Cursieră, ciclocros și adventure bike electric prin Project Y de la Focus

0
381
views

Focus a prezentat o variantă inițială a Project Y acum mai mult de un an sub forma unui MTB ușor de doar 13 kg cu asistență electrică, cumva împotriva curentului de a pune pe MTB-uri motoare tot mai mari și baterii tot mai puternice pentru a mări autonomia dar cu prețul unei greutăți foarte mari.

În varianta propusă acum, Project Y este o serie de biciclete cu dropbar, cu scopul de a creea niște modele cu un feeling natural la pedalat și cu o asistență electrică cu greutate mică și nu foarte intruzivă. Astfel, sistemul de asistență electrică a fost integrat într-un cadru din carbon care este folosit atât pentru a produce o cursieră cât și pentru un ciclocros și un adventure bike capabil de a transporta bagaje, in funcție de configurația finală. Ideea a fost de a crea o gamă de biciclete de șosea cu asistență electrică ce intervine ușor doar pe urcări, unde e cu adevărat nevoie. Momentan bicicletele sunt doar sub formă de concept și sunt în forma aceasta doar de câteva zile dar se așteaptă să fie testate pe traseu real în următoarele săptămâni. Ideea de a adăuga asistență electrică la un ciclocros e cel puțin ciudată, dar dacă se reușește un echilibru bun de putere, autonomie și greutate s-ar putea să fie un succes, aderând la ideea de bază a eBike-ului, de a extinde aventura peste limitele naturale ale utilizatorului.

CURSIERA

Project Y (de la Project why?) folosește același sistem de asistență Fazua Evation dezvoltat în Munchen, Germania. Sistemul se integrează în downtube și include motorul de 250 W și bateria de 250 Wh. Integrarea făcută de Focus este foarte plăcută și schimbă foarte puțin forma bicicletei.

Versiunea de șosea va fi echipată cu grupul Dura-Ace Di2 cu angrenaj 52/36 și casetă 11-30, împreună cu un ghidon din carbon Easton EC90, șa din carbon Prologo Scratch și anvelope Continental GP4000Sii.

Pachetul Drive Pack se poate demonta, dar puterea este transmisă printr-o cutie de viteză ce este montată în locul monoblocului, pe care îl și include.

Cutia învârte un spider cu BCD 110 care transmite puterea roții din spate. Brațele din carbon ale angrenajului sunt de proveniență FSA și se atașează cu o interfață cu șanțuri. Focus a pregătit o varietate de tipuri de spider și foi pentru șosea cu 2x sau 1x și pentru offroad. Bicicleta are un suport braze-on pentru deraiorul față demontabil.

Deasupra monoblocului pe downtube au fost amplasate niște aripi de radiator pentru răcirea motorului. Pentru controlul acestuia este folosită unitatea de comandă Evation de la Fazua ce oferă posibilitatea schimbării modului de asistență, dar se dorește integrarea unei soluții mai aerodinamice înainte de intrarea în producția de serie.

CYCLOCROSS

Ideea unui ciclocros echipat de competiție dar cu asistență electrică e amuzantă, până la urmă UCI se chinuie să depisteze aceste cazuri în competițiile oficiale.

Modelul folosește un mix de componente Dura-Ace și XTR Di2 cu o foaie 42t și pinioane 11-40, ghidon Easton EC90 SLX3, șa Prologo Scratch carbon și anvelope Conti Cyclo X-King de 32 mm plus pedale XTR.

Versiunea de ciclocross Project Y este destinată însă distracției prin noroi, nu competițiilor, cel puțin în acest moment.

Toate modelele Project Y folosesc butuci Boost și ax thru propriu Focus RAT. Avem deci trei cursiere cu ax de 12×148 mm pe spate și 12×110 mm pe față! Acesta e motivul pentru care bicicletele nu sunt încă utilizabile, axul RAT de 110 mm pentru ele fiind încă în dezvoltare. De asemenea au fost create roți din carbon cu butuci Boost, pentru acest lucru colaborându-se cu DT Swiss pentru a reezulta niște roți din carbon cu profil mediu Swiss Side special create în atelierele acestora, cu butucii Boost de MTB.

Bicicletele au prinderi de etrier flat mount și rutare internă modulară a cablurilor pentru Di2 și frânele hidraulice.

În interiorul downtube-ului se poate vedea sistemul de asistență Fazua. Cablurile schimbătorului și al frânei spate sunt rutate prin tub, alături de cele de control pentru sistemul de asistență. Drive Pack-ul se montează în cadru deasupra monoblocului iar puterea motorului este transmisă printr-o camă cu trei lobi.

Cablurile de control sunt de fapt rutate extern din partea inferioară a cutiei de viteze până la modulul de comandă de pe ghidon și la senzorul de viteză de pe chainstay-ul stâng. Asistența e limitată la 25 km/h, dar Focus spun că trecerea la viteze mai mari se face natural pentru zonele de plat și coborâri, fără să se simtă întreruperea asistenței.

Pe partea de sus a downtube-ului se vede clema ce ține Drive Pack-ul în poziție pe teren accidentat și modului Drive Pack separat, lângă ghidon.

ADVENTURE

Bicicleta adventure cu bagaje ar putea fi cea mai utilă aplicație a sistemului. Atunci când adaugi 10 kg de echipament, greutatea suplimentară de 4.7 kg a sistemului de asistență nu mai are un impact atât de mare asupra comportamentului bicicletei iar puterea suplimentară este binevenită pe urcări.

Versiunea Adventure folosește componente Dura-Ace și XTR Di2 2x cu angrenaj 50/34 și pinioane 11-40, ghidon EC90 SLX3, șa Brooks Cambium C15 și ghidolină asortată, anvelope Challenge Chicane de 33 mm, pedale XTR Trail și un pachet de genți Ortlieb pentru șa, ghidon și cadru.

Focus au dorit pentru acest model să împerecheze un deraior spate XTR Di2 cu un deraior față Dura-Ace Di2. Din păcate combinația aceasta e imposibilă, așa că vor trebui să se rezume fie la XTR sau Dura-Ace pentru ambele, dar nu au luat încă o decizie. Întrebați despre subiect, cei de la Shimano Europe au spus că totuși nu văd niciun motiv pentru ca această combinație să nu funcționeze, dar ar trebui întrebați inginerii din Japonia.

Cadrul Adventure are prinderi pentru aripi și evident pentru portbagaj față și spate.

Ghidonul suportă o mulțime de bagaje. La 12 kg cât are bicicleta cu bagajele goale, frânele hidraulice cu discuri de 160 mm sunt mai mult decât binevenite.

Diferența față de eBike-urile clasice e că Focus vede asistența electrică la un nivel mult mai mic decât cel uzual. Chiar dacă motoarele au o putere de 250 W cu vârfuri scurte de 400 W dacă e nevoie, nivelul de asistență e reglat la 70, 120 și 250 W: Ei spun că este vorba de o asistență cam la jumătate față de cea oferită de modelele uzuale, dar că acest lucru duce la o experiență mai sportivă și mai apropiată de cea cu o bicicletă normală. Asistența este păstrată pentru urcările grele, in rest se poate pedala normal.

Focus sunt de părere că acesta e echilibrul pentru a te bucura de un eBike exact ca de o bicicletă normală și pe permite să păstreze o greutate mică și o asistență mai naturală. Scopul e de a aduce aceste biciclete sub 12 kg iar pentru acest lucru e nevoie de cadru din carbon superior și componente de top, așa că prețurile finale vor fi destul de piperate.

Doar timpul va spune dacă ideea va funcționa și va avea succes, dar e clar că unele eBike-uri de pe piață ar avea nevoie de puțin mai mică putere pentru a se asemăna la experiență cu o bicicletă normală.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here