Biciclete electrice ieftine – argumente pro și contra

0
936
views

În ultimii ani am avut ocazia să pedalez pe majoritatea bicicletelor electrice cu motoare de la producători consacrați, precum Bosch, Yamaha, Shimano sau Brose. Însă, totodată am putut încerca și alte modele mai ieftine, dotate bineînțeles cu motoare mai puțin sau deloc cunoscute și am reușit să strâng păreri de la cei care au plătit între 500 și 1.000 de euro pe o bicicletă electrică ieftină. Care sunt concluziile după aceste experiențe și dialoguri, poți citi în acest articol.

bicicleta electrica ieftina
Una dintre cele mai populare biciclete electrice ieftine ale momentului, Cyclamatic.

Ca să clarificăm din start problema prețului, în acest moment, o bicicletă electrică ieftină, dar de calitate, înseamnă un preț de pornire de 1.300 de euro. Exemplu concret este noul Focus Whistler2, versiunea 2018, care reprezintă o soluție de buget lansată de germani, o variantă de bicicletă pentru drumuri forestiere care nu va vedea vreodată trasee dificile. Este genul de bicicletă pe care o folosești doar pentru plimbări recreaționale și de la care nu ai pretenții de motor cunoscut sau piese de top.

focus whistler 2
Focus Whistler2, cu acumulator pe seat-tube, ce poate fi detașat.

Ca fapt divers, această bicicletă are un acumulator mai mic, așadar și o autonomie proporțională. Față de standardul din industrie de 400Wh, acest acumulator are o putere de 250Wh, iar față de bicicletele cu echipări mai bune, puterea este la jumătate (500Wh fiind standardul pentru bicicletele cu motoare dedicate traseelor de munte solicitante). Asta înseamnă că pe teren plat, ar trebui să te mulțumești cu o autonomie de maxim 40 de km, iar pe un traseu cu urcări, cu undeva între 15 și 20 km. Motorul Groove Go are 250W și se află în butucul de spate, prin urmare bicicleta va avea centrul de greutate modificat, față de bicicletele cu motor central care au un centru de greutate scăzut, fiind astfel mai stabile. Dar în cazul acestui Focus nu este vorba despre performanță ci despre o bicicletă electrică recreațională cu roți de 29 de inch și transmisie 1×9, iar din acest punct de vedere își îndeplinește misiunea cum trebuie, fiind încadrată într-un buget corect.

Dacă vrei să treci mai departe, dar tot în aria bicicletelor electrice entry-level, putem lua ca exemplu Haibike HardSeven 2018, tot un hardtail, dar cu roți de 27.5 inch și un motor Yamaha (preț recomandat 1.999 euro). Diferența de aproximativ 700 de euro dintre cele două modele se regăsește în echiparea cu un motor mai performant, de la Yamaha, integrat în cadru (pedalier), cu display și într-un acumulator mai puternic, de 400Wh. În ceea ce privește echiparea, bicicletele se prezintă similar, atât la nivel de transmisie (1×9 cu pinion 11-36) cât și la nivel de frâne (entry-level).

Haibike-ul are cel mai agresiv design.

Dacă dorești o bicicletă echipată cu motor Bosch, din gama Active Line Plus, cu o putere de 250W și un acumulator de 400Wh, ai la dispoziție un Cube Acid Hybrid. În afară de motor, care are 5Nm în plus la nivel de cuplu față de Yamaha, acesta se mai deosebește de concurenți prin acumulatorul integrat. În rest, prețul este de 1.800 de euro, roțile de 29 de inch, iar transmisia 1×9, cu foaie mare, de 38 de dinți.

Cube: roți de 29 de inch și acumulator integrat.

Iar o treaptă mai sus, dar tot în aria bicicletelor entry-level, se află Merida EBig Tour 9 300, cu un preț de 2.100 de euro, însă cu o motorizare Shimano dezvoltată special pentru bicicletele de munte. Din echipare face parte o furcă mai bună, Fox Rhythm 34 și o transmisie 1×9 cu pinionul mare de 34 de dinți și cu foaia mare de 38 de dinți.

Propunerea celor de la Merida, cu motorizare Shimano.

Pe scurt, dacă ne uităm pe echipările modelelor menționate până în acest punct, majoritatea sunt proiectate pentru trasee mai simple, deși abordarea unora ceva mai complicate nu va fi o tragedie. Va fi necesar însă mai mult efort din partea ta pe urcările brutale și cu siguranță o să fii zguduit serios pe coborâri. Nici frânele nu-s foarte grozave, pentru niciunul din modele. De aceea, este bine să respecți mențiunile producătorului în ceea ce privește exploatarea acestora.

Biciclete electrice cu un preț de sub 1.200 de euro sunt de fapt biciclete de parc, cel mult de forestiere, deoarece vin cu motoare montate adițional care nu ar face față la munte. Spre exemplu, acestea cu siguranță nu vor avea motorul integrat, ci îl vor avea încastrat în butucul de față sau cel de spate. Puterea generată de aceste motoare este suficientă pentru teren plat, însă nu și pentru urcări, iar durata de viață a componentelor nu este excelentă.

Un exemplu, importat în Europa pentru aproximativ 800 de euro (600$ în State), este Cyclamatic Power Plus. Acesta seamănă cu o bicicletă de munte, însă este exact o bicicletă de supermarket, de maxim 400 de euro, căreia i-a fost montat un motor. Și un acumulator. Pentru a menține un preț cât mai mic, calitatea parcă este dată uitării și este suficient să te uiți doar la sudurile cadrului sau ale furcii, ca să înțelegi că există un risc crescut să duci o astfel de bicicletă la munte. De asemenea, componentele sunt extrem de ieftine (schimbător construit din tablă ambutisată), iar frânele sau transmisia cu greu ar putea să facă față unui traseu de munte adevărat. Cu siguranță nici singurul element de suspensie, adică furca, nu lucrează conform unor standarde minime.

Privește atent sudurile cadrului și ale furcii.
Schimbătorul de spate este atât de entry-level, încât sub această formă nu se regăsea nici pe bicicletele vândute în 1998 în Metro.

În fond, și în cazul bicicletelor electrice foarte ieftine, se aplică exact aceeași regulă ca la bicicletele de super market: primești cât plăteși și nimic în plus. Cu o bicicletă electrică de oraș s-ar putea să ieși mai bine în această situație, chiar plătind mai puțini bani. Dacă vrei să o utilizezi doar în oraș, nu are niciun sens să achiziționezi o bicicletă electrică care seamănă cu un mountain bike, doar pentru că arată poate mai robust. Căci nu este.

Așadar, sub segmentul de sub 1.000 de euro, cu greu se poate recomanda ceva, căci calitatea este îndoielnică, iar textele producătilor mult prea împopoțonate pentru a reprezenta realitatea. Dintre persoanele cu care am discutat și au achiziționat astfel de biciclete, cele mai uzuale probleme au fost legate de:

1.Descărcarea rapidă a acumulatorului sau deteriorarea acestuia (scade rapid capacitatea de încărcare).
2.Probleme la motorul electric
3.Probleme la componentele bicicletei (furcă, transmisie, roți foarte sensibile)
4.Într-un final, a fost vorba și despre confort sau experiență, aflate la un nivel foarte redus

Întotdeauna încurajez consumatorii să se intereseze înainte de achiziția unui produs. Ieftin nu înseamnă neapărat bun, iar foarte ieftin (raportat la prețurile actuale ale bicicletelor electrice) poate însemna o investiție inutilă de care să-ți pară rău ulterior. Dacă ceea ce am scris mai sus nu te convinge, îți mai rămâne o variantă la dispoziție: testează o bicicletă electrică de 7-800 de euro, apoi urcă-te pe una de 1.300 – 1.600 de euro. Vei înțelege imediat pentru ce anume plătești în plus. Mai mult decât atât, este vorba despre propria-ți siguranță, căci nimeni nu trebuie să riște inutil cu o bicicletă ieftină.

Pro:
Preț foarte mic de achiziționare
De regulă transport gratuit la achiziționare online din altă țară
Componente ieftine dacă este necesară înlocuirea

Contra:
Arie de utilizare limitată
Calitate îndoielnică pentru motor și acumulator
Componente puțin durabile care nu pot fi utilizate la munte
Greutate foarte mare (cadru și furcă din oțel)
Poziția nu este ergonomică la aceste biciclete
Inconfortabile pe denivelări

Dacă ai întrebări legate de biciclete electrice sau de sfaturi de achiziționare, le așteptăm cu drag mai jos, în rubrica de comentarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here