Bosch pornește la atac: noul Performance CX a fost lansat!

Cu ocazia marcării a 10 ani de Bosch eBike Systems, germanii au prezentat noul lor motor pentru bicicletele de munte. În sfârșit, unul construit special pentru bicicletele de munte! Iar în acest sens, noul agregat este adus la zi: este mai ușor, mai mic și evident, mai bun decât predecesorul său. Un acumulator de 625Wh va fi inclus în meniu și un antifurt inclus în noul display Kiox.

Noul motor va avea același cuplu de 75Nm, însă greutatea sa va fi semnificativ mai mică: 2.9 kg. Totodată, acesta este cu 48% mai mic decât versiunea anterioară, valori nu neapărat impresionante ci mai degrabă aduse la zi dacă aruncăm un ochi asupra concurenței. Din fericire, foaia mică a fost eliminată, iar acum acesta poate primi și foi mai mari. Adică încă un pas către normalitate. Noua construcție a motorului va permite instalarea lui pe cadre cu chainstay-uri mai scurte.

Pe scurt, datele arată astfel: suport maxim, 340%, cuplu maxim, 75 Nm și greutate 2.9 kg. Împreună cu acumulatorul de 625Wh, cei care l-au testat au reușit o distanță de aproximativ 50 de km cu peste 1.200m diferență de nivel, într-un timp efectiv de pedalat de doar 2 ore.

Cei de la Bosch au prezentat și noul motor Performance Line, fratele mai mic al lui CX, care oferă un cuplu maxim de 65Nm, adică o mișcare similară cu cea a celor de la Shimano. CargoLine este un alt motor cu un cuplu de 75Nm, dar care va putea face unei greutăți de până la 250 de kg, fiind dedicat așa cum ne sugerează și numele, bicicletelor cargo.

Noii acumulatori vor fi Bosch PowerTube 625 și 400, cifrele indicând capacitatea acestora. Acumulatorul de 625Wh este cu 70mm mai lung decât vechiul acumulator de 500Wh (se montează doar în interiorul cadrului) și va avea o greutate de 3.5 kg. Așadar, în termeni de dimensiuni sau greutate ai acumulatorului, nicio surpriză. Acumulatorul de 400Wh va avea o greutate de 2.9 kg, dar sincer, cei mai mulți vor opta pentru varianta mai mare (depinde desigur și de construcția cadrului, acumulatorul de 400 fiind mai mic).

Și pentru că în Germania se fură 800 de biciclete zilnic, cei de la Bosch au pus la punct un sistem care previne furtul bicicletei electrice. Lock-Function blochează practic funcționalitatea motorului care poate fi repornită doar cu același display (este de la sine înțeles că blochezi bicicleta de pe display apoi îl iei cu tine). Astfel, motorul devine inutilizabil.

Haibike FullNine 8.0: vaporul de croazieră

Un vapor de croazieră este, cât se poate de clar, mare și confortabil, fără să aibă vreo legătură cu sportivitatea sau cu accelerațiile rapide. Haibike a creat această bicicletă, care sincer îmi amintește de mașinile mari și luxoase, eventual decapotabile cu mult lemn scump înțesat pe la bord sau chiar de șalupele pe care le admiram prin portul din Saint Tropez. Fără să citești vreun comunicat de presă, este clar că nemții au dorit să construiască o bicicletă ultra-stabilă, cu un ampatament imens și cu roți mari, astfel încât atunci când te uiți în jur de sus, de acolo de la ghidon, să ai impresia că ai reușit în viață.

Ieșind din vizuină…

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Dacă nu vrei să auzi metafore, atunci află pe scurt că acest FullNine 8.0 este un tanc capabil să treacă peste multe obstacole în confort total, fără să manifeste vreo veleitate sportivă notabilă. În fond, văd că cei de la Haibike s-au concentrat în ultima perioadă pe tot felul de nișe nebănuite, însă probabil au făcut-o cu un scop: acela că nu toți caută o bicicletă foarte agilă cu care să se lupte pe traseu. Pentru cei pasionați de liniște, stabilitate și confort, există acest Full Nine, aici, de față, în versiunea 8.0.

Încadrat în categoria Trail chiar de către nemți, înseamnă că aceasta nu este bicicleta pentru traseele tehnice din spatele casei ci mai degrabă pentru acele forestiere lungi, presărate cu mici (sau mai mari) obstacole. Un ampatament de aproape 1.2 metri, împreună cu un chainstay de 472mm sunt cifre care probabil ar fi apreciate de cei care se dau pe biciclete mai mare decât dimensiunea recomandată din simplul motiv că sunt mult mai stabile, iar dacă mai punem în calcul și unghiul headtube-ului amplasat la 67 de grade, împerecheat cu roata de 29, ai putea spune că această bicicletă este rachetă la vale. Ar putea fi, însă suspensiile de 100mm îți reamintesc totuși de ce ai cumpărat această bicicletă.

Lungă și stabilă. Se vede din poze, ce rost mai are să povestesc…
Chiar și de sus, tot lungă pare.
Ghiodonul lat asigură un control bun. Excelent ar fi fost dacă aveam o pipă un pic mai scurtă.

 

Ce are de oferit?

FullNine-ul, deși face parte din gama Sduro (Sport adică, Xduro fiind latură Xtreme), Haibike a montat pe acest e-bike un motor Yamaha de top, versiunea PW-X. Sincer, aceasta se potrivește cel mai bine caracterului acestei biciclete, căci așa cum știi deja, PW-X-ul nu este atât de smucit precum restul concurenței, fiind văzut alături de Brose drept motoarele confortabile din industrie. De aceea, atunci când apeși pedala tare, nu vei obține același feedback ca de la Bosch sau Shimano, în ciuda faptului că PW-X are un cuplu mare, de 80Nm. Treburile se întâmplă lin, iar față de motoarele PW-SE, acesta mai are o treaptă de susținere în plus, EXPW, ducând astfel numărul nivelurilor de asistență la nu mai puțin de 5. Cu asemenea ofertă în meniu, e clar că oricine își poate găsi cu ușurință nivel de susținere. Am mers în paralel cu un Haibike echipat cu Bosch, iar dacă pe modul Turbo calci pedala puternic, vei reuși să accelerezi mai rapid cu Bosch-ul. Ecranul de mici dimensiuni este montat în stânga ghidonului, este alb-negru și are două butoane: de plus și de minus, pentru schimbare modului de asistență. Există desigur butonul de on-off și cel pentru push-assist (îl apeși și bicicleta urcă singură pe porțiunile dificile).

Diplay-ul clasic de la Yamaha pentru 2019.
Pipă construită de Haibike și frumos finisată. Rise de 8 grade.
Șa confortbailă și dropper oferit standard.
Frâne Shimano XT cu 4 pistoane în etrier. Funcționalitate ireproșabilă.
Reglaj pe manetă pentru distanța acesteia față de ghidon. Ușor și accesibil. #nobrainer
Furcă Rock Shox cu cartuș de aer, foarte confortabilă.
Schimbător Shimano SLX cu SideSwing și două foi.

Suspensiile de 100mm fac echipă bună cu roțile mari și se completează armonios atunci când terenul devine accidentat. Dacă mai bun în calcul și ghidonul lat, ne arată faptul că nu vei avea probleme cu controlul acestei biciclete, însă pipa de 75mm este ceva mai lungă decât te-ai fi așteptat. Cu toate acestea, poziția este confortabilă.

Acumulatorul de 500Wh nu este integrat însă se încadrează în estimările clasice, de 40 de km cu 1.200m diferență de nivel, cu modurile de asistență superioare combinate. Transmisia 2×10 este completată de schimbătoarele Shimano SLX (foi) și XT (pinioane), acesta din urmă având și un mic element de tuning: rotițe portocalii care se potrivesc de minune cu notele de portocaliu regăsite pe bicicletă.

Frânele sunt de asemenea foarte solide, XT-urile făcându-și treaba fără reproș și fără fading, chiar și pe porțiunile mai lungi de coborâre. Discurile în formatul 203/180 sunt cu construie cu spider din aluminiu, iar cele 4 pistone ale fiecărui etrier nu înseamnă decât reprize consistente de frânare.

Schimbător cu patină blocabilă. În mod normal transmisia vine cu 10 pinioane, în cazul de față, s-a produs un mic tuning. 🙂
Full vine de la full și Nine de la 29er, ca să fie clar.
Motorul Yamaha PW-X este cel mai puternic agregat al japonezilor.
Cabluri trase prin triunghiul frontal al cadrului, dar care, spre basculă, ies la suprafață.
Sduro, denumirea modelelor Sport. Xduro înseamnă extrem.
Link din aluminiu, suspensie de tip 4bar.

Pentru mai mult confort, cei de la Haibike au instalat și o tijă de șa hidraulică, acționabilă de pe ghidon, iar ca detaliu, o mică aripioară de noroi se află montată pe furcă. Dragostea pentru detalii este universală!

Nu în ultimul rând, roțile sunt solide, iar anvelopele Minion DHR II oferă foarte multă aderență, mai ales că sunt disponibile în versiunea cu o lățime mare, de 2.4 inch. Așadar, poți rula lejer și cu presiune mai mică. Roțile DT Swiss H1900 reprezintă cireașa de pe tort.

Concluzie

Aceasta se află deja în introducerea articolului, dar o voi relua aici dacă lucrurile n-au fost suficient de clare. Haibike Sduro FullNine 8.0 este o bicicletă ce mizează pe confort, mai puțin pe sportivitate. Este lungă și extrem de stabilă la vale, aproape ca o bicicletă de downhill, dar cu toate acestea suspensia de 100mm o face potrivită mai degrabă pentru forestiere mai dulci decât pentru coborâri pe rădăcini. Motorul este de asemenea axat pe confort și trage fără smucească, toate caracteristicile făcând din această bicicletă alegerea ideală pentru cei care caută confortul deplin și acordă o atenție ceva mai mică laturii sportive a segmentului de biciclete electrice.

Importator: KeroBike
Preț: 20.600 lei
Motor electric: Yamaha PW-X de 250W, central
Acumulator: Yamaha, 500Wh, extern (estimat: 40 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat eco si boost)
Greutate: 23.7 kg în dimensiunea L

Casetă de pinioane nouă e*thirteen pentru biciclete electrice

e*thirteen anunță lansarea noii casete de pinioane e*spec, special concepută pentru bicicletele electrice. Aceasta va avea tot 11 pinioane, similar cu vechea generație, însă va fi livrată cu un singur pinion din aluminiu, restul fiind din oțel durabil. În acest sens, noua caseta va fi mai durabilă însă va cântări cu 50 de grame mai mult. Dinții au fost modificați astfel încât reprizele de schimbare să fie mai line, chiar dacă o vei folosi împreună cu schimbătoare Shimano sau Sram.

Configurația 9-10-12-14-17-20-24-28-33-39-46 se face remarcată prin pinionul mic, de 9 dinți, cel mare de 46 de dinți fiind standard și pe alte casete. Partea bună însă, comparativ cu Shimano, este că saltul dintre ultimul și penultimul pinion nu este atât de mare. Nici greutate nu este atât de mare, 390 de grame punând pe cântar noua casetă e*spec. Prețul recomandat este de aproximativ 250 de euro.

Dacă dorești să folosești doar componentele celor de la e*thirteen, află că aceștia au lansat și o foaie nouă de tip direct mount, aceasta fiind compatibilă cu prinderile de la Bosch, Shimano și Brose. Foaia este construită din aluminiu 7050 și este compatibilă atât cu transmisiile de 11 cât și de 12 pinioane, indiferent de marca lanțului utilizat. Poate fi achiziționată în versiunea cu 34 de dinți (138 grame), 36 dinți (163 grame) sau 38 de dinți (189 de grame).

Pivot Shuttle, acum cu roți de 29 de inch și o greutate de doar 21 de kg

Pivot Shuttle a fost lansat anul trecut cu surle și trâmbițe și pe drept cuvânt, este una dintre cele mai ușoare biciclete electrice full-suspension de pe piață, cu motor și acumulator în toată regula, nu cu jumătăți de măsură. Pentru sezonul 2019, cei de la Pivot au anunțat că bicicleta lor de suflet va fi dotată cu roți de 29 de inch, în acest sens fiindu-i modificată ușor și geometria, pentru a se alinia cu dimensiunea mai mare.

Versiunea nouă, cu roți de douăzecișinouă. Foto: eMTB News

Shuttle are un cadru construit din carbon, o suspensie DW-Link, un motor Shimano Steps E-8000 și un acumulator de 500Wh, integrat frumos în cadru. Suspensiile sunt furnizate de Fox, iar cadrul beneficiază ca până în prezent, de o garanție de 10 ani! Mai mult decât atât, au fost operate mici modificări asupra părții posterioare a cadrului, care au un chainstay o idee mai lung, de 438mm și bineînțeles, un headtube modificat la 65.2 grade dată fiind dotarea cu roți mai mari. Reach-ul este de 439mm în versiunea M, iar ampatamentul poate ajunge chiar și la 1.260mm în versiunea XL. Cu toate acestea, nu putem să vorbim despre o bicicletă lungă.

Versiunea cu roți 27plus, lansată anul trecut.

În versiunea de top, cea care apare în fotografia de mai sus, Shuttle este oferit pentru 10.500 de euro, pe când versiunea de bază va avea un preț de 7.900 de euro și aceleași suspensii de 160/140mm.

Merida lansează noua electrică pentru enduro eOne.Sixty 2020

Săptămâna aceasta a fost lansată în Spania, noua versiune mtb-ului electric pentru enduro Merida eOne.Sixty. Actualul model de pe piaţă, lansat în 2016, a devenit rapid etalonul pentru această disciplina, bicicleta obţinând o mulţime de recenzii pozitive. Este de asemenea şi cea mai premiată bicicletă din istoria mărcii Merida. Aşadar a reuşit acum Merida să îmbunătăţească o bicicletă care părea deja a fi perfectă?

Am fost prezenţi în Spania, făcând parte din grup select de doar 25 jurnalişti din întreaga lume, pentru a asista la dezvăluirea oficială a noii biciclete, destinată sezonului 2020. Faţă de „vechiul” model avem multe similarităţi, dar şi multe deosebiri, care fac din noua bicicletă să fie într-adevăr mai bună. Le-am testat pe amândouă, versiunea 2016 cât şi 2020, iar deosebirile se simt nu doar se văd.

Cea mai evidentă noutate este noul cadru, mai precis triunghiul faţă. Pentru modelul 2020 Merida a ales să ofere 4 variante de echipare şi preţuri însă toate echipate doar cu cadru din carbon în ce priveşte triunghiul faţă. Spatele este în continuare aluminiu şi este acelaşi folosit şi la actualul model. La vânzare vor fi păstrate însă şi două modele din actuala versiune 2016, oferite în două variante de echipare, ambele cu cadru din aluminiu. Merida eOne-Sixty este practic o bicicletă pentru enduro, datorită unghiurilor cadrului şi suspensiilor mari de 160 mm faţă şi spate.

Triunghiul faţă al noii eOne.Sixty are acum o baterie integrată în interiorul cadrului. Pe partea de estetică şi design, noua imagine este excelentă. Însă testele au arătat că o deschizătură mare în partea de jos a cadrului, prin care să fie introdusă bateria, ar reduce din rigiditatea cadrului cu până la 70%. Acesta a fost principalul motiv pentru care Merida a ales ca pentru noua versiune să folosească doar carbon.

Făcând acest lucru nu doar că au reuşit să micşoreze greutatea bicicietei însă având ţeava down-tube dreaptă şi nu curbată, a crescut chiar şi rigiditatea. Noi nu am avut ocazia să măsurăm direct greutatea, dar ni s-a spus că pentru mărimea L este de 22,23 kg în timp ce M-ul are 21,93 kg, fără pedale. Bicicleta are o limită de greutate pentru ciclist. Aceasta este de 120 kg pentru modelul de top Merida eOne.Sixty 10K – datorită jantelor din carbon şi de 150 kg pentru celelalte 3 modele din gamă, cu jante din aluminiu.

În interiorul cadrului noii eOne.Sixty există acum loc şi pentru un bidon de apă. La modelul 2016 nu aveai aşa ceva, datorită bateriei externe, dar acum este loc. Astfel, poţi pune acum un bidon de 750 ml pe orice mărime de cadru, pe cele L şi XL fiind loc pentru bidoane chiar şi mai mari.

În interiorul ţevii headtube Merida a intergrat protecţia pe care o oferă şi la alte modele. Este vorba de un dispozitiv care împiedică ghidonul să se dea peste cap. Se protejează astfel manetele de frână, ţeava top tube, dar şi ţeava down tube. Dacă totuşi lovitura este puternică, spre exemplu riderul cade şi ghidonul trece de această protecţie, bicicleta are încă una suplimentară, pe partea inferioară de sus a down tube-ului, unde se va lovi furca.

Noua gamă Merida eOne.Sixty va fi echipată cu două motoare, în funcţie de preţ, mai precis Shimano STEPS E8000 şi cel mai mic E7000, ambele propulsate de acelaşi acumulator Shimano de 504 Wh. Însă aceasta din urmă, aflat momentan în stadiu de prototip, are o nouă formă, pentru a putea fi integrat în cadru. Denumirea acestuia este Shimano STEPS BT-E8035. Există şi versiuni mai puternice însă Merida spune că a ales această variantă pentru a nu îngreuna bicicleta şi pentru a oferi manevrabilitate bună. Acumulatorul se detaşează foarte uşor, un avantaj dacă doreşti să îl schimbi rapid cu unul încărcat, direct pe potecă. Acesta se poate încarca direct pe bicicletă, prin „priza” amplasată în cadru, sau direct cu încărcătorul, dacă bateria este în casă şi bicicleta în garaj spre exemplu.

Motorul are o lăţime „normală” acest lucru oferind cadrului un factor Q (distanţa între braţele pedaliere) şi acesta normal, la fel ca la o bicicletă fără motor. Shimano STEPS E8000 ofera un ajutor de pana la 300% si putere de pana la 250 wati. Motorul permite conectivitate cu aplicaţia instalată pe telefonul mobil. De aici poţi regla nivelul de asistenţă atât cât vrei tu pentru toate cele 3 moduri: Eco, Trail şi Boost.

O „ciudăţenie” la această nouă bicicletă este butonul de pornire a bicicletei. În mod normal motorul se porneşte apăsând butonul amplasat direct pe baterie. La noua eOne.Sixty, Merida a dorit să facă ceva mai frumos, dar forţată şi de faptul că acum bateria nu mai este la vedere. Aşadar butonul de pornire a fost amplasat în partea de sus a ţevii top tube. Partea ciudată este că acest buton are el în sine nevoie de o baterie pentru a funcţiona şi „trezi” sistemul. Bateria este practic un mic acumulator care se încarcă de la bateria principală. Ni s-a transmis că dacă cumva bicicleta stă nefolosită multă vreme, spre exemplu peste iarnă, iar bateria butonului se descarcă, bicicleta va putea fi trezită direct de la butonul bateriei. Pentru stocare este recomandat ca bateria instalată în bicicletă să fie la minim 70% încărcare. Dacă peste iarnă totul se descarcă, atunci pur şi simplu pui la încărcat bateria mare şi gata.

Deschizătura de mari dimensiuni din partea inferioară a ţevii down-tube este acoperită cu un capac de palstic, pe care Merida îl denumeşte „Energy Guard”. Are şi rolul de protecţie împotriva pietrelor. Merida spune că a investit mult timp în crearea acestui capac care să nu capete joc în timp. Este construit din două tipuri de materiale – un plastic tare la interior şi un material cauciucat la exterior, acesta din urmă fiind ca un „dop” care nu lasă apa şi noroiul să intre, atenuând şi vibraţiile care ar apărea de la contactul între două materiale tari – carbon şi plastic rigid.

Apropo de schimbarea bateriei pe potecă, cel mai scump model din gama Merida, eOne.Sixty 10K, se livrează împreună cu rucsacul Evoc FR Trail E Ride şi cu un acumulator de rezervă Shimano STEPS BT-E8035. În felul asta îţi poţi continua ziua fără să te întorci la maşină spre exemplu.

Autonomia bateriei este dată la vreo 50 km însă noi am scos doar 30. Autonomia este un aspect delicat al bicicletelor electrice. 30 km par puţini şi chiar sunt, însă trebuie ţinut cont de modul de utilizare a acestei biciclete. În comparaţie cu o bicicletă electrică pentru navetă, care e folosită în oraş, pe asfalt, de cele mai multe ori pe plat şi în general în modul „Eco”, care are o autonomie şi de peste 100 km, la un mtb de enduro utilizarea este extremă. Noi am „chinuit” acest mtb foarte tare pe potecile din Spania. La deal acceleram cât ne permitea lăţimea şi virajele potecii sau nivelul skill-ului. Din cele trei moduri – Eco, Trail şi Boost, am stat 95% din timp pe Trail. Iar la nivelul ăsta, asistenţa este mare. Imaginaţi-vă că pe căţărări ajungeam să urcăm şi cu peste 17 la oră.

Întrucât Shimano are foarte mare încredere în acumulatorii produşi, ei spun că dacă după 1000 de încărcări acumulatorul nu reţine cel puţin 60% din capacitatea iniţială, atunci îl va înlocui gratuit. Însă cum măsori asta ca să poţi dovedi, nu ştim. Bateria în sine are protecţie de nivel IPX5 la intemperii, asta însemnând că va rezista la orice ploaie, dar şi spălare de la distanţă cu presiune.

Legat de reducerea sau anularea zgomotelor, Merida foloseşte o mulţime de protecţii din cauciuc instalate în diferite locuri pe cadru. Cele mai vizibile sunt şi cele mai comune, instalate pe ţeava dreaptă chainstay. Pentru a nu fi nişte protecţii simple, Merida le numeste „dragon” pentru că în partea din faţă seamănă cu gura deschisă a unui dragon, partea de sus având nişte „solzi”, iar sigla Merida fiind pe post de „ochi”.

Un element de design care se remarcă imediat şi care nu este practic pus acolo doar pentru design, este un grilaj din aluminiu poziţionat în partea de sus de pe ambele părţi ale ţevii top tube. Merida îi spune „Thermo Gate”, iar rolul acestei piese este dublu. Pe de o parte este locul prin care cablurile şi conductele hidraulice intră în cadru, iar pe de altă parte este vorba de aerisirea interiorului cadrului.

Se ştie că acest material, carbonul, nu conduce bine căldura. Practic interiorul unei incinte din carbon se încălzeşte mult dacă nu e ventilat corespunzător. Astfel, grilajul Thermo Gate ajută ca aerul cald acumulat la interior, fie pentru că bicicleta a stat în soare, fie dacă bateria se încinge, să iasă uşor, la fel ca pe un coş.

Geometria noii eOne.Sixty s-a modificat cu puţin faţă de modelul anterior, dar pe potecă diferenţele se simt, aşa cum am observat şi noi când am testat în paralel cele două biciclete. Astfel, la noua eOne.Sixty unghiul furcii a fost „îndulcit” la 65,5°, iar tija de şa a fost îndreptata la 75,5°. Vechiul model era echipat cu braţe pedaliere de 175 mm în timp ce noul model are braţe de 165 mm. În felul ăsta înălţimea BB-ului a fost micşorată, îmbunătăţind astfel şi stabilitatea bicicletei pe traseu, mulţumită centrului de greutate care e acum mai jos.

foto Daniel Geiger

Pe de altă parte cu cei 440 mm de „reach”, la mărimea M a cadrului, nu putem considera bicicleta a fi „lungă”, aşa cum „cere” astăzi geometria unei biciclete moderne pentru trail sau enduro. Tot 440 mm avem şi la lungimea ţevii chainstay, o dimensiune „modestă”. Au reuşit să menţină totuşi această lungime pentru că roata spate a rămas la mărimea de 27,5. O pereche de ţevi chainstay scurte oferă bicicletei manevrabilitate şi un caracter jucăuş.

Un alt aspect deosebit al noii eOne.Sixty este ca bicicleta are roţi de dimensiuni diferite faţă-spate. Astfel, în faţă avem o roată 29er de 2.5”, iar pe spate avem 27,5 cu 2.6”. Modelul anterior eOne.Sixty era echipată cu roţi 27,5 Plus, mai precis de 2.8. Pentru spate totul era eficient, însă pentru faţă s-a dorit obţinerea unei eficienţe mai bune la trecerea peste denivelări mari. Aşa că s-a ales roata 29er. Dacă însă vei dori să pui roţi 29er şi pe spate, nu vei putea întrucât nu vor încape în cadru. Toate modelele se vor livra cu o pereche de mini aripi ce pot fi instalate pe bicicletă, pe furcă respectiv triunghiul spate, care vor oferi o minimă protecţie.

Un detaliu util ţine de maneta axului roţii spate care este detaşabil şi care se transformă într-un mini tool cu două imbusuri, de 4 şi 6 mm. Cel de 6 este folosit pentru deşurubarea axelor roţilor în timp ce imbusul de 4 poate fi folosit la majoritatea şuruburilor de pe bicicletă plus la detaşarea acumulatorului din interiorul cadrului.

Noile modele Merida din gama eOne.Sixty vor veni echipate cu tije de şa Merida Expert TR reglabile hidraulic (mai puţin modelul cel mai ieftin 5000). Acestea vin în 3 dimensiuni în funcţie de mărimea cadrului pe care sunt instalate: 125mm (XS), 150mm (S / M) şi 170mm (L / XL). Tija de şa este acţionată de pe ghidon prin intermediul manetei Shimano SL-MT800.

Un avantaj al tijei de şa de la Merida este că poţi ridica bicicleta ridicând de şa. Spre deosebire de alte mărci, cum ar fi RockShox, tija Merida Expert TR nu se ridică, rămânând comprimată şi ajutându-te să deplasezi mai uşor bicicleta.

Gama de biciclete va fi alcătuită din 4 modele, toate echipate cu cadru din carbon:

  • Merida eOne.Sixty 10K
    • 2 acumulatori
    • Rucsac Evoc FR Trail E-Ride 20L, cu spaţiu dedicat pentru baterie suplimentară
    • Echipare Shimano XTR
      • Frâne cu 4 pistoane
      • Transmisie 1×12
      • Pinioane 10-51t
      • Suspensii Fox Factory Kashima
      • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
      • Roţi DT Swiss XRC 1200 carbon
      • Anvelope Maxxis Assegai pe faţă şi DHR II pentru spate
      • Limită greutate ciclist: 120 kg
    • Merida eOne.Sixty 9000
      • Suspensii Fox Factory
      • Echipare Shimano XT, frâne cu 4 pistoane
      • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
      • Roţi DT Swiss 1501
      • Limită greutate ciclist: 150 kg
      • Merida eOne.Sixty 8000
        • Furcă Marzocchi Z1
        • Shock Super Deluxe
        • Tijă de şa reglabilă hidraulic Merida Expert TR
        • Roţi Fulcrum Red Metal
        • Limită greutate ciclist: 150 kg
        • Merida eOne.Sixty 5000
          • Suspensii RockShox
          • Roţi Merida Expert TR, tubeless ready.

Preţurile pentru România vor fi anunţate începând cu luna iulie 2019. Bicicletele vor fi disponibile în România începând cu sfârşitul lunii septembrie 2019. În locaţia din Spania unde am fost prezenţi la lansare am şi testat noua bicicletă. Aşa că vom reveni cât de curând cu o recenzie a noii Merida eOne.Sixty 10K, modelul de top.

Test cu Devron Riddle Man E1.7 (2019): cea mai ieftină bicicletă electrică autohtonă

Primisem de ceva timp multe mesaje pe forum sau pe site legate de această bicicletă electrică, însă sfaturile pe care le-am dat s-au bazat în fond doar pe specificațiile pe care le regăseam pe pagina producătorului. Este unul din motivele pentru care nu pot niciodată să recomand sau să nu recomand o bicicletă cu toată încrederea dacă nu am avut ocazia să o și testez. Lucru care din fericire s-a întâmplat, iar pe scurt, am rămas plăcut surprins de calitățile ei, chiar dacă este la nivel de entry-level. Să nu uităm că prețul de achiziție trebuie întotdeauna corelat cu echipare dar și cu comportamentul bicicletei pe traseu, iar din acest puncte de vedere, Riddle Man E1.7 este un caz fericit.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

O bicicletă cu construcție ce poziționează motorul în roata din spate este o bicicletă dedicată clar traseelor recreaționale. Principalul dezavantaj este că poziționând motorul pe roata de spate a bicicletei, distribuția greutății se face în mod diferit, fiind lesne de înțeles că aceasta atârna mai greu în partea posterioară. Asta înseamnă că nu vei mai avea aceeași stabilitate și centru de greutate coborât caracteristic bicicletelor cu motor central, iar de aici decurg unele dezavantaje. Controlul bicicletei este diferit pe traseele mai tehnice, necesită o cu totul abordare și nu neapărat una fericită, când tragi de ghidon peste a depăși obstacole vei resimți puternic greutatea jumătății din spate a bicicletei, iar construcția generală este un pic diferită, senzorul fiind montat în butucul de spate.

Linii clasice de MTB. Doar acumulator trădează faptul că este vorba despre o bicicletă electrică.
Display mare și lizibil, cu butoanele instalte în partea stângă.
Ghidon lat, manșoane aproape comode.
Maneta de frână alături de display, care poate fi distrus ușor în cazul unei accidentări.
Acumulator de 400Wh, suficient pentru bicicleta de față.
Numărul de linii poate fi consultat prin apăsarea butonului roșu.
Motorul se află în butucul de spate. Prinderea axului se face cu piulițe, nu cu quick release.

Referitor la construcția generală, feedback-ul este de asemenea diferit: după ce pedalezi, mai există un boost serios din partea motorului, pentru 1 sau 2 secunde, ceea ce nu va fi neapărat pe placul celor care urcă poteci tehnice. Boost-ul este puternic și destul de lung, fiind diferit de ceea ce oferă producători Bosch prin varianta Flow Control (care se aseamănă cumva cu povestea de față, însă impulsul este scurt și nu atât de puternic). Totodată, cu siguranță tot din cauza senzorului, este posibil să rămâi fără putere pe aceleași secțiuni abrupte de traseu, căci acesta nu mai livrează corespunzător puterea. Dar așa cum bine știi, noi ducem aceste biciclete cu mult peste limita lor de confort, locuri în care trebuie să-și dovedească măiestria în condiții dure, însă Devron-ul nu este și nici nu se vrea a fi o bicicletă pentru așa ceva. Riddle este o bicicletă pentru poteci recreaționale de pădure sau de munte, iar acolo prestează excelent.

Ce are de oferit?

În primul rând, puterea motorului de 350W este mai mare decât cea a motoarelor producătorilor renumiți, iar asta se face remarcat de la prima pedală. Mai ales dacă pleci direct cu treapta a 5a de susținere activată. În prima treaptă de susținere, lucrurile se petrec cu blândețe, ca apoi să crești gradual puterea. Controller-ul cu butoane și display integrate seamnănă izbitor de mult cu cel de la Bafang, atât ca poziționare cât și ca formă. Pornirea se face de pe comanda de pe ghidon, de pe un buton ce are inscripționată litera M. Cu săgețile sus și jos se alege modul de asistență. Multe informații nu-s disponibile, însă cele de bază precum viteza sau kilometri parcurși pot fi acceaste în timp real. Atenție la faptul că acest controller este poziționat deasupra ghidonului, așadar când întoarceți bicicleta pentru a rezolva o pană sau dacă se întâmplă să vă răsturnați cu bicicleta pe traseu, țineți cont că acesta este foarte expus.

Clopețel pentru speriat animalele sălbatice.
Lock-out pentru furcă. Nu am avut ocazia să-l folosesc.
Furcă de la Zoom cu o cursă de 120mm.
Șaua WTB Rocket s-a dovedit a fi comodă.
Acera din generația veche? Păi cam da. Prețul bicicletei nu este mare, deci undeva trebuia să se mai facă economie.
Și că tot vorbim de economie, aici tronează un angrenaj Prowheel. Rapoarte oferite de transmisie sunt totuși mulțumitoare.
Cabluri trase prin cadru, o soluție care aduce un plus de imagine. Și de valoare.
Țeava de sus este similară cu cea de la Riddle-ul non-electric, pe când cea de jos este mult mai robustă dat fiind faptul că trebuie să suțină și acumulatorul.
Anvelope cu o viteză mare de rulare, dar in păcate puțin utile pe urcări sau coborâri tehnice.

Pe traseele de test bicicleta s-a descurcat bine atâta timp cât au lipsit elementele tehnice. După cum spuneam, motorul trage foarte bine, însă trebuie să-i înveți schepsisul, la fel ca în cazul oricărui alt motor. După mai multe ture, îl vei simți practic și vei știi exact când și cum trebuie să apeși pedala pentru a traverse diverse obstacole. Dacă nu ești genul tehnic și nici nu te duci pe astfel de trasee, atunci cu siguranță nu ai nevoie de mai mult decât ceea ce-ți oferă acest Devron. La vale, treburile legate de confort sunt cumva asigurate de furca cu o cursă mai mare (de 120mm), iar ghidonul cu o lățime de 720mm oferă un control decent. Din punctul meu de vedere, ar fi meritat un set de anvelope mai late, care ar fi sporit semnificativ confortul cât și controlul.

Totodată, nici frânele nu-s strălucite, dar vor face față cu brio pe trasee mai simple. Totuși, pentru discul de 160mm montat pe roata de față nu prea există nicio scuză. Unul de 180mm ar fi schimbat un pic situația în ceea ce privește frânarea.

La nivel de transmisie ai un agrenaj cu 3 foi și o casetă cu 8 pinioane, o combinație fericită pentru modelul de față care-ți asigură toate rapoartele necesare. Componentele provin de asemenea din gama entry-level, însă nu au pus probleme la nivel de anduranță. Și chiar dacă strici ceva la transmisie, să înlocuiești o componente nu va costa aproape nimic.

Cadrul este bine finisat și amintește de Riddle-ul non-electric, cu mențiunea că downtube-ul (țeava inferioară a triunghiul posterior) este mult mai lată pentru a acomoda acumulator (ce-i drept, nu foarte estetic). Unele cabluri sunt trase chiar prin interiorul cadrului, așadar din punct de vedere tehnic bicicleta este adusă la zi.

Un mare deazvantaj este reprezentat de prinderea roții spate, o chestiune tipică pentru motoarele aflate în butuc: prinderea se face doar cu piulițe, de ambele părți, și nu cu o cheiță rapidă care te-ar putea ajuta să demontezi mai rapid roata. Fiind vorba și despre o bicicletă de munte dar și despre roata de spate (unde apar cel mai des penele), ideal ar fi fost o soluție mai simplă. Altfel, trebuie să te asiguri că ai cheia fixă la tine înainte de a pleca în tură, căci în caz contrar, s-ar putea doar să te uiți neputincios cum pedalezi până acasă cu roata dezumflată.

Video

Concluzie

Pentru bugetul propus, este greu de crezut că vei găsi o ofertă mai bună în segment 9exceptând brand-urile no-name). Practic pot merge până într-acolo încât să afirm că Devron Riddle E1.7 este best-buy-ul actual de pe piață, iar în ceea ce privește scopul pentru care a fost construită, românii și-au făcut bine temele. Nu-i încurajez pentru că am avea un produs local în fața ochilor, ci pur și simplu pentru că atinge așteptările în acest buget. Nu are anvelope excelente, are un disc mic montat pe roata de față, nu este perfect echilibrată, iar roata de spate necesită o cheie fixă pentru a fi demontată, însă dacă privim avantajele, balanțele înclină către o afacere bună: ai un motor puternic, ușor de controlat, un preț foarte bun, un cadru foarte bine finisat pentru o bicicletă din acest segment și o furcă cu o cursă mai mare, care punctează pozitiv la nivel de confort. Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne decât să declar Riddle E1.7 bicicleta electrică cu cel mai bun raport echipare/preț din 2019 și să-i felicit pe cei de la Devron, pe această cale, pentru că au gândit și conceput un produs accesibil, unul care se potrivește mai degrabă nivelului de piață actual din România. Atenție, este disponibil doar în dimensiunile L și XL.

Producător: Devron
Preț: 4.799 Lei
Motor electric: Etrotek ETM-X2 de 350W, montaj pe roata spate
Acumulator: Phylion DT-09, 400Wh, extern (estimat: 30 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat 3 cu 4)
Greutate: 21.5 kg în dimensiunea L

La Motoare Club Lavnic organizează în Buzău un test cu biciclete clasice și electrice KTM

La Motoare Club Lavnic e un restaurant din comuna Tisău, Buzău foarte prietenos cu sportivii, situat într-un loc mult iubit de cicliști. Tisău se află pe o vale situată între drumul din Buzău spre Întorsura Buzăului și cel spre Ploiești, între două dealuri superbe, în apropiere de Sărata Monteoru și Ciolanu. Mulți iubitori de cursieră parcurg foarte des zona datorită asfaltului bun, traficului aproape inexistent și a pantelor extrem de provocatoare cum ar fi celebra Marginea Pădurii…

Împreună cu importatorul KTM în România, cei de la club organizează sâmbătă, 15 iunie, un test cu biciclete electrice de la KTM. Vor fi disponibile 5 biciclete: 2 MTB-uri full suspension, 1 MTB hardtail din carbon, 1 MTB electric și o cursieră.

Pe lângă bicicletele puse la dispoziție de importator, organizatorii vă așteaptă GRATUIT să vă delectați după test cu produse alimentare tradiționale, printre care și o tocăniță de capră, udate din belșug cu vin Jidvei, Pietroasa dar și cu bere Tuborg.

În măsura posibilităților, dacă veniți cu bicicleta proprie (electrică sau nu), pentru că testul nu va dura toată ziua, fiind doar 5 biciclete și mulți doritori, se vor organiza în măsura posibilităților ture pe drumurile pitorești din zonă.

Iată comunicatul organizatorului:

Iti place sa pedalezi? Si noua! Tocmai de aceea am creat un #eveniment unde ne vom cunoaste, vom testa 5 #biciclete_KTM si vom discuta despre pasiunea noastra comuna!
Prietenii nostri de la KTM vor pune la dispozitie bicicletele dar si informatii pretioase despre ele si despre #cycling.
Cei de la Jidvei ne vor face pofta de socializare cu un vin gustos.
Partenerii de la Tuborg ne vor racori cu #bere rece dupa turele pe care le vom da cu #bicicletele.
Prietenii nostri de la La Butoaie ne vor bucura papilele gustative cu vin de Pietroasa!
Noi va punem la dispozitie un #aperitiv romanesc cu branza de capra, babic si masline si un #ceaun cu bucati fragede de capra!
Ii asteptam pe toti cei care vor sa petreaca cateva ore in natura discutand despre pasiunea lor cea mai mare!
IMPORTANT! rezervarile se fac doar pe baza de confirmare la numarul de telefon 0761 841 683!
In zona se gasesc si unitati de #cazare!

Puteți găsi informații suplimentare pe pagina de Facebook a evenimentului. Vă rugăm să confirmați participarea, nu doar să apăsați butonul „Particip” de pe Facebook!

Michelin E-Wild: cu excavatoarele în acțiune

Când cei de la Schwalbe au lansat o anvelopă specifică pentru e-bike, m-am bucurat teribil, căci avantajele care decurgeau din construcția acestora erau din cele ideale: construcție robustă, protecție la pană foarte mare (printre altele și tubeless) și aderență mare, mai mare în orice caz decât în varianta anvelopelor pentru biciclete normale. Toate acestea aveau de plătit un preț și anume greutatea mare, dar cui îi mai pasă de 500 de grame în plus (per total) când vine vorba de e-bike-uri? La scurt timp, cei de la Michelin au lansat pe piață noile E-Wild, pe care le-am cerut imediat la test, un set de anvelope care urmăresc ideea celor de la Schwalbe, anume de a avea două anvelope distincte pentru roata de față și pentru cea de spate.

Graficele de pe laterale nu o să țină prea mult, mai ales în zonele de pietre.

Însă, chiar dacă privești cu lupa, este destul de greu de găsit o diferență între anvelopa de față și cea de spate, ceea ce ridică întrebarea de ce anume a fost cazul să le noteze cu Front și Rear. În fine, instalarea anvelopei de 27.5 x 2.8 (așadar format plus), se face la fel ca în cazul oricărei anvelope pentru bicicletă electrică cu jantă lată: transpirând, cu leviere din plastic sau rapid, dar nu simplu, cu leviere din metal. Janta este decisivă în acest caz, iar cele mai puțin înalte dintre ele, care nu pot fi transformate în tubeless, permit o instalare mult mai facilă (a se citi: cu mâna!).

Anvelopa de spate, cu crampoanele sale laterale imense!

La nivel de compound, Michelin-urile folosesc E-GUM-X, o idee mai moale decât în cazul lui Schwalbe și nici nu au acea carcasă împrumutată parcă de la motociclete, ci una care amintește mai degrabă de anvelopele de enduro. Michelin este anvelopa care oferă o tracțiune mai bună pe urcările foarte dificile, descurcându-se grozav și în condiții de umezeală, pe când la nivel de aderență laterală nu am putut sesiza o diferență prea mare între cele două. Privind doar din punct de vedere al robusteței, cele de la Schwalbe par și cele mai zdravene, însă Michelin-ul nu a dezamăgit nici la lovirea de pietre sau rădăcini, peretele lateral fiind suficient de gros încât să poți rula însiguranță cu cameră cu o presiune de 1.2 bar (greutate bicicletă 24 de kg, greutate rider – 65 kg).

Diferența de greutate dintre cele două anvelope Michelin (între Front și Rear mai precis) este de aproximativ 100 de grame, căci anvelopa de spate este mai robustă, construită să reziste mai bine eventualelor lovituri pe care le poate încasa roata de spate pe traseu. Chiar și așa, greutatea anvelopelor de 2.8 este de 1.4 kg/bucată, cu mult peste valoarea declarată de producător (1.1 kg). Dacă este să dăm crezare celor declarate de Michelin, anvelopa de spate are și o durată de viață mai mică decât cea de față, dar nu-mi dau seama dacă au luat în calcul faptul că aceea este roata de tracțiune și este normal să se uzeze mai rapid decât cea de față sau calculul este făcut strict în funcție de material.

Anvelopa de față…
… și cea de spate. Design similar. Chiar și crampoanele centrale sunt foarte înalte, iar astfel agață excelent pe urcările abrupte. Capacitatea de curățare (la noroi) este foarte bună.

În orice caz, viteza de rulare este acceptabilă pentru o asemenea anvelopă, iar durata de viață la fel de acceptabilă, aici bazându-ne strict pe rating-ul pe care-l oferă Michelin. Chiar dacă sunt mai grele decât Schwalbe Eddy Current, aceste noi anvelope de la Michelin nu au absolut nicio treabă cu alte anvelope de 2.8 dedicate bicicletelor normale, fiind mult mai solide, iar avantajele care decurg de aici se referă în principal la aderență. În condiții de umezeală, acestea punctează peste cele ale producătorului german, dar altfel se învârt tot pe acolo. O mare diferență este însă dată de preț, Michelin E-Wild fiind oferită pentru 210 lei/bucata, cu 115 de lei (per bucată) mai ieftin, adică cu o economie la final de 230 de lei pe set. Ceea ce le transformă în preferatele noastre, când vine vorba de anvelope pentru e-bike, deși cum spuneam și Eddy Current sunt excepționale, cu mențiunea că sunt oferite la un preț destul de piperat.

Greutate: 1.410 grame/bucata pentru 27.5 x 2.8 (disponibile și în 27.5 x 2.6)
Preț recomandat: 210 lei/bucata, 420 lei/setul
Importator: –

Haibike Sduro FullSeven LT 3.0 (2019): setată pentru confort extrem

A trecut ceva timp de când n-am mai luat contact cu un Haibike, însă bicicletele de test au sosit, iar pe lângă acest FullSeven LT 3.0 vom mai testa una dintr-un segment nișat, însă cu caracteristici relevante pentru consumatorul final. Este și cazul e-bike-ului de față, un pseudomonstru cu suspensii de 150mm, dar care nu este o bicicletă de enduro. Și nu este prea greu să-ți dai seama dacă arunci un ochi pe geometrie, căci aceasta nu este foarte diferită de cea a modelelor hardtail ale producătorului german. O să dezvolt și o să explic mai pe larg în continuare despre rolul lui FullSeven LT pe această lume.

Nu avem chiar cele mai bune zile de dat. Examenul a fost în fond mai dur.
După cum spuneam…
Poziția pe porțiunile de urcare.
Și câteva zile mai bune… 🙂

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Această bicicletă ochește exact acei consumatori care nu sunt deloc interesați de trasee tehnice sau dificile, ci tot ceea ce-și doresc pe munte este confortul suprem. Sunt rari producătorii de biciclete care mizează pe suspensii mari, de 150mm, doar de dragul confortului, însă în cazul de față se pare că Haibike încearcă să pătrundă într-o nouă nișă. Această afirmație trebuie legată neapărat de geometria bicicletelei, care vine cu un headtube amplasat la 68 de grade și cu un chainstay de 470mm, date care nu diferă foarte mult de cele ale hardtail-urilor din gamă. Așadar, nici măcar datele nu au legătură cu cu segmentul sporturilor extreme, acolo unde așteptam un headtube amplasat la 65 de grade, dar în mod amuzant, cu datele de pe FullSeven LT 3.0 poți urcă porțiuni foarte abrupte fără ca roata de față să piardă contactul cu solul.

Traseele pe care le poți aborda pot fi desigur și din cele mai dificile, dar nu te aștepta să obții un feedback senzațional de la bicicletă. Aceasta se descurcă de minune acolo unde drumurile au o dificultate rezonabilă și desigur, te pot scoate și dintr-o încurcătură mai mare dacă va fi vreodată cazul, dar nu este o bicicletă spot on pentru enduro. Ar merge încadrată în categoria All-Mountain dacă aș fi obligat să găsesc o explicație în acest sens.

Ce are de oferit?

Pentru a susține afirmația de mai devreme legată de confort, trebuie menționate suspensiile, compuse dintr-o furcă Suntour Aion cu brațe solide de 34mm și cu cartuș de aer și de încă un amortizor pe aer, Suntour Duair (de asemenea pe aer), ambele lucrând ca șocurile să fie absorbite în limita a 150mm. Din acest punct de vedere confortul este absolut senzațional, iar când vorbim de aceste suspensii ar trebui să ne uităm neapărat și la prețul bicicletei, care este de 2.999 de euro.

Pinionul de 42 este mai mult decât binevenit, chiar și împreună cu foaia de 38 (pe care o consider mare, oricum).
Schimbător Shimano Deore cu patină blocabilă = ture liniștite.
Amortizorul Duair a funcționat surprinzător de bine.
Display cu butoane integrate. Modul de pushbike este de asemenea prezent.
Seamănă cu Shimano, dar nu sunt. Lever feel-ul nu este chiar grozav, puterea de frânare în schimb, bună.
Pipă scurtă ca să tragi ușor de ghidon în sus.
Butuci XLC Evo, pe rulment. Adică durată mai mare de viață, esențial pentru un e-bike.

Transmisia este compusă din angrenajul și foaia Haibike, o foaie cu 38 de dinți (pe care ulterior am înlocuit-o cu una de 34 pentru a urca și porțiuni foarte abrupte), o casetă cu 10 pinioane din care pinionul cel mare numără 42 de dinți și un schimbător de pinioane, alături de shifter, din gama Shimano Deore. Schimbătorul beneficiază de tehnologia ShadowPlus, așadar asigură o funcționalitate în liniște a transmisiei. Legat de conversia menționată mai devreme, adică trecerea la foaia de 34 de dinți, aceasta necesită și extinderea chainguide-ului, cu o componentă pe care am construit-o separat. Altfel, chainguide-ul standard nu va avea lateralele prea mari, iar când vei coborî și te vei afla cu lanțul pe un pinion mai mic (ultimele 4), acesta o să cadă de pe foaie.

La nivel de roți, acestea sunt oferite în dimensiunea 27.5 inch, sunt solide și sunt echipate cu anvelope zdravene pentru off-road de la Schwalbe, modelul Nobby Nic Evo. Aceasta este o alegere fericită deoarece Haibike-urile entry-level au de regulă anvelope Schwalbe din gamele inferioare, care nu-s printre cele mai performante. Evo fac parte din gamă scumpă și sunt binevenite pentru această bicicletă.

Anvelope cu crampoane mari, asigură tracțiune bună pe urcări dificile și aderență în viraje. Mai puțin pe teren umed.
Gri-ul acesta nemțesc…
Cockpit lat și clar, foarte puțin aglomerat.
Furcă zdravănă, care va suporta abuzuri.
Mai sexy de la spate… zic și eu.
Cele 4 pistoane din etrier iar forma… etrierului! Rocket science!
Protecție din material plastic sub motor. Bun!

Pipa de 60 de mm, împreună cu ghidonul de 740mm fac casă bună și oferă un control sigur la vale, în special în viraje. Tija de șa nu este hidraulică, însă noile șei de la Haibike mi s-au părut ceva mai comode decât cele ale anilor anterior. Este greu de crezut că mulți dintre utilizatorii acestei biciclete vor fi echipați cu pantaloni cu bazon, deci este o mențiune de luat în considerare. Manșoanele cu lock-on oferă suficient confort.

Frânele sunt solide și provin de la Tektro, modelul Orion. Discurile mari (203 cu 180mm) fac echipă bună cu cele 4 pistoane din etrier, însă trebuie menționat că acestea nu se ridică la nivel de Shimano. Prestează bine și cu siguranță sunt mai mult decât suficiente și pentru persoanele cu greutate.

La nivel de motor, pe bicicletă sălășuiește un Yamaha de 250W, conectat la un acumulator de 500Wh care se poate încărca cu un încărcător relativ rapid (4A). Motorul oferă un cuplu de 70Nm, suficient pentru a face față și celor mai dificile trasee, iar comanda de mici dimensiuni cu display integrat este o noutate pentru sezonul 2019. Deși nu este prea bine poziționată (în cazul unui accident), este de preferat să nu o strângi la maxim pe ghidon, astfel încât în caz de necaz aceasta să se poată mișca. În acest fel, este posibil să scapi de un ecran spart. Nivelurile de asistență sunt cele clasice de la Yamaha: eco+, eco, standard și high.

Video

Concluzie

Cu un cost de achiziție de aproximativ 14.000 de lei, bicicleta aceasta oferă suspensii mari, de 150mm, un lucru rar în acest segment de preț. În plus de asta, primești anvelope de top, frâne cu câte 4 pistoane în etrier și un schimbător de pinioane cu tehnologia ShadowPlus, totul alături de un motor potent și economic, așadar lista de avantaje este destul de mare. Geometria însă nu este orientată către enduro, iar cei care se gândesc că o vor achiziționa pentru a o utiliza pe trasee dificile, este posibil să fie dezamăgiți. Cei care urmăresc doar confortul pe forestiere de munte, chiar și de nivel mediu, o să fie mai mult decât fericiți cu decizia luată.

Importator: KeroBike
Preț: 14.249 lei
Motor electric: Yamaha PW-SE de 250W, central
Acumulator: Yamaha, 500Wh, extern (estimat: 40 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat eco si boost)
Greutate: 23.9 kg în dimensiunea M

 

Reuşită în domeniul noilor acumulatori pe bază de grafen

Încărcarea ineficientă şi durata limitată de viaţă a acumulatorilor au fost principalele probleme care au limitat dezvoltarea bicicletelor electrice şi a altor vehicule electrice. Însă compania Jiangsu NESC Science and Technology din China, spune că a găsit soluţia acestor probleme prin aplicarea tehnologiei spaţiale şi folosirea noului material „minune” – grafenul (Graphene).

foto bike-eu.com

Acumulatorul cu grafen dezvoltat de Jiangsu NESC Science and Technology Company, este în stare să suporte încărcare rapidă în mai puţin de 15 minute (800 secunde). Adăugarea grafenului în aceşti acumulatori aduce performanţe nemaiîntâlnite până acum întrucât atomii de grafen sunt superconductori.

Noii acumulatori cu grafen oferă cinci parametri de performanţă:

  • Densitate mai mare a energiei
  • Densitate mai mare a puterii
  • Temperatură de funcţionare
  • Multe cicluri de încarcare
  • Siguranţă în utilizare

”Acumulatorii de 6Ah dezvoltaţi de Jiangsu NESC Science and Technology Company, scot în evidenţă această reuşită în capacitate elctrică, performanţă şi cicluri de viaţă. Posibilitatea de a încărca o maşină electrica în 10-15 minute şi să facă asta de peste 1500 ori de-a lungul duratei de viaţă a bateriei, rezolvă din problemele fundamentale ale vehiculelor electrice”, spune Yao Xiaoqing, preşedinte Jiangsu NESC Science and Technology.

Deja 100.000 acumulatori cu grafen sunt instalaţi şi testaţi pe biciclete electrice ale curierilor. Testele sunt făcute de Jiangsu NESC Science and Technology, iar noua tehnologie este livrată împreună cu o aplicaţie de telefon pe care poţi vedea starea fiecărei baterii în parte şi locurile unde poţi reîncărca.

Sursa: bike-eu.com