Haibike Sduro FullSeven 6.0 (2018)

0
328
views

Dăm startul testelor de e-bike-uri în 2018 cu noul Haibike Sduro FullSeven 6.0, un full-suspension pentru All-Mountain (adică trasee mai dificile de munte) de la pionierul în industrie. Haibike s-a numărat printre primii producători de biciclete electrice din lume și a adulmecat această piață, aproape ignorâdn biciclete clasice și concentrându-se pe cele electrice. Iar rezultatele strategiei n-au încetat să apară, germanii numărându-se printre cei mai importanți jucători de pe piață, atât din punct de vedere al vânzărilor cât și din punct de vedere al tehnologiilor.

Pe Ciocanu a fost chiar distractivă bicicleta asta. 😀
Închegată și solidă: noua electrică Haibike FullSeven 6.0.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Această versiune este disponibilă în varianta FullSeven, cu roți de 27.5 inch și suspensii de 120mm (cea de față de altfel) și cu roți de 29 de inch și suspensii de 100mm. Noi am testat versiunea cu roți mai mici, suspensii mai mari și anvelope mai groase căci se potrivește mult mai bine ideii de All-Mountain: este mai manevrabilă, mai fâșneață și parcă mai închegată. Dacă punem în calcul unghiul headtube-ului poziționat la 67 de grade (împreună cu un ghidon de 740mm și o pipă de 70mm), vom înțelege repede cât de capabilă este această bicicletă când vine vorba de coborâri abrupte, oferindu-ți practic o libertate mare în alegerea traseelor.

Aici se vede extrem unghiul headtube-ului, însă 67 de grade nu-s deloc o glumă.
O vedere din lateral care elucidează cele afirmate mai sus.

Nu rămâne decât să completezi tu cu experiență și skill. Apoi, dacă vine vorba de chainstay, aceasta are o lungime de 470mm, una relativ compactă pentru o electrică, dar desigur, mare comparată cu o bicicletă clasică. Nicio problemă, căci în felul acesta bicicleta devine mult mai stabilă pe traseu, fără a lua însă virajele foarte strânse precum un campion. Dată fiind confirgurația de componente, aceasta este o bicicletă potrivită oricărui trase de munte, atâta timp cât nu ieși să te dai pe un traseu specific de downhill.

Ce are de oferit?

Oferă destule, dar costă și pe măsură. În primul rând are un cadru foarte solid, construit din aluminiu, care lasă impresia că este indestructibil în special datorită țevilor groase cu forme dreptunghiulare. Calitatea este de top în ceea ce privește cadrul și nici nu mă gândeam că poate fi altfel în această clasă.

Motorul are o protecție solidă din plastic, deci stai fără griji. Doi foi cu schimbător SideSwing și protecție groasă pentru chainstay.
Cabluri trase prin cadru.

Luând echiparea la puricat, voi începe cu motorul, căci este o noutate: noul Yamaha PW-SE, o variantă de mijloc între cel de bază, PW, și cel de top, PW-X. Rolul său este să găsească o variantă convenabilă pentru cei care nu au un buget atât de mare, dar care să ofere totuși distracție din plin. Puterea este livrată calm, liniar, fără smucituri și cu cei 70 Nm ai săi nu se simte la fel de puternic precum un Bosch sau Shimano, dar inginerește vorbind, se află tot pe acolo. Este vorba doar despre cum a decis Yamaha să furnizeze toți cei 250W către motor și de nivelul de susținere, care pentru acest motor este pe undeva la 280%. Interesant este faptul că utilizează două foi în loc de una, iar acest lucru s-a dovedit util în off-road, pe urcări dar și pe teren drept sau la vale, când a fost nevoie de un raport mai eficient. Voi reveni imediat asupra transmisiei, însă vreau să conchid capitolul motor amintind de display-ul foarte compact care se poate conecta prin Bluetooth la telefonul tău mobil și de comanda de pe ghidon, aflată pe partea stânga, prin care alegi modul de susținere (Eco+, Eco, Standard și High) alături de un buton pentru pushbike, relativ eficient pe cățărările foarte dificile. Navigarea prin meniu se face dintr-un buton aflat deasupra comenzii, care sincer, nu este prea grozav plasat mai ales dacă vrei să-l accesezi când pedalezi.

Schimbător de pinioane Shimano Deore cu tehnologia Shadow Plus. Proiectată în Germania, însă construită în Ungaria băi nene! În sfârșit, altceva decât Cambodgia, India sau Filipine.
Acumulator mai plat decât în cazul Bosch, însă mai lung. Na, cumva trebuia să încapă toată tehnologia aia.
Manetele Magura MT, construite din plastic. Să-mi fac griji?
O mică aglomerație aici, dată în special de comanda de Lock-out care nu este necesară.

Revenind la trasnmisia de care aminteam mai devreme, am apreciat echiparea cu două foi prin prisma existenței celei mari și care asigură o viteză net superioară atunci când pedalezi pe plat sau la vale, pe asfalt. Menționez pe asfalt deoarece motorul nu te mai susține de la 25 km/h, deci la vitezele de peste 30 de km/h pe care am reușit să le țin constant, foaia mare a fost un dar grozav. Ce n-am înțeles însă este de ce Haibike nu a montat un set de pinioane mai mari. Cel standard vine în configurația 11-36, iar cu ajutorul lui bicicleta urcă bine, însă un pinion mare de 42 ar fi schimbat cu mult destinația ta pe munte. Desigur, poți face tu acest upgrade și chiar îl recomand să-l faci. Altfel, vitezele se schimbă rapid cu ajutorul schimbătoarelor Shimano Deore, însă ține cont, nu forța niciodată în sarcină când pedalezi la deal, căci aici mai acționează alte câteva sute de wați putere asupra transmisie și n-ai vrea s-o strezi prea mult ca ulterior să te trezești cu schimbătorul de pinioane făcut franjuri (culmea, urechea de schimbător este extrem de solidă).

Crampoanele centrale oferă reprize bune de frânare cât și aderență sporită la deal. Dar nu dealul ăla cu care ești tu obișnuit.
Am apreciat mult acest ecran mic, bine ascuns între pipă și ghidon. Poate că cei de la Bosch ar trebui să învețe câte ceva de la Yamaha și Shimano.
Patru pistoane în etrierul din față.

Suspensiile sunt furnizate de RockShox și s-au descurcat în mai toate situațiile prin care am trecut. De menționat că am folosit o presiune ceva mai mare dată fiind greutatea bicicletei, atât pentru furca Rock Shox Recon cât și pentru amortirozul Monarch RT. În cazul de față nu am văzut rostul Lock-out-ului de pe furcă, mai ales că maneta poate să incomodeze la un moment dat, deci poți să-l scoți fără probleme de pe bicicletă.

Roțile solide sunt completate de un set de anvelope Schwalbe Nobby Nic în versiunea Performance care au prestat mulțumitor, dar ce m-a interesat în mod special a fost capacitatea de a asigura urcări zdravene și reprize de frânare consistente, iar aici crampoanele centrale au jucat un rol important.

Ultimele, dar nu cele din urmă sunt frânele Magura MT, cu un etrier cu 4 pistoane pe roata din față și două pistoane pe roata din spate. Prestațiile sunt bune, mai ales că sunt susținute în mod logic de un disc de 203mm pe față și 180mm pe spate, însă ce mă sperie la ele este construcția din plastic despre care nu-mi dau seama cât de rezistentă poate fi după un impact. În rest, lever feel-ul este în regulă, ai adrență în capătul manetei, iar aerisierea se face la nevoie foarte facil.

Video

Concluzie

Noul FullSeven se vrea a fi o variantă de mijloc care să mulțumească cât mai multe persoane. Cei care nu se dau extrem vor aprecia confortul, pe când cei care caută pericolul se vor bucura de o geometrie orientată către coborâri și de o stabilitate foarte mare. Aș schimba caseta de pinioane pentru una cu pinion mai mare ca să duc distracția la un alt nivel, dar în rest aș păstra-o exact așa cum este, căci echiparea este suficientă. Ah da, aș începe de fapt să pun bani deoparte până să-mi fac toate aceste planuri.

FullNine rămâne varianta mai cuminte, tot pentru trasee montane însă mai degrabă pentru cei care caută doar latura relaxantă a disciplinei.

Producător: www.kerobike.ro
Preț: 15.549 lei
Motor electric: Yamaha de 250W
Acumulator: Yamaha Li-Ion de 500W (estimat: 40 de km cu 1.200m diferență de nivel pe mod combinat Standard cu High)
Greutate: peste 23 kg

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here