Orbea Gain D50 (2019)

1
170
views

Nu la mult timp după popularizarea enormă din ultimii ani a eBike-urilor a apărut un nou tip de biciclete asistate, la care lumea nu prea se aștepta iar eu mă includ în această categorie. Este vorba de instalarea de motoare electrice pe bicicletele considerate cele mai pure, esența ciclismului: cursierele! Bineînțeles, există zvonuri despre sisteme de asistare electrică folosite de unii atleți prin concursuri, sisteme ascunse care să le dea cei câțiva W de care au nevoie să facă diferența la linia de finish, iar UCI duce o luptă constantă pentru a le detecta și a penaliza trișorii.

Noi vorbim însă de altă categorie de biciclete asistate, pe care le putem numi eCursiere. După cum spuneam, este probabil cea mai nouă categorie de biciclete cu asistență electrică de pe piață și este încă la început, fiind produse foarte puține modele. Unul dintre acestea provine din Spania: este vorba de Orbea Gain ce a ajuns și la noi la redacție pentru un test, în varianta sa cea mai ieftină D50.

Sunt convins că implementarea unei astfel de biciclete a pus mari probleme inginerilor datorită constrângerilor pe care clienții cursierelor le vor impune mai mult ca sigur. În primul rând, aspectul unei cursiere este foarte important pentru majoritatea proprietarilor. Aceștia sunt atenți la tot felul de detalii de design când fac o achiziție și în niciun caz nu ar fi primit cu bine o baterie externă de tipul celor aflate pe majoritatea eBike-urilor de pe piață. Acest lucru a făcut necesară montarea bateriei în interiorul cadrului, ceea ce aduce destul de multe constrângeri, pentru că nici un cadru cu un downtube foarte supradimensionat nu ar putea să satisfacă nevoile estetice. S-a găsit astfel un compromis între design și funcționalitate.

Tot în categoria asta ar intra și greutatea bicicletei, care a necesitat de asemenea un compromis în ceea ce privește motorul și bateria.

Cea mai mare constrângere însă la proiectarea unei cursiere electrice este că un client al unei astfel de biciclete automat iubește ciclismul de șosea și sentimentul de libertate oferit de acesta, foarte diferit de ciclistul urban care dorește doar să ajungă undeva mai repede și mai ușor sau de cel de MTB pe care asistența îl ajută să ajungă pe potecile lui preferate. Astfel, asistența oferită trebuie să fie minimă și neinvazivă, să nu perturbe senzația ciclismului dar în același timp să aducă și un ajutor real, pentru că altfel nu se justifică prețul.

Orbea au adoptat în acest scop un sistem cu un motor eBikemotion X35 de 250 W amplasat în butucul roții din spate, bateria de 36v/6.9A fiind după cum am spus amplsată în downtube. Din punct de vedere estetic singurul lucru ce trădează apartenența Gain-ului la clubul electricelor este butucul spate de dimensiuni generoase și, de dimensiuni mai mici și mai greu de observat, comutatorul de pe toptube și mufa de încărcare de pe downtube.

Echiparea bicicletei

Echiparea de bază a bicicletei a putut astfel să rămână una clasică de cursieră, cu un grup complet, lucru care nu ar fi fost posibil dacă se instala un motor în zona monoblocului. Gain funcționează ca o cursieră normală, folosește exact aceleași componente și se poate modifica după bunul plac al fiecărui client.

Versiunea D50 primită de noi este cea mai ieftină și folosește componentele din grupul Shimano Claris, cu 2 foi și 8 pinioane, cu pinioane 11-32 și angrenaj compact 50/34 cu brațe de 170, perfecte în situația dată. Ce este puțin neplăcut este saltul între pinioane, mai ales pe plat unde la viteză mare asistența e oprită.

Frânele sunt pe disc, mecanice în această versiune, dar etrierele Shimano BR-RS305 fac o treabă excelentă, fără nicio exagerare. Am avut emoții cu ele dar totul a fost nejustificat. Fac față la greutatea suplimentară chiar și la viteze mari cu efort minim.

Cadrul este din aluminiu 6000, roțile la fel, cu jante ușor profilate, furca însă e din carbon dar cu o formă interesantă, aerodinamică. Restul componentelor sunt în mare parte de la Orbea.

Se remarcă însă prinderile flat mount moderne pentru etrieri, prinderile pentru aripi și portbagaje, rutarea internă completă a cablurilor dar și spațiul imens pentru anvelope de până la 40x700c – acest ultim amănunt permițând transformarea ei într-un gravel bike.

Din fabrică bicicleta vine cu un set de anvelope foarte bune Hutchinson Fusion 5 de 28 mm pentru teren ud. Greutatea ei totală în această versiune este de aproximativ 14.5 kg.

Orbea Gain este însă disponibilă în multe versiuni, cu cadre din aluminiu sau carbon și cu echipări ce ajung la modelul de top M10 la transmisie Shimano Dura-Ace și roți Mavic Cosmic Pro Carbon (evident cu cea din spate modificată). În această versiune greutatea e mult mai mică, aproximativ 11 kg, performanțele fiind de asemenea mult îmbunătățite, în special atunci când motorul nu funcționează. Există de asemenea și câteva versiuni din carbon gata echipate ca gravel bike-uri.

Pe traseu

Cel mai interesant și important lucru este însă cum funcționează ea pe traseu, unde trebuie să se comporte ca o cursieră și să compenseze greutatea destul de mare.

Am avut plăcerea nebănuită să constat că mă simt pe Orbea Gain excelent. Fiind un mare iubitor de cursiere nu mă așteptam la asta, dar surpriza a fost de proporții. Nu doar că poziția e identică cu cea de pe o cursieră endurance, dar Gain și funcționează ca una. În primul rând trebuie să amintim că, la fel ca toate eBike-urile clasice nemodificate, Gain are asistența limitată până la viteza de 25 km/h după care aceasta se oprește automat. Lucrul acesta nu e foarte tragic când vorbim de biciclete de oraș sau de MTB, însă la cursiere vitezele de 30 km/h sau mai mari sunt la ordinea zilei pe plat, aș putea spune că nimeni nu merge cu 25 km/h. Am avut emoții mari în ceea ce privește modul cum se va comporta bicicleta aici, la viteză mare, dar nu e cazul. În afară de faptul că se simte un pic mai greoaie și mai rigidă ca o cursieră sportivă, nu am sesizat să fiu încetinit prea mult. Păstrarea vitezei de 30 km/h e simplă, la fel și rularea la peste 32-33. Acum nu cred că se poate merge cu ea chiar într-un pluton rapid, dar cu siguranță se poate numi cursieră. Am și făcut câteva antrenamente pe plat cu ea, cu asistența oprită, fiind doar puțin mai greoaie și mai lentă decât cursiera mea de 7.5 kg. Motorul nu aduce o frânare puternică atunci când e oprit, anvelopele sunt foarte rapide pentru dimensiunea lor.

Partea interesantă începe când se aplică asistența, respectiv pe urcare, pentru că nu e nevoie de ea altundeva. Gain are 3 nivele de asistență iar eu trebuie să recunosc că l-am folosit mai mult pe cel maxim. Inginerii spanioli au reușit o adevărată magie aici: practic motorul este aproape insesizabil, el intră natural iar pedalatul seamănă cu cel în condițiile unui vânt puternic din spate. Amplasarea motorului în butuc cred că ajută la senzația aceasta naturală. Dacă pe modul maxim ajutorul oferit e sesizabil imediat, pe modurile normal și mai ales economic e foarte discret. Discreția e ajutată de zgomotul extrem de mic, aproape că nu se aude vâjâitul specific, fiind acoperit aproape total de zgomotul de rulare și de vânt.

Am testat Gain-ul pe diverse urcări de lungimi și pantă variată și am ajuns la niște concluzii destul de clare. Testul de foc a fost pe urcarea Sinaia – Piatra Arsă și va face obiectul altui articol, dar Gain a mai fost pe la Secăria, Valea Fiarelor, Șotrile, drumuri clasice cu pante mari, iubite de rutierii din București, Prahova și împrejurimi.

Eficiența maximă a asistenței o regăsim la pantele de la 2-3% până la 8-9%. Sub 2-3% putem în general rula peste 30 km/h. Peste 8-9% forțele devin foarte mari iar aportul procentual de putere de la motor e tot mai mic. Dacă la 5-6% putem menține viteze de peste 20 km/h fără probleme, la 10-12% și pe pante mai abrupte viteza e doar cu 1-2 km/h mai mare decât cea cu o cursieră normală, în cazul meu 12 km/h în loc de 10 km/h. Totuși e un plus de până la 20% care nu e deloc de neglijat.

Autonomia obținută a fost de 60 km cu 1700 m diferență de nivel pe un traseu variat, cu câteva urcări, unele foarte abrupte. Pe urcare constantă, fără întrerupere, autonomia a scăzut la 1200 m diferență de nivel. În ambele cazuri vorbim de nivelul de asistență maximă. Evident autonomia crește cu asistență mai mică sau la o greutate mai mică a ciclistului (eu am aproape 90 kg). O încărcare completă durează cam 4 ore după experiența noastră, nu am avut posibilitatea să măsurăm exact cât se încarcă în 1-2 ore.

Controlul sistemului se face de la unicul buton de pe toptube, în spatele headtube-ului. E ușor de accesat dar ar fi fost de preferat poate un sistem ce să nu necesite luarea mâinii de pe ghidon. Dar presupunând că nu umblăm la el foarte des, nu e neapărat o problemă, se poate evita luarea mâinii de pe ghidon în situații critice.

Controlul și afișarea parametrilor principali se poate face și din aplicația eBikemotion pentru smartphone. Am instalat-o și noi și am putut studia nivelul de încărcare, dar personal datele mi s-au părut uneori inconsistente, fiind încă la început probabil mai are nevoie de îmbunătățiri software. Aplicația e mult mai complexă dar nu face obiectul acestei prezentări pentru că ar fi pur și simplu prea mult.

Concluzia

După cum am prezentat și în video-ul scurt de mai sus, consider că eCursierele în general și Gain (singura pe care am avut ocazia să o testez) în special sunt ideale pentru anumite situații. Traseul perfect pentru ea este de 60-70 km cu 2-3 urcări de 5-600 m sau traversarea unui pas montan de 1200-1500 m. Este ideală pentru oricine vrea să facă asta mai repede, dar o aplicație perfectă ar fi pentru cei ce doresc să își ia cu ei soțiile/soții, prietenii sau părinții care nu sunt atât de bine pregătiți dar cu care doresc să împartă experiența minunată a ciclismului de șosea pe dealuri și peste munți. Pentru cei ce vor să o folosească în regim foarte sportiv recomand o versiune cu minim 10 pinioane, însă și versiunea D50 testată e foarte bună și oferă un raport calitate preț excelent.

Importator: Hive Distribution
Preț: 9.851 lei
Motor electric:  Ebikemotion X35 25kmh, în roata din spate
Acumulator:  Ebikemotion 36V/6.9A integrat (60-70 de km cu 1.700m diferență de nivel pe mod de asistență maximă)
Greutate: 14.5 kg în dimensiunea M

 

 

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here