Merida eOne-Sixty 800 (2018)

0
745
views

Probabil deja toată lumea cunoaște părerea mea despre bicicletele electrice: toate sunt ok, cu condiția să aibă suspensii de 150mm sau mai mult și anvelope în format plus. Susțin asta în continuare deoarece distracția pe o asemenea mașănărie, la munte, este inimaginabilă mai ales dacă producătorul pune la punct o geometrie cum se cuvine. Candidatul de față duce lucrurile un pic mai departe și pășește în segmentul enduro prin suspensiile sale de 160mm, însă eu aș formula mai simplu toată afirmația și aș numi-o doar: o bicicletă electrică de munte potrivită!

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Pentru orice traseu vrei tu. Cu un headtube poziționat la 66.5 grade și cu un chianstay de aproape 440mm, mai mic decât în cazul unor biciclete 29er non-electrice, cred că este foarte clar pe unde poate trece bicicleta asta. Unghiul headtube-ului foarte degajat te ajută să ataci coborâri foarte abrupte fără să-ți ții respirația, iar chainstay-ul mai scurt asigură disctracție ca la carte. Deși cântărește peste 22 de kg, aceasta rămâne extrem de fâșneață și de manevrabilă, mici whip-uri sau sărituri pe traseu fiind ușor de realizat fără să-ți rupi spinarea. Partea frontală mi s-a părut totuși cam înaltă și chiar dacă te ajută să tragi mai ușor de bicicletă, aceasta te va solicita serios pe urcări căci roata de față se va ridica frecvent, mai ales dacă pantele depășesc 25-30%. Revenind la greutate, este cel mai ușor full-suspension pe care l-am testat anul acesta. Cu cea mai mare cursă a suspensiilor.

Urcarea văzută de sus…
… apoi, de jos. 🙂 Pietre, nisip, înclinație uriașă, luptă cu bicicleta până la ultimul strop de transpirație – esența e-mountain biking-ului.

Ce are de oferit?

Cei de la Merida au optat de la bun început pentru motorizarea Shimano, pe care am avut ocazia s-o testez încă de pe prototipul lui eOne-Twenty ce a sălășuit prin România pentru câteva zile acum doi ani. Oferă cele 3 moduri de asistență, Eco, Trail și Boost – al doilea fiind personalizabil dacă ai software-ul descărcat de la Shimano și un cablu prin care să te legi la un PC. Greutatea mai mică înseamnă și o autonomie mai mare, însă nu spectaculoasă. În ceea ce privește design-ul, Merida se pare că a rămas un pic în urmă la acest capitol și nu pentru că bicicleta n-ar arăta bine ci din cauza faptului că acumulatorul nu este integrat, așa cum se manifestă acest fenomen în segment.

Yari a pornit ca o furcă pentru biciclete cu roți 27plus, dar a ajuns să-și urmeze cariera în domeniul e-bike-urilor.
Frâne solide, manșoane comode și comanda pentru tija de șa.
Hai nu te mai ascunde după deget! Aripioara asta e chiar sexy!
Revin la manșoane deoarece cele comode au devenit o adevărată raritate în ziua de azi.
Ghidon lat, pipă scurtă, display mic.
Sistemul se poate porni doar de pe acumulator. Nu poți porni sistemul dacă ai pus tensiune în pedală, așadar jos de pe bicicletă înainte s-o pornești. Ciudat mod de gândire au uneori japonezii.

La nivel de suspensii, furca RockShox Yari RC și amortizorul Rock Shox Super Deluxe R-A2 fac o echipă bună, iar rezerve există întotdeauna în ciuda greutății bicicletei și în ciuda utilizării unui sag mai mare, de 30%. Pe electrică chiar nu mă interesează câtă energie risipesc la pedalat, mai ales când ies pe distanțe mai scurte. Spun scurte deoarece nu cred că-și va cumpăra cineva bicicleta asta ca să dea ture de maraton pe Eco. În fond, ar fi chiar păcat de suma investită.

Reprizele de frânare sunt asigurate cu promptitudine de Shimano SLX dotate cu discuri de 203mm, suficiente pentru greutatea mea și a bicicletei (68 + 22 kg), manetele sunt scurte, foarte aderente, iar modulația exact așa cum trebuie: totul poate fi controlat lejer și intuitiv, indiferent de coborârile pe care le abordezi.

Din fericire și contribuind la controlul excelent al bicicletei, cei de la Merida au montat pe această bicicletă un ghidon mai lat, de 780mm, care pentru persoanele mai scunde s-ar putea să pară cam lat, însă este responsabil pentru o bună parte din distracție, alături de pipa de 45mm.

Motorul Shimano nu doar că este compact, dar este printre cele mai ușoare de pe piață.
Un amortizor cinstit.
Schimbătorul cu patină blocabilă.
Anvelope care asigură o aderență excelentă și totodată protecție împotriva snake byte-urilor.
Șa relativ confortabilă susținută de o tijă de șa hidraulică funcțională.

Roțile sunt solide, iar în echiparea de bază vei primi un set de anvelope capabile de la Maxxis, modelul Minion DHR 27.5 x 2.80. O anvelopă aproape la fel de lată precum cea a unei motociclete de enduro.

Cele 11 pinioane sunt selectate cu ajutorul schimbătorului Shimano XT cu tehnologie Shadow Plus, cel mai mare având 46 de dinți, cumva suficient pentru turele planificate. Întotdeauna este binevenit un pinion mai mare, căci cu o electrică posibilitățile de a urca prin toate cotloanele sunt nelimitate: trebuie doar să ai cu ce s-o faci.

Tija de șa hidraulică cu comandă pe ghidon este extrem de binevenită și închide perfect cercul dorințelor când vine vorba despre o bicicletă de munte echipată complet.

Video

Concluzie

Mai mult decât am turuit mai sus, cu siguranță n-aș avea să adaug. Dacă ești în căutarea unei biciclete vii și știi să te dai pe munte așa cum trebuie, aceasta este o alternativă ideală, echipată cu tot ce-ai avea vreodată nevoie. Sare, zboară, aterizează în siguranță, dar trebuie ținută din scurt altminteri s-ar putea să-ți reamintească că nu este o bicicletă ușor de domesticit.

Importator: BikeFun
Preț: 19.990 lei
Motor electric: Shimano E8000 de 250W, central
Acumulator: Shimano E8010 500Wh integrat (estimat: 40 de km cu 1.700m diferență de nivel pe mod Trail)
Greutate: 22.6 kg în dimensiunea M

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here