Iarna cu bicicleta electrică: echipament, tehnică și sfaturi

1
811
views

De regulă mai ieșeam iarna cu bicicleta, reușind să-mi implementez singur ideea că nu totul este pierdut după finalul de toamnă. Ieșirile erau totuși destul de chinuitoare la munte, efortul cam mare, iar satisfacția la final ceva mai slabă decât jumătate de orgasm. Totuși lucrurile s-au schimbat: suntem în 2018, an în care bicicletele electrice se află pe val și pentru că până de curând nu am avut un set de anvelope specifice pentru zăpadă, nici nu am insistat prea mult cu ieșirile: anvelopele normale în astfel de condiții îți fac viața un calvar.

Odată ce Schwalbe a trimis o cutie mare cu două anvelope cu ținte metalice, am înțeles că iarna va lua o turnură diferită pentru mine anul acesta. După ce-am trecut prin chinul înlocuirii anvelopelor, unul pe care doar posesorii de biciclete 27plus sau de motociclete îl pot înțelege, am țâșnit direct pe ușă și dus am fost. Am început să filmez, am stat 3 ore pe bicicletă, după care m-am decis totuși să încerc și alte trasee. În toată exuberanța asta cu spume la gură, am reușit cumva să formatez cardul SD care se afla în camera video, așadar m-am întors acasă cu mâna-n fund în loc de un material serios și bineînețeles, cu un minim de satisfacție că totuși am trăit multe clipe care mi-au vindecat sufletul de orice supărare acumulată anul acesta.

Însă nu aveam de unde să știu că la următoarea ieșire pentru a relua filmările, aveam să mă bucur de una dintre cele mai tari experiențe pe ebike care mi s-au arătat vreodată. Aceasta o poți vedea sub formă de rezumat cu diverse sfaturi în filmul de mai jos, iar informațiile concrete despre cum poți să pedalezi iarna pe ebike, le găsești sub acest clip.

Echipare bicicletei

Anvelopele cu ținte metalice pentru iarnă sunt obligatorii, altfel doar o să te balansezi din stânga-n dreapta până ce decizi că mai bine este să stai acasă la căldură. Temperatura minimă de funcționare a sistemului electric este de -15 grade. Dacă temperatura este mai mică de atât, tot casa călduroasă rămâne alternativa. Ține cont că frânele și suspensiile vor funcționa greoi, cu un decalaj semnificativ, mai ales dacă temperaturile scad sub -5 grade, așadar nu-i nimic în neregulă cu ele, uleiul nu mai este atât de vâscos, prin urmare își schimbă și componentele comportamentul.

Montarea de lanțuri nu este recomandată, mai ales dacă ai anvelope late și un cadru mai îngust, căci vei deteriora atât podul furcii cât și partea interioară a chainstay-ului. Mai funcționează varianta cu bridele de plastic (cunoscute și sub numele de șoricei, câruri etc.).

Dacă utilizezi anvelope cu ținte, ia aminte că acestea nu oferă nicio aderență pe asfalt, așadar mare girjă la viraje. Pe de altă parte, dacă vei rula mult pe asfalt, le vei distruge rapid. Presiunea din anvelope trebuie să fie mai mare dacă rulezi doar prin zăpadă și mai mică dacă pe jos se află și gheață. Stai fără griji, anvelopele cu ținte oferă o aderență incredibilă chiar și pe zonele cu gheață.

Ia în calcul că în funcție de temperatură, acumulatorul poate scădea în condiții de frig cu până la 20% mai repede, deși în jurul temperaturilor de minus 3 până la plus 5 grade, nu am observat acest lucru.

La întoarcere, nu lăsa sub nicio formă zăpada pe bicicletă. Curăț-o cu o cârpă, iar dacă ai bucăți de gheață care se formează în general pe brațele angrenajului sau pe jante, bagă bicicleta în casă și pune sub ea un cearceaș mare și vechi. După ce se topește gheața, curăță bine de tot bicicleta, cu o cârpă uscată, în special lanțul. Dacă o vei lăsa așa, împreună cu materialul antiderapant (a se citi sarea) pe care-l culegi de pe traseu, vei avea surprize neplăcute după câteva zile: componente și lanț cu peliculă de rugină sau chiar mai rău.

Înainte de a pleca la drum, folosește pe lanț din abundență un lubrifiant de vreme umedă (pentru ploaie sau noroi). După ce cureți lanțul la final, aplică-l din nou, dar cu simț de răspundere și cu măsură.

Echipamentul de iarnă

Mănușile, încălțămintea, jacheta și pantalonii trebuie să fie waterproof și construite special pentru acele temperaturi scăzute. Altfel, va trebui să te îmbraci în straturi, vei arăta precum mascota Michelin și oricum la vale vei îngheța căci la urcare vei transpira abundent. Am încercat toate versiunile și combinațiile de echipament pe timp de iarnă timp de ani buni, iar singura și unica concluzie la care am ajuns: poartă echipament specific! În ceea ce priveșe încălțăminte, cazul ideal este una cu talpă dreaptă și pedale flat, dar nici pedalele clipless nu-s foarte rele (trebuie doar să reacționezi rapid la scoaterea tălpii din pedală). Dacă ai pedale cu reglaj, precum Shimano, mută șurubul spre minus, astfel încât talpa să iasă mai repede.

Nu uita de rehidratare, este foarte importantă iarna, chiar dacă nu simți nevoia. Totuși, dacă nu vrei să bei cuburile de gheață din bidon, este recomandat un rucsac cu rezervor de apă. Acesta se află în partea din spate a rucsacului și preia din căldura emanată de tine, iar în acest fel nu-ți vor îngheța dinții-n gură când vei sorbi din el. O cagulă este de preferat, dar orice textilă care-ți va acoperi gura și nasul va duce la aburirea ochelarilor. Ia-i cu tine pentru coborâre, acolo unde încep ochii să lăcrimeze din cauza frigului.

Nu în ultimul rând, atenție la telefon: acumulatorul se descarcă foarte repede sau intră în modul de protecție, deci rămâi pe lângă zone populate.

Tehnica pe zăpadă

Zăpada și gheața sunt suprafețe pe cât de jucăușe pe atât de neiertătoare. În acest caz deja nu mai aplici tehnicile uzuale și de princpiu, tot ce faci, este să corectezi destul de des trasa bicicletei sau a direcției. În cazul bicicletei electrice, încearcă să nu folosești modul Turbo decât în zonele în care ai aderență bună (zăpadă bătătorită sau gheață), altfel, prin zăpadă afânată, folosește treapta a doua sau a treia de susținere (Tour sau Sport/EMTB, Trail, Medium – depinde de motorul pe care-l deții). În ceea ce privește rapoartele folosite, chiar dacă urcarea este mai brutală și te afli prin zăpadă afânată, încearcă să nu folosești pinionul mare (50 sau 46 de dinți). Pinioanele de 42 sau mai mici vor performa semnificativ mai bine căci vei reduce cuplul transmis către roata de spate.

Ai grijă dacă mergi pe urmele făcute de mașină. În momentul în care ieși de pe aceste șleauri intri în zăpadă moale, iar direcția își schimbă rapid poziția. Trebuie să fii pe fază și să corectezi, mai ales dacă ai viteză mare. În caz contrar, ghidonul va vira singur și rapid spre stânga sau spre dreapta și vei cădea. Totodată, trebuie atenție și la roata de spate, deși aceasta îți oferă timp să reacționezi în cazul în care derapează.

Întreg controlul pe bicicleta electrică pe zăpadă, atât la deal cât și la vale, este o joacă interesantă care-ți pune la lucru mai mulți mușchi decât ți-ai imagina. Te lupți cu solul, ceea ce face ca distracția să fie și mai mare ca de obicei și mai presus de toate, îți oferă și ceva experiență pentru zilele în care vei pedala prin noroi, sentimentul fiind similar.

Acum că ai aflat toate informațiile, te așteptăm în rubrica de comentarii cu poveștile tale de iarnă pe bicicleta electrică sau cu alte sfaturi dacă ești de părere că acest articol ar mai avea nevoie de completări.

1 COMENTARIU

Leave a Reply to Durata de viață a unui acumulator în condiții de iarnă (frig) | Biciclete electrice - revista online Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here