Vizită la Haibike: surprize impresionante pregătite pentru 2019

0
420
views

Cuvântul de ordine la Haibike Dealers Days de la Schweinfurt – Germania a fost unul ferm: integrare! Haibike a luat treaba cu bicicletele electrice serios încă de la început, iar acum se numără printre cei mai mari producători de ebike-uri din lume. Altfel spus, au crezut într-un concept la momentul când toți ceilalți îl luau în derâdere. Cu multă consecvență s-au ținut de treabă, iar în ziua de astăzi reușesc să ne impresioneze nu doar cu afirmații legate de cifrele de vânzări (1.278.000 de biciclete vândute din toate brand-urile grupului), ci cu faptul că au dezvoltat un motor propriu. Da, e drept, nimeni nu se aștepta la asta, dar Haibike a apărut cu un motor ce dezvoltă un cuplu de 120Nm, mai mare ca al oricărui alt producător și mai mult de atât, mizează pe conceptul de integrarare totală, adică construcția unei bicicletele electrice care arată în mare precum una normală – cu țevi ale cadrului mai groase.

O nouă generație la orizont: Flyon.

Acest nou concept reușește să ascundă tot ce era înainte la vedere – în cadru: motorul este rotund și ia forma bottom bracket-ului, acumulatorul de capacitate mare (630Wh) este ascuns în downtube, absolut toate cablurile sunt trase prin interiorul cadrului, iar senzorul este montat pe unul dintre drop-out-uri (urechea cadrului) și discul cu 18 fante funcționează ca puncte de contact. O să vă explic în cele ce urmează ce fac toate aceste componente separat și cum reușesc să compună practic cea mai avansată bicicletă electrică disponibilă la acest moment pentru mase.

Cadrul

Voi începe cu cadrul, căci acesta are cea mai spectaculoasă formă mai ales dacă-l raportăm la alte biciclete electrice prezente în acest moment pe piață. Faptul că este construit din carbon, atât hardtail-ul cât și full-suspension-ul, îi va oferi o greutate mai mică (nespecificată însă până în acest moment), dar și linii foarte curate. Faptul că are un top-tube, un downtube și câteva elemente ale basculei frumos curbat, îl face destul de agresiv și de masiv, iar gurile de aerisire montate pe headtube sunt o premieră în acest segment, rolul lor fiind acela de a aduce un aport de aer necesar pentru răcirea acumulatorului. Cadrul integrează perfect și luminile din spate, în cazul în care bicicleta este prevăzută cu așa ceva. În cazul în care achiziționezi un model fără lumini integrate, în locul acestora se vor afla două bucăți din plastic gri închis care iau locul LED-urilor.

Finisaje impecabile atât pentru full-suspension…
… cât și pentru hardtail.
Sau pentru bicicletele de… aventură.
Iar prototipul cu cadru din aluminiu pe care am avut ocazia să-l încerc arăta cam așa.
Cu porecla de rigoare.

Comanda de pe ghidon

Comanda pentru selectarea treptei se suținere și pentru navigarea prin meniu este de dimensiuni foarte mici, intuitiv de utilizat și conține extra și un buton pentru aprinderea luminilor bicicletei. În cazul bicicletei testate de noi, aceasta nu era dotată cu lumini. Schimbarea modului de asistență se face cu ajutorul unei padele, ce se acționează în stânga sau în dreapta, iar telecomanda fără fir este gândită pentru instalarea pe partea stângă a ghidonului. Un detaliu care o face spectaculoasă este faptul că este iluminată cu LED-uri de diverse culori, care corespund modului de asistență: roșu pentru XTREME, galben pentru HIGH, verde pentru MID, albastru pentru LOW și mov pentru ECO. Iar astfel ai aflat că noul motor al celor de la Haibike vine cu 5 trepte distincte de susținere la pedalat.

Albastru înseamnă LOW.
Iar acesta se vrea a fi un roșu. Atât a putut Fuji-ul meu mirrorless.

Display-ul

Continuăm cu display-ul, care este generos de mare în condițiile în care majoritatea producătorilor le au deja mici sau sunt în proces de micșorare. Haibike a reușit să-l plaseze central, relativ ascuns de o eventuală daună, iar asta le-a permis să-l facă mai mare și foarte subțire. Aici obții informații cu duiumul, atât despre viteză, distanță parcursă, modul de susținere care este super clar definit prin culoare (se schimbă întreg layout-ul), până la informații despre calorii arse, cadență, puls și chiar temperatura acumulatorului. Astfel, nu există vreo informație pe care să nu o primești și să o analizezi ulterior. Pentru prototip, navigarea prin meniu a fost imposibilă când bicicleta stătea pe loc, aceasta fiind posibilă doar în mișcare. La aprinderea și la stingerea sistemului primești câteva mesaje drăguțe cu o animație faină. Lucruri complet noi comparate cu display-urile extrem de simple și de pragmatice cu care eram obișnuit până acum. Poate fi privit ca un moft, desigur, dar e un moft care-ți dă rapid dependență.

Ecran mare cu o sumedienie de informații, împărțite pe mai multe slide-uri. Mă întreb de ce nu l-au făcut touch screen.
Primești până și informații despre Wații medii generați de picioarele tale sau cei generați de motor. Știi ce? Privirea în față și ai grijă la drum!
Dimensiuni acceptabile și formă subțiată atât cât s-a putut.

Acumulatorul

Acumulatorul cu o capacitate mare, de 630Wh, se află integrat în cadru și poate fi scos la nevoie prin demontarea a ceea ce Haibike numește Skidplate, adică o bucată dură care se montează între Bottom Bracket și Downtube și care are rolul de a proteja motorul de lovituri sau infiltrații de apă și mizerie. Acumulatorul de capacitate mare combinat cu greutatea redusă a bicicletei, asigură ture foarte lungi.

Skidplate demontat.

Motorul

Motorul botezat HPR 120S este inima întregului sistem și pe drept cuvânt, oferă un cuplu care m-a cucerit din prima. 120Nm înseamnă mai mult decât la orice alt concurent de pe piaă și cel mai bine se simte pe urcări, acolo unde roata de spate mănâncă pământul, dacă-mi permiteți această exprimare plastică. Deși nu prea am avut ocazia să dau urcări lungi și susținute, cele scurte m-au lăsat cu gura căscată, un lucru pe care cumva îl așteptam de la o astfel de putere. Pe modul XTREME, combinat cu cei 120Nm, bicicleta aceasta cred că poate urca oriunde îți propui. Forma rotundă a acestuia se integrează peferct în design-ul bicicletei, iar foaia împrumută din design-ul acestuia, obținând o imagine unitară pe ambele părți. Foaia care se atașează pe ax poate avea 38 sau 42 de dinți, diferența fiind relativ mică.

Pe partea opusă, foaia a luat forma capacului de motor.

O particularitate improtantă a acestui motor este faptul că te poate duce în limitarea de 25 km/h, indiferent de dificultatea pantei. Așa cum deja știi, bicicletele electrice de până în prezent, cu greu pot depăși viteza de 15 km/h la deal.

Alte opțiuni

Alte opțiuni oferite standard pe noul cadru sunt lumina integrată Skybeamer, care poate ajunge în funcție de versiune până la 5.000 de lumeni, cabluri trase prin interiorul cadrului, un senzor montat pe drop-out-ul stânga care folosește discul special conceput pentru a trimite 18 semnale pentru o rotație completă a roții și steering lock-out, care nu permite ghidonului să se rotească mai mult de 90 de grade – iar astfel să nu lovească în cadru.

Mic și rău, cu o integrare foarte faină.

Așadar, cum e noul Flyon?

Revenind la cum funcționează această bicicletă, consider că una dintre cele mai importante idei pe care au avut cei de la Haibike este acel senzor cu 18 puncte de contact. Dacă deja ești familiarizat cu conceputul de e-bike, încearcă să-ți amintești de răspunsul ușor întârziat al motorului, indiferent de modelul pe care-l deții. Faptul că folosește un singur magnet, înseamnă că are nevoie de o rotație completă ca să înțeleagă unde și câte putere ai nevoie, pe când aici o obții aproape instant. Și tot instant este și cuplul, care va reprezenta cu siguranță deliciul celor care vor testa această bicicletă. Altfel, bicicleta testată era un prototip cu cadru din aluminiu, așadar în afară de motor, display și comanda de pe ghidon, nu ne-am putut bucura de alte facilități.

Noile modele ce urmează conceptul de Flyon sunt puternice și se depărtează mai mult de ideea de bicicletă clasică.
Și cu siguranță se vor transforma în ceva ce va primi o cu totul altă denumire.
O specie diferită care va atrage privirile, inevitabil.
Și totuși finisajele astea…

Modele 

Noul Flyon va dispobil momentan doar pentru modele de top, din gamele Ndruo (10.0, 8.0 și 5.0), AllMTN (10.0, 8.0 și 5.0), ALLTRAIL (6.0 și 5.0) și ADVENTR (6.0 și 5.0). Modelele din gama Nduro sunt full-suspension cu o cursă de 180mm, cele din gama ALLMTN vor avea o cursă de 150mm (tot full-uri), iar ALLTRAIL – hardtail-uri cu suspensii de 140mm. Bicicletele din gama ADVENTR sunt prevăzute cu o furcă de 120mm și gândit mai mult pentru aventuri cum precizează cei de la Haibike, adică forestiere dar și utilizare prin oraș.

Cel mai ieftin model din noua gamă Flyon este ALLTRAIL 5.0, cu un preț de 4.999 de euro, pe când cel mai scump, va fi NDURO 10.0 și ALLMTN 10.0, cu un preț maxim de 8.999 de euro.

ADVENTR cu lumini integrate pe portbagaj.
Și cu ele aprinse, dacă erai curios cum arată.

Alte noutăți

Tot la această prezentare am aflat că unele modele din gamă vor fi oferite cu acumulator integrat, precum Sduro FullSeven LT 6.0 sau Sduro HardSeven 7.0, opțiune disponibilă până în 2018 doar pentru modelele pentru trasee dificile din gama Xduro. Spre exemplu, hardtail-ul HardSeven 7.0, cu roți de 27.5 inch, motor Yamaha PW-SE, furcă Rock Shox Sektor RL și transmisie Shimano Deore cu 20 de viteze va avea un preț de 2.999 de euro.

Am încercat și un Sduro cu nou setări pentru motor. Diferențele nu sunt foarte mari.
Brațele sunt însă diferite, iar cele două foi păstrate.
Noile Shimano XT cu 4 pistoane sunt chiar zdravene.
Display mai mic, cu comenzi amplasate similar ca la Bosch, dar cu mai multe informații la vedere.

Desigur, modelele cu motoare Bosch și Yamaha vor fi păstrate în gamă, acestea venind cu diverse update-uri de soft, chiar dacă Haibike va fabrica propriul motor. Nu se știe însă exact pentru cât timp.

Tot ca noutate sunt prezentate bicicletele dedicate femeilor, din gama Life. Această gamă va conține 17 modele și dimensiuni noi de cadru, printre care și cea XS. Un hardtail cu echipare de bază, cu motor Yamaha PW-Se și acumulator de 500Wh, transmisie Deore cu 20 de viteze și furcă Suntour XCR pe aer, ca avea un preț de 2.399 de euro.

Noi culori și integrarea acumulatorului pentru bicicletele din gama Sduro.

Cei de la Haibike susțin că mulți clienți preferă să aibă două foi instalate pe bicicleta electrică, deși eu am fost mereu adeptul uneia singura, iar acestă variantă va fi păstrată pentru bicicletele din gama Sport, mai precis Sduro. Modele din gama pentru trasee dificile, Xduro, vor avea o singură foaie.

Tunelul electricelor.
Gama ALLMTN va arăta mai bine, chiar și modelele mai jos plasate-n gamă.
Bicicleta căreia nu prea îi înțeleg rostul.
Și bineînțeles, Fatbike-urile omniprezente. Full sau hardtail.
Modelele Winora au fost de asemenea prezentate.
Din nefericire, chiar nu pot să disting între mărcile și opțiunile oferite de bicicletele de oraș.
Sute de dealeri veniți doar din Germania. Este impresionant, mai ales pentru opiață de 4 milioane de biciclete anual. Nu te chinui să înțelegi, nici eu n-am reușit.
Carnețelul pentru precomenzi. Nu 10-12 e-bike-uri per magazin. Mai degrabă 100-120.

În ceea ce privește digitalizarea, printre altele, două facilități mi-au atras atenția în mod deosebit: modulul de ajutor integrat pe bicicletă ca aplicație și modulul pentru furt. Primul funcționează simplu: dacă bicicletei i se oprește rularea brusc și aceasta detectează că a căzut pe-o parte, utilizatorului îi va apărea pe telefon un mesaj. Dacă nu reacționează, sistemul va trimite două SMS-uri de SOS către două numere de telefon predefinite. Excelentă opțiune pentru atunci când pedalezi singur pe munte. O altă facilitate este modulul de furt, care te anunță dacă bicicleta a fost mișcată din loc. Utilizatorul primește pe telfon în permanență mesaj despre unde se află bicicleta și ruta pe care au fugit hoții, informațiile putând fi oricând transferate către poliție. Simplu și eficient!

Concluzie

Cele două zile petrecute la Schweinfurt au însemnat pentru mine un pas înainte în ceea ce privește contactul cu noua tehnologie. Lucrurile se mișcă rapid pe piața de biciclete electrice și iată cum producătorii care s-au axat de la început pe acest concept au acum de câștigat nu doar prin cifre de vânzări, dar și prin tehnologii proprii pe care au avut timp suficient să le dezvolte în tihnă. Lucrurile se întâmplă cu o viteză atât de mare în această industrie, încât toți trebuie să ajusteze și să reconfigureze motoarele de la un sezon la altul, însă cei de la Haibike au dorit să vină cu o soluție care nu doar că lasă concurența în urmă (cel puțin pe moment – Bosch are același motor de ani buni), dar care face pași improtanți pentru distracția utilizatorului final și pentru ușurința acestuia în exploatarea produsului respectiv. Impresionant pe moment, dar cum spuneam, sunt sigur că în doar câțiva ani acestea vor fi istorie și vom asista la schimbări spectaculoase ale conceptului. Și mai sunt sigur de un lucru: Haibike va fi în linia întâi, căci avantajul pe care l-a dobândit în tot acest timp este de necontestat. Viitorul este electric!

Dragoș Mitroi
editor-in-chief electrobike.ro
Schweinfurt, Germania

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here