Transmisie cu 12 pinioane pentru bicicletele electrice: o soluție bună?

0
231
views

Nu doar bună, ci cea mai bună. În articolul de față o să vă vorbesc un pic despre evoluția transmisiilor pentru bicicletele electrice și vom vedea împreună de ce o casetă cu 12 pinioane este mai bună ca oricare alta.

Transmisia cu 12 pinioane este ușor de recunoscut după… pinionul mare.

Inițial, mai toate bicicletele echipate cu primele motoare Bosch aveau o singură foaie, mică, de 16 dinți (păstrată până în ziua de astăzi) și 9 pinioane, cel mare fiind de 32 de dinți, cu mici excepții de 34 de dinți. Cu pinionul cel mic de 11 dinți, rapoartele erau suficiente pentru drumuri forestiere și destul de la limită pentru urcările mai dificile. Era clar că necesita ceva efort și din partea ta, chiar și pe modul maxim de susținere (Turbo), atunci când abordai respectivele secțiuni abrupte. Dacă acestea erau lungi, iar tu neantrenat, trebuia să faci ceva pauze până cucereai muntele.

Apoi au apărut transmisiile cu 10 pinioane, conectate fie la o foaie, fie la două foi, așa cum este cazul celor de la Yamaha. Configurația pinioanelor de 11-36 era de asemenea destul de la limită pentru unele urcări când acestea erau conectate la o singură foaie și destul de ambiguă pentru mulți începători când era vorba de conectarea lor la un angrenaj cu două foi. Simplul fapt că exista un schimbător de foi în plus, putea duce la confuzie, iar unii dintre aceștia uitau la urcare să coboare lanțul de foaia mare pe cea mică, strsând inutil transmisia, fără a obține raportul scontat. Altfel spus, atât confirgurația cu 1 foaie cât și cea cu 2 foi, era la limită când venea vorba de urcări abrupte. Mai mult decât atât, motoarele Yamaha care utilizau cele două foi (raportul foaie mică-pinion mare fiind suficient chiar și pentru urcări brutale), motorul nu avea suficientă susținere pentru o cadență mare și efectiv se putea opri în mijlocul acțiunii.

S-a trecut apoi la transmisia cu 11 pinioane, fie prin instalarea unei casete Shimano în formatul 11-46, fie prin instalarea uneia de la Sram (NX fiind în acest caz cel mai răspândit model), cu o casetă în format 11-42. Dacă propunerea celor de la Shimano oferea un raport bun pentru urcări, dar cu o diferență prea mare de dinți între pinioanele 1 și 2 (pinonul 1 fiind cel mai mare), în cazul Sram NX încă mai necesita ceva forță din partea ta, asta în contextul în care cu casetele de 11 pinioane am început să abordăm pante mult mai tehnice și mai aburpte decât în cazul transmisiilor de 9 și 10 pinioane. Așadar trebuie ținut cont și de faptul că dificultatea urcărilor abordate a crescut. Apoi a fost lansat mai puțin popularul Sram EX1, cu o casetă în format 11-48, construită din oțel, dar care oferea doar 8 pinioane. În zecile de biciclete electrice care mi-au trecut prin mâini în ultimii ani, nu am întâlnit niciuna echipată cu această transmisie.

Nu de mult, cei de la Sram au lansat noul Eagle, în mai multe versiuni de preț și evident, de greutate, însă toate erau proiectate pentru bicicletele non-electrice. Odată cu lansarea transmisiei Egale entry-level, botezată NX, acest lucru s-a schimbat, aceasta putând fi utilizată și pe bicicletele electrice. Și este simplu de înțeles de ce: materiale mai grele dar mai rezistente și mai robuste, atât la nivel de schimbător cât și la nivel de pinioane și poate cel mai important, faptul că noua casetă NX cu 12 pinioane este compatibilă cu butucii convenționali (pentru orice altă linie din gama Eagle ai nevoie de un adaptor de casetă de pinioane XD, adaptor pe care nu-l găsești chiar pentru orice butuc). Altfel spus, au făcut ca transmisia cu 12 pinioane să fie mai populară, mai accesibilă și compatibilă în mod universal.

Patină dură din oteț, blocabilă la buton atunci când trebuie de montată roata de spate.
Corpul reprezintă un mix de aluminiu și plastic, iar construcția este robustă.
După 500 de km parcurși în condiții dificile, pinioanele nu dau nici cel mai mic semn de uzură. Viitorul este optimist.
8 dinți este diferența dintre pinionul 1 și 2. În regulă pentru a-ți găsi o cadență bună pe e-bike.
Lanțul de 12 pinioane este compatibil atât cu rotița de susținere cât și cu foaia.
Maneta funcționează ireproșabil, iar vitezele se schimbă rapid. Regula de bază: nu forța pedala când schimbi viteza!

O să vorbesc mai puțin despre greutatea sistemului în acest caz, căci nu va interesa pe nimeni că noua casetă cântărește peste 500 de grame, în condițiile în care e-bike-ul pune pe cântar mai bine de 23 de kg. Partea care te interesează cel mai mult este reprezentată în primul rând de pinionul uriaș, cel de 50 de dinți. Instalat pe o motorizare Bosch cu o foaie de 16 dinți, acesta oferă un raport ideal pentru urcări brutale. În fond, acum poți urca pante mult mai abrupte decât cele pe care le urcai cu transmisia de 11 pinioane. Și chiar dacă efortul tău este absolut necesare, este vorba de abordarea unor secțiuni foarte dificile. Iar când vine vorba despre biciclete electrice, exact despre asta este vorba: să ai câte un prag de dificultate și de tehnică de trecut la fiecare ieșire. Următorul pinion, al 2lea, are o configurație cu 42 de dinți, așadar cea de pe transmisia cu 11 pinioane, următorul fiind de 36 de dinți, iar al 4lea de 32 de dinți. Continuarea este după cum urmează: 28, 25, 22, 19, 17, 15, 13 și 11. Altfel spus, noua casetă Sram NX conține toate pinioanele utilizate pe casete anterior, ducând performanța la un alt nivel.

Faptul că noua casetă cântărește 615 de grame și are pinioanele construite din oțel este o veste cât se poate de bună pentru utilizatorii de biciclete electrice, căci durabilitatea este extrem de importantă date fiind forțele care acționează asupra acestor pinioane. Lanțul dedicat s-a dovedit de asemenea rezistent în sutele de kilometri parcurși, însă ce este de reținut este faptul că am utilizat o cheiță rapidă pentru 11 pinioane, fiind mai robustă. Nu am întâmpinat personal probleme, însă magazinele care au instalat astfel de transmisii pe bicicletele electrice mi-au spus că unii clienți neglijenți sau care nu știu să schimbe vitezele corect, au rupt cheița pentru 12 pinioane cu care lanțul venea standard. Transpunând aceste informații în teren, dată fiind dificultatea pantelor pe care le abordez, m-am gândit să nu risc nimic și să trec direct pe o cheiță mai robustă pentru a nu întâmpina probleme. De un lucru sunt însă destul de sigur: lanțul de 12 pinioane va fi mai puțin durabil decât cel de 11 pinioane, prin urmare ai grijă să-i măsori gradul de uzură cu o leră măcar o dată pe lună, după ce depășești 1.500 de km, ca să nu afectezi negativ foaia sau pinioanele.

Aș dori să amintesc și de faptul că numărul de dinți al foii nu poate fi comparat cu cel al unei biciclete non-electrice. Bosch utilizează o foaie de 16 dinți, Shimano una de 52 de dinți, niciuna dintre acestea nefiind întâlnite pe bicicletele convenționale. Ține cont că raportul foii este dat din interiorul motorului. Lanțul transmisiei cu 12 pinioane este compatibil cu foaia Bosch sau cea de la Shimano sau Yamaha, după caz, așadar nu este necesar alt upgrade. Tot ce va trebui să faci va fi să cumperi pinioanele, lanțul și shifter-ul. Prețul acestora este chiar rezonabil raportat la avantaje, costul total pentru cele 3 componente fiind de 88 (pinioane) + 23 (lanțul) + 30 (shifter-ul), adică puțin peste 130 de euro. Odată la ceva timp, va trebui să înlocuiești lanțul sau pinioane (mai târziu și foaia), iar costurile sunt în continuare foarte moderate, așadar iată un alt avantaj.

Avantajele utilizarii transmisiei cu 12 pinioane pentru bicicletele electrice:

-rapoarte mult mai potrivite pentru MTB
-cost de achiziționare scăzut
-compatibilitate cu orice butuc clasic
-cost de înlocuire scăzut atât pentru lanț cât și pentru pinioane
-consum de acumulator mai mic la utilizarea pinioanelor superioare, în special în cazul celui mare

Dezvanataje:

-uzură mai rapidă a lanțului
-unele cheițe rapide de lanț de 12 pot ceda dacă se aplică schimbări brutale (recomandată în acest caz cheița pentru 11 pinioane)
-greutate crescută a casetei, însă irelevantă în cazul bicicletelor electrice

Iată ce poate transmisia 1×12 Sram NX Eagle:

Articolul precedentBiciclete electrice: ce aleg? Hardtail sau full-suspension?
Articolul următorOrbea Gain D50 (2019)
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here