pentru cei mai puțini experimentați, s-ar putea să fie necesar să folosească levierul pentru a introduce anvelopa pe ambele părți ale jantei. Greutatea acesteia depășește 1 kg și sincer nici mă așteptam la altceva de la o anvelopă destul de dură care mai conține și peste 300 de ține metalice ascuțite. Ținte care sunt construite din aluminiu și care nu ruginesc.

Dacă imediat după ce le-ai montat pleci direct pe un traseu acoperit de zăpadă, atunci efectul de WOW va fi instant. Urmează etapa scurtă în care creierul trebuie să se obișnuiască cu ideea că deși pedalezi pe zăpadă sau gheață, nu este niciun pericol. Ultima etapă este deja cea în care ai încredere în anvelope, iar tot ce mai poate fi zărit pe fața ta este un zâmbet larg. Crede-mă, chiar așa este.

Le-am testat timp de mai multe zile, însă la prima ieșire am avut parte de zăpadă proaspătă, bătătorită. Tracțiunea este enormă și o sesizezi imediat pe urcările abrupte, când în mod normal roata de spate ar fi derapat din cauza cuplului mare general de motor (am mers doar pe Turbo, este un lux pe care mi-l permit iarna). Apoi, roata de față a rămas controlabilă chiar și când a ieșit de pe șleauri. În mod normal, cu un set de anvelope fără ținte, următorul pas este ca ghidonul să vireze brusc, iar tu să zbori de pe bicicletă. În cazul de față, chiar dacă se întâmplă, cu puțină experiență corectezi trasa. Și vorbesc aici de viteze de 15 km/h la deal și de 40 km/h la vale. Chiar dacă sună aproape ireal, singura variantă de a înțelege acestă nebunie este s-o încerci chiar tu. Viteze mai mari la vale sunt posibile, însă am considerat că riscul depășește plăcerea.

Pe gheață în schimb, bicicleta rămâne foarte stabilă, chiar și pe viraje, însă va avea mici ezitări (în special în curbe), când următorul set de ținte se fixează în gheață. Nu am avut niciun stres, nici măcar la frânare, aceasta producându-se aproape ca pe uscat.

Ca setup, am utilizat presiune de 1.6 bar pe zăpadă afânată și de 0.8 bar pe gheață, astfel încât anvelopa să fie mai moale și o mai bună parte din ținte să se prindă de gheață. Îți recomand și ție aceste valori, cu mențiunea că atunci când vei rula cu presiune joasă să iei totuși în calcul și greuatatea ta (eu am 67 de kg).

De reținut că nu le-am utilizat Tubeless și nici nu am găsit vreo informație în acest sens, așadar am preferat metoda clasică cu camere. Fiind vorba de zăpadă, este foarte greu de crezut că poți face cumva un snake byte, decât poate dacă utilizezi o presiune mult prea mică.

Per total, sunt total uluit de cum aceste anvelope îți pot duce de fapt distracția mai departe, în sezonul rece. În condiții ideale, ar trebui să le utilizezi doar pe zăpadă și pe gheață, așadar încearcă să eviți pe cât de mult posibil porțiunile de asfalt sau cele dure, deoarece în timp vor distruge țintele metalice. Îmbrăcat corespunzător, poți să ai parte de clipe de distracție de neuitat, așa cum poți vedea chiar în acest film. Le recomand tuturor celor care suferă iarna din lipsă de activitate și vor să-și pună e-bike-ul la treabă chiar și în extra sezon.

Preț: 312 lei (cel mai mic preț online pentru versiunea 27.5 x 2.6)
Importator: CrossBike

2 COMENTARII

Leave a Reply to Dragos Mitroi Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here