Connect with us

Experiență cu motorul Brose, pe Sunn Rage S1 2017: Rolls Royce-ul din industrie

Piese

Experiență cu motorul Brose, pe Sunn Rage S1 2017: Rolls Royce-ul din industrie

Anul acesta am luat contact cu mai multe tipuri de motoare pentru bicicletele electrice, în principal de la Shimano, Bosch și Yamaha, însă de curând, a apărut un nou candidat în curtea FreeRider, unul cu un motor ușor diferit. Brose pe numele său, este un fel de Rolls al motoarelor din simplul motiv că vine cu o construcție diferită ce-i conferă o silențiozitate nemaiîntâlnită.

Cei de la Brose se pare că au lucrat mult pe partea de integrare, căci acesta ocupă un loc mascat în partea inferioară a cadrului și au decis să folosească o curea de transmisie pentru a crea cel mai silențios model pe piață. Planetary gear este răspunsul pentru acest design compact dar și pentru silențiozitate (vezi sistemul de roți dințate din partea dreaptă a imaginii, acționate de cureaua de transmisie).

Rotoarele prevăzute sunt cu magneți neodim, iar pedalarea se face practic fără frecare datorită utilizării unui freewheel în interior. Din punct de vedere al standardelor, materialele îndeplinesc toate cerințele dure ale industriei auto, prin urmare se poate vorbi și despre o durabilitate crescută.

Design împrumutat de la restul gamei Sunn. Arată simpatic…

… mai ales cu motorul bine integrat.

Forma acumulatorului însă face notă discordantă. La ce oare se gândeau?

Un Shimano SLX care-și face treaba exemplar, cu toate cele 10 pinioane pe care le are în grijă.

N-am vrut să intru prea mult în aria tehnică deoarece știu că de regulă nu interesează pe nimeni. Ceea ce-l interesează pe cumpărător sunt trei aspecte: cum trage, cum se aude și cât te susține. Despre cum trage, poți să-ți faci o părere imediat din datele tehnice, fără ca măcar să dai o pedală: 90Nm oferă cuplul maxim, adică cu 15-20 Nm mai mult decât Bosch sau Shimano și cu 10 Nm mai mult decât Yamaha. Poate că nu pare o diferență mare, însă dacă iei în calcul greutatea scăzută a bicicletei, atunci lucrurile se schimbă un pic. Iar în ceea ce privește e-bike-urile, cu cât greutatea acesteia este mai mică, cu atât mai bine se simte acel kick generat de cuplul maxim. Odată ce m-am pus pe Sunn, am concluzionat rapid: trage puternic, liniar, dar fără a smuci cetățeanul, ceea ce din nou mă duce cu gândul la afirmația de mai devreme: seamănă mai degrabă cu un Rolls Royce decât cu un Porsche.

Șa comodă și frumos colorată.

De lux: display-ul arată foarte bine, ba chiar futurist. Dacă apăreai cu el în urmă cu 10 ani, cu siguranță îți cădeau câțiva oameni la picioare. În fine, ăia mai fraieri…

Remote mic pentru selectarea nivelului de asistență și accesarea informațiilor, ceea ce am apreciat.

Oh nu, nu frânele astea, vă rog!

În acest spirit autentic al liniștii și al relaxării, motorul oferă trei trepte de asistență, un indicator foarte lung pentru acumulator, de parcă ți-ar permite să pedalezi mai bine de 100 de km și de alte informații vitale, precum viteza de deplasare. Din păcate, nu am văzut un indicator pentru autonomie în kilometri, ceea ce ar fi fost de preferat. Așadar, te orientezi după liniuțe.

Despre cum se aude cred că am clarificat. În niciun caz la fel de tare precum un Bosch Performance Line CX sau un Shimano Steps. Nici motorul Yamaha nu este mai breaz când vine vorba de zgomot, așadar la acest capitol rămâne fără concurență. În ceea ce privește susținerea la pedalat, este destul de greu să compari ca forță cele 4 motoare, însă îți pot spune că prima treaptă este similară cu cea a celorlalte motoare, cea de mijloc este mai puternică decât în cazul celei de la Shimano, iar în cazul ultimei, ai la dispoziție toată puterea pe care o poate genera sistemul. Suficientă încât să urci pante foarte abrupte, cu condiția să fii susținut și de un pinion mai mare, spre exemplu de 46 de dinți. Sunn-ul Rage S1 pe care l-am folosit drept cobai, era dotat cu o acsetă 10-36, cu 10 viteze, așadar, pe înclinații foarte mari, motorul ar mai fi putut însă raportul era pur și simplu prea mic pentru a putea face față unei cățărări extreme. În fine, când spun extremă chiar mă refer la ceva ce cu greu ți-ai putea imagina.

120mm de furcă Rock Shox, suficient pentru traseele montane și pentru greutatea bicicletei.

Anvelope cu viteză mare de rulare și aderență mai mult decât decentă.

În caz că n-ai văzut bine poziționarea motorului din prima poză.

Un cadru lucrat fain cu amre atenție la detalii. Sunn face treabă foarte bună la acest capitol, indiferent de segment. Bravos!

Întreaga bicicletă este orientată către plimbările montane recreaționale și se vede că-i lipsesc genele sportive. Cunosc câțiva oameni care s-ar simți de excepție pe o astfel de bicicletă, mai ales că nu stai aplecat pe față, iar ghidonul este suficient de ridicat încât să nu te doară nimic. Frânele Shimano M315 nu prea au ce căuta pe această bicicletă, iar greutatea totală de aproximativ 21 de kg este rezonabilă pentru segment.

Asul din mânecă însă abia acum, pe final apare. Brose a făcut un șiretlic și a montat pe această bicicletă un acumulator de 558 Wh, ceea ce în cazul în care participi la un concurs de e-bike-uri, este echivalentul cu a trișa. Sau a fi competitiv? Nu-mi dau seama. Bicicletele standard vin cu acumulatori de 400 Wh, iar cele mai răsărite dintre ele, echipate cu Bosch sau Shimano, au acumulatori de 500 Wh. Vezi diferența? Cu Brose vei ajunge mai departe sau cel puțin, vei depune mai puțin efort decât prietenii tăi.

Tura în sine a fost una de ținut minte. Iubesc traseele din Câmpulung Muscel!

Moment de contemplare împreună cu tovarășul meu de drum.

Concluzie

Motorul Brose transformă Sunn Rage S1 într-un veritabil Rolls Royce. Și dacă tot am început paralela asta stupidă cu industria auto, trebuie să spun că este vorba despre un motor de Rolls instalat pe un sedan, de la Toyota.

Cui i se adresează?

Persoanelor care doresc o bicicletă sportivă, comodă, dar neapărat silențioasă. Frânele din păcate nu sunt foarte grozave, dar furca se înscrie în grafic, mai ales că are o cursă de 120mm, iar anvelopele oferă o viteză bună de rulare și o aderență mai mult decât decentă.

Pentru ce fel de trasee?

Pe drumurile forestiere, fie că-s de munte sau de câmpie, bicicleta se va simți ca acasă. Dacă vrei să abordezi trasee mai dificile, ține cont că poziția este gândită mai mult pentru relaxare.

Importator: Veloteca
Preț: 10.599 lei
Motor electric: Brose 250W
Acumulator: Brose 558 Wh
Greutate: aproximativ 21 kg

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Comparatie motoare biciclete electrice | Revista online de biciclete electrice

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top